Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO
Magnum Skrev:Her er en Eterna, som de leverede til det tjekkiske luftvåben i slutningen af 30erne.
40mm helståls kasse med skruebagkasse, 22mm remstørrelse, moderne (dengang) lommeursværk.

Tyskerne havde høje standarder for deres ure, så hvis tjekkerne fik det i 30erne, så ville tyskerne have fået noget tilsvarende/bedre.
Enig langt hen ad vejen, og samlet tror jeg du har helt ret - omvendt - den er da i høj grad helstål - men - JA skruebagkasse ville jeg også ha fundet naturlig (og det er vel eneste egentlige kvalitetsforskel af betydning - og remstørrelse 17 mm - selv på store ure, også til DH mærkede ure, kan jeg finde mange af i ex Knirim (nok forkert stavet) materiale på nettet. Jeg tror bestemt også det er lommeursværk, men det var jo heller ikke usædvanligt i 40-41 mm kasser.
Din viste er med stor sekundviser - det er i alle fald, også fra Knirim ikke normen for DH mærkede ure, de er alle med subdial? HD graveringen er nok for avanceret trods alt Icon_e_smile

Størrelsen på det (dit viste) til checkerne på 40 mm er også usædvanlig for Eterna, som netop til det land leverede 32 mm ure i ret stor stil under WW 2
Her et par DH fra officielt bekræftede fra eksperter via nettet ex Knirim - begge 40 mm - typiske sub-dial ure til DH
İmage
İmage

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Enig langt hen ad vejen, og samlet tror jeg du har helt ret - omvendt - den er da i høj grad helstål - men - JA skruebagkasse ville jeg også ha fundet naturlig (og det er vel eneste egentlige kvalitetsforskel af betydning - og remstørrelse 17 mm - selv på store ure, også til DH mærkede ure, kan jeg finde mange af i ex Knirim (nok forkert stavet) materiale på nettet. Jeg tror bestemt også det er lommeursværk, men det var jo heller ikke usædvanligt i 40-41 mm kasser.
Din viste er med stor sekundviser - det er i alle fald, også fra Knirim ikke normen for DH mærkede ure, de er alle med subdial? HD graveringen er nok for avanceret trods alt Icon_e_smile

Størrelsen på det (dit viste) til checkerne på 40 mm er også usædvanlig for Eterna, som netop til det land leverede 32 mm ure i ret stor stil under WW 2
Her et par DH fra officielt bekræftede fra eksperter via nettet ex Knirim - begge 40 mm - typiske sub-dial ure til DH
İmage
İmage

vh

Jeg fandt Eternaen, for at vise en militær pilot model med lommeursværk, ikke så meget for DH.
Nævnte helstål, da 99% af alle DH ure er forkromede med stål bagkasser. Det er stort set kun Revue og Zenith der leverede nogen i helstål.
Det værk der sidder i, er alt for gammelt til det ur. Det er noget fra før/under 1. verdenskrig, men her passer kassen, skiven, visere, gravering ikke til.
Der er ikke nogen tvivl i mit sind om at det er en østeuropæer, har samlet på militær ure/bøger i over 10 år.
İmage
Svar
Magnum Skrev:Det værk der sidder i, er alt for gammelt til det ur. Det er noget fra før/under 1. verdenskrig, men her passer kassen, skiven, visere, gravering ikke til.
Er som nævnt ikke egentlig uenig. Helt enig i at afskrive DH helt

Uenig måske lidt ellers. Skive og værk tror jeg absolut kan hænge sammen - det tror TZ military forum absolut også. Så er der viserne - tja og tjo - kan nu godt hænge sammen - men kan også lade være - ingen lys i alle fald.
Skiven er så vidt jeg overhovedet kan bedømme nogenlunde eller snarerer helt - så gammel som værket, som jeg er enig i er ca 1915

Til slut:
Kassen - Tjo - sjov stor kasse i lidt C shape - og nyere? Ja nok (muligvis) end værket, den køber jeg, men hvad er så nyere?

Hvem ville lave en nyere kasse som den (fint nok arbejde) med faste stifter og 16,5 mm mellem de tykke horn - i sådan nyere tid?
Generisk? Til formålet er den jo ikke lige lavet - lidt en mystisk kasse mildest talt - ikke set magen - har du? Icon_e_biggrin
İmage

Værket? Yes 1915 ca enig- lommeur - småt i så fald, jeg har aldrig set et Eterna lommeur i 40 mm eller et ca 15 værk (38 mm) i lommeur - og slet ikke den størrelse lommeur fra Eterna med sort skive fra den tid, så der står jeg også lidt eller meget mystificeret.

Eterna ha i høj grad lavet store armbåndsure omkring 1945-55 - hvis vi holder 38 mm for store, men nej 41 mm kender jeg heller ikke

Tak for dine indspark Magnum Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)