Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Speedy Skrev:En Speedmaster ref. 105.003 kostede i 1965 495,00 DM på lænke (1501) og 475 på rem.
Hvad svarer det så til i nutidskroner John?
Lænken kostede altså 20 DM ekstra!
Tjo jeg ved ikke med sikkerhed hvad DM var i 1965 - Jeg mener at huske den var ca 3,80 og så er det 1.881 gode danske kroner den gang. Så napper vi lige statistikken igen, og den viser fra Danmarks statistiks prisberegner, at det svarer til 17.014 kr i 2009 værdi. - Ja da - der har du en som har en reel værdistigning - og det vidste du jo godt - gad vide hvor mange andre man kan finde af den slags, men den der er helt reel, langt mere værd i 2009 end nyprisen i 1965 SJOVT
(man skal så lige regne med rentes rente tabet, og mon ikke aktier købt bredt i 1965 - idag ville have en værdi over det - jeg ved det ikke men tror det faktisk)
vh
•
hannover_dk Skrev:Speedy Skrev:En Speedmaster ref. 105.003 kostede i 1965 495,00 DM på lænke (1501) og 475 på rem.
Tjo jeg ved ikke med sikkerhed hvad DM var i 1965 - Jeg mener at huske den var ca 3,80 (ja ja - jeg var jo kun 15 år - ,men den var altid så stabil i forhold til dkk) og så er det 1.881 gode danske kroner den gang. Så napper vi lige statistikken igen, og den viser fra Danmarks statistiks prisberegner, at det svarer til 17.014 kr i 2009 værdi. - Ja da - der har du en som har en reel værdistigning - og det vidste du jo godt - gad vide hvor mange andre man kan finde af den slags, men den der er helt reel, langt mere værd i 2009 end nyprisen i 1965 SJOVT
(man skal så lige regne med rentes rente tabet, og mon ikke aktier købt bredt i 1965 - idag ville have en værdi over det - jeg ved det ikke men tror det faktisk)
vh
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
hannover_dk Skrev:Speedy Skrev:En Speedmaster ref. 105.003 kostede i 1965 495,00 DM på lænke (1501) og 475 på rem.
Tjo jeg ved ikke med sikkerhed hvad DM var i 1965 - Jeg mener at huske den var ca 3,80 og så er det 1.881 gode danske kroner den gang. Så napper vi lige statistikken igen, og den viser fra Danmarks statistiks prisberegner, at det svarer til 17.014 kr i 2009 værdi. - Ja da - der har du en som har en reel værdistigning - og det vidste du jo godt - gad vide hvor mange andre man kan finde af den slags, men den der er helt reel, langt mere værd i 2009 end nyprisen i 1965 SJOVT
vh
Øhhh - ikke forstået. Hvis uret i 65 kostede hvad der svarer til ca 17 K nutidskroner - og man idag kan få fx. 3 K for det brugte men velbevarede ur - har det da vist tabt 14 K - og er en elendig investering.
Mine forældre købte et hus i 1965 til 130.000,00 kr - hvilket så svarer til ca 1.200.000,00 kr i nutids kroner.
Huset ligger 5 km fra Vejle og i Vejle ådal. Det er på 110 kvm. - og jeg vil tro at det idag kan sælges for 1.6 mio. - Nu hører der jo en masse renter og rentefradrag med i sådan en historie, samt hvad man skulle have givet i leje for et tilsvarende hus, hvis man ikke havde købt det, så det ligner en langt bedre investering end end uret.
Jeg tror kun at helt særlige samlerværdige ure kan blive noget der overhovedet hænger sammen økonomisk på sigt, men det må tiden vise.
vh Baun
•
Speedy Skrev:Solgt én (i hele mit liv) meget flot fuldt serviceret Seamaster 30 for 2800.- Men det var osse til en rigtig god ven!
Det kan jeg vist egentlig godt huske. Det var nogentlunde samtidig med at vi vat i Hamburg sidst. Jeg sagde allerede dengang at det var for billigt.
Men god ven og glad ejer betyder også noget. jeg har vist også selv solgt et par stykker til omkring 3 K - år tilbage!
Men ellers er det jo let at gå ind på Vintage ure og se hvad de har været sat til salg til. Nogen har selvfølgelig fået afslag, men mine er solgt til prisen.
vh baun
•
Svar: 357
Tråde: 39
Modtaget Likes: 2 i 2 svar
Jonas-BP Skrev:Min tidligere kommentar vedrørende køb og salg af nye ure uden tab fortjener åbenbart at blive uddybet. Jeg har i alt tabt 4-5k på salg af Omega, Panerai og IWC (nye modeller, der stadig er i produktion), men jeg har til gengæld haft en tilsvarende avance på salget af et Rolex Daytona. I alt har jeg således haft 4 nye ure, der alle er blevet solgt igen, de tre med mindre tab og det ene med fortjeneste. Hvert eneste ur har været købt for at blive båret af mig selv, hvilket har været tilfældet i en årrække. Efter nogle års ejerskab har min interesse for og viden om den horologiske verden imidlertid udviklet sig, hvorfor jeg siden hen har skilt mig af med pågældende ure. Jeg kan blot prise mig lykkelig for, at jeg samlet set endnu ikke har lidt tab på mine hidtidige erfaringer.
Der skal imidlertid ikke herske nogen tvivl om, at køber man et nyt ur hos AD, så vil man i langt de fleste tilfælde tabe penge ved at sælge uret igen (medmindre der er tale om en efterspurgt model).
I forlængelse af en anden brugers tidligere indlæg skal endvidere bemærkes, at jeg altid går ind til en handel med intention om, at det skal være en god oplevelse, der er rimelig for begge parter. Nå det er sagt, så vil jeg gerne stå ved, at jeg uden tøven sælger et efterspurgt ur til en højere pris, end hvad jeg selv har givet for det. Herved mener jeg ikke, at man "snyder" eller "udnytter" nogen. Det er blot et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel, når begge parter er indforstået hermed. Ingen af os vil sælge et populært ur til udbudspris, når vi ved, at køber dagen efter kan sælge det med fortjeneste.
For så vidt angår mine igangværende overvejelser, har jeg besluttet mig for at udskyde købet af et nyt ur. JLC Master-serien er virkelig spændende, men mit førstevalg har altid været Patek Philippe. I stedet for at skyde 60k efter et Master Eight Days i dag, vil jeg hellere vente et par år for derefter at købe drømmeuret.
Mvh.
Jonas
Hej Jonas
Det lyder som en rigtig god plan. Hvis du har et drømme ur er det nok bedere at vente. Ellers blive man nok bare hurtigt skuffet...
Må man spørge hvad det er for en model fra Patek Philippe?
Eller er det som mig, blot drømmen om at eje et helt nyt Patek Philippe.
(Som tidligere skrevet vil jeg jo gerne have et ur med grand complications, men det er der ikke lige penge til pt. )
•
Baun Skrev:hannover_dk Skrev:Speedy Skrev:En Speedmaster ref. 105.003 kostede i 1965 495,00 DM på lænke (1501) og 475 på rem.
vh
Øhhh - ikke forstået. Hvis uret i 65 kostede hvad der svarer til ca 17 K nutidskroner - og man idag kan få fx. 3 K for det brugte men velbevarede ur - har det da vist tabt 14 K - og er en elendig investering.
Jeg tror kun at helt særlige samlerværdige ure kan blive noget der overhovedet hænger sammen økonomisk på sigt, men det må tiden vise.
vh Baun
Vi er jo helt enig om at det kræver helt specielle ure for at man kan hente sine penge hjem. Du har dog hængt dig fast i et noget tidlligere punkt i tråden med de der 3 K. Benny spørger til hvad prisberegner statistikken siger om speedmaster 105.003 straight lugs pre moon, og hvis du har nogen af dem på lager til 3 K så køber jeg dem alle
Hvis de er pæne, vil jeg endda også godt give de 17 k for dem
vh
•
ok, så er jeg meget mere med.... undrede mig faktisk også over prisen på en Seamaster 30 skulle være så høj i 1965...........
Hvis jeg havde sådan en Speedy fik du helt sikker lov at købe den - NOS til 17 K - ærgeligt at jeg ikke har en!
Jeg ville gætte på 3-400 kr............altså svarende til 3000,00 kr idag - stadig en ringe investering, men dog ikke så ringe!
vh Baun
•
Svar: 23
Tråde: 10
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
BobT Skrev:Må man spørge hvad det er for en model fra Patek Philippe?
Jeg forestiller mig, at det første Patek Philippe bliver et klassisk dress ur fra Calatrava-serien. Dette kan så siden hen blive efterfulgt af en af complicated-modellerne, evt. en annual calendar
Mvh.
Jonas
"Flying is learning how to throw yourself at the ground and miss." - Douglas Adams
•
Svar: 357
Tråde: 39
Modtaget Likes: 2 i 2 svar
Jonas-BP Skrev:BobT Skrev:Må man spørge hvad det er for en model fra Patek Philippe?
Jeg forestiller mig, at det første Patek Philippe bliver et klassisk dress ur fra Calatrava-serien. Dette kan så siden hen blive efterfulgt af en af complicated-modellerne, evt. en annual calendar
Mvh.
Jonas
Der er også virkelig nogle flotte ure i Calatrava-serien. Jeg kan især godt lide deres Ref. 5153J, men det er nok alle der ville kunne lide de synlige skruer på horne
Blandt complicated-modellerne ville jeg vælge Ref. 5146 (Materialet kan jeg ikke helt bestemme mig for eller om det skulle være lænke eller rem) Men det ur minder jo også meget om min JLC Master Calendar så måske skulle det heller være PP Ref. 5960. Den er vist bare ikke helt billig eller så let at få hos en AF(Autoriseret Forhandler, eller på udenbys AD'er )
•
|