|
hvad kan et seamaster holde til - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: hvad kan et seamaster holde til (/showthread.php?tid=73542) Sider:
1
2
|
hvad kan et seamaster holde til - peter g - 03-03-2010 hej jeg kunne godt tænke mig at høre hvad et omega po kan holde til . kan det holde til at have på armen og slå søm i med en hammer Re: hvad kan et seamaster holde til - hannover_dk - 03-03-2010 De fleste - men jo ikke alle - slår søm i med højre og har ur på venstre. Hvis det er tilfældet for dig, så er den eneste risiko at du misser sømmet med hammeren - og banger sømosteren en i stedet - men det vil jo nok ikke lige ske. Den kan sikkert også tåle at man slår søm i, der er en vis dæmpning fra hammer til søm, men personligt - hvis det var store søm i hårdt trå, ville jeg nok tage uret af. Mountain bike - golf you name it - den tåler det - så enjoy vh Re: hvad kan et seamaster holde til - olsen - 03-03-2010 hannover_dk Skrev:De fleste - men jo ikke alle - slår søm i med højre og har ur på venstre. Hvis det er tilfældet for dig, så er den eneste risiko at du misser sømmet med hammeren - og banger sømosteren en i stedet - men det vil jo nok ikke lige ske. "golf"??? Ahhh... det er nu ikke det jeg har hørt, da golf er særdeles hårdt for et ur. Har hørt, at Tiger Woods har ødelagt rigtigt mange af sine Tag Heuerure, da de simpelthen ikke kunne holde til det. Det er nok ikke så meget anderledes med et Omegaur. Det er nok lidt anderledes med specielt stødsikrede ure ala. GO Sport Evolution eller et IWC Ingenieur. Og mountainbike giver jo også rigtigt mange hårde stød i håndleddet, så umiddelbart ville jeg være meget påpasselig med at udsætte mit mekaniske, ikke specielt støddæmpede ur, for disse behandlinger. Men måske det ikke er så slemt?? Måske en af vores urmagere kan fortælle mere?? Hilsen Peter Re: hvad kan et seamaster holde til - Geodoc - 03-03-2010 Er helt på linie med de fremførte betænkeligheder, og håber også på et par urmager erfaringer. I mellemtiden er der en god udredning på TimeZone FAQ, hvor der står: For automatics an additional concern to the above are activities that generate a great deal of torque or inertia at the wrist/hands... (altså aktiviteter, der påfører uret et STORT drejningsmoment) Activities such as Golf, Tennis, Polo, Baseball, Jai-Lai, Lacrosse, and the like are likely to cause the rotor to spin rapidly which is generally not a good idea... Sort of like running your car close to it's red-line at full throttle. ... man kan jo let forestille sig, at et kraftigt golf slag vil få automatikkens rotor til at "ræse" rundt, hvilket som anført kan være betænkeligt. Her er linket til: Active activities and Mechanical Watches, which are suitable? Med venlig hilsen - Geodoc Re: hvad kan et seamaster holde til - Mif - 03-03-2010 Citat:golf"??? Ahhh... det er nu ikke det jeg har hørt, da golf er særdeles hårdt for et ur. Har hørt, at Tiger Woods har ødelagt rigtigt mange af sine Tag Heuerure, da de simpelthen ikke kunne holde til det. Det er nok ikke så meget anderledes med et Omegaur. Det er nok lidt anderledes med specielt stødsikrede ure ala. GO Sport Evolution eller et IWC Ingenieur.det er vist ikke det eneste han har ødelagt jeg skal eller ikke gør mig klog på det med vil læse den artikel Geodoc har linket til og når man siger Geodoc så tænker man jo unægtelige også på din hvad er det den hedder "unbreak hvor maget ?????? den har da vist prøvet lidt af hvert Re: hvad kan et seamaster holde til - hannover_dk - 03-03-2010 Jeg kender i alle fald mange der spiller golf med uret på armen, og aldrig har haft problemer. Jeg hr også på flere Rolex fora set spørgsmålet, og konklusionen har vist altid været, at det klarer et nyere stødsikret ur. Jeg husker en der spurgte, Kan man spille golf med sit Rolex - og fik svaret: Ja det kan man godt, men de fleste bruger en golf bold da den flyver langt mere regelmæssigt Selvom det ikke er som at slå søm i, hvor de fleste jo bruger højre og har ur på venstre, så mener jeg også at hovedslaget kommer i/til højrearmen - men jeg er da ikke sikker, så jeg hører da gerne om der findes en officiel regel vh Re: hvad kan et seamaster holde til - Mif - 03-03-2010 Citat:Selvom det ikke er som at slå søm i, hvor de fleste jo bruger højre og har ur på venstre, så mener jeg også at hovedslaget kommer i/til højrearmen - men jeg er da ikke sikker, så jeg hører da gerne om der findes en officiel regel også her kommer det jo an på om man er højre eller venstre håndet - og det med golf er jo også mere et sving end det er et slag - og ja jeg spiller med rigtigt mange der alle spiller med ur på uden at jeg har set det tager skade :O) jeg har aldrig hørt om det modsatte vil jeg sige - der er mange amatør golfer der sammenligner efter efterligner f.eks Tiger W. hvilket man bestemt ikke kan da profferne jo har en anden teknik timming styrke ect. Re: hvad kan et seamaster holde til - Tommy Munk - 04-03-2010 Jeg vil da gerne komme med lidt urmager erfaringer, jeg har dog haft fingrene i et ur eller to. Jeg kan faktisk ikke rigtigt følge de forskellige overbeskyttende udtalelse der bliver fremsat. De få ure jeg har set hvor der har været knækkede eller bøjede dele som følge af stød og slag, der har der også været tydelige buler/hakker i urkassen. Hvis man tvinger hjulene i automatikken til at køre meget hurtigt, og i olien i uret er gammel eller måske helt tør (altså hvis at det er mere end 5-8 år siden at uret har været serviceret af en kompetent urmager) - så vil man selvfølgelig påføre mere slidtage end nødvendigt. Men I servicerer vel jeres ure.... På de automatik ure der kører alle hjulene med i automatikken med hvis man trækker uret op manuelt, så hvis man trækker et automatik ur op manual - gør det langsomt. Jeg er godt klart over at de fleste mener at de har stål-arme, men vores arme og ben er designet til at absorbere stød og slag, så mængden af energy der overføres ved f.eks. et golfslag er lille. Hårde stød og slag f.eks. ved tab på hårde gulve og lign. er naturligvis ikke godt. Jeg vil sammenfatte det til: Hvis det du laver ikke laver buler/hakker eller store ridser i dit ur, så tåler værket det også, hvis olien er ok. mvh Tommy Re: hvad kan et seamaster holde til - Geodoc - 04-03-2010 Hej Tommy ... Godt at høre fra dig, fra "down under". Ligeledes tak for den klare og letforståelige skillelinie mellem: #1 Skadelig fysisk påvirkning af uret, og #2 Tålelig, eller ikke fatal fysisk påvirkning af uret. Resumé Det er en god og indlysende skillelinie, at arbejde, sport og anden fysisk aktivitet, der leder fysiske påvirkninger gennem kroppen ("gummi"armen), sædvanligvis er uskadelige; mens tilsvarende aktivitet, der medfører, at påvirkningen (slaget) rammer (direkte) på uret, med risiko for mærker (buler, ridser) på urkassen, sædvanligvis er skadelige. Reflektion Vore diskussioner på forum tager afsæt i vor inkarnerede interesse for urene, og bliver ofte farvede af vor omhu og omsorg. Denne omhu eller beskyttertrang kan vel(?) også drives for vidt. - Det er jo mildest talt selvmodsigende, at være dybt fascineret af et dykkerur, der kan klare trykket på f.eks. en kilometers vanddybde og ursamlerens "trippende" betænkelighed, ved at tage en svømmetur med uret. Egne erfaringer Det var faktisk det gode og gedigne urs robusthed, der tændte min samler interesse. - Da min opmærksomhed blev henledt på, at mit ur gennem 38 år uforstyrret informerede mig om korrekt tid, til trods for aldeles ukorrekt og skændig behandling - Ja! så var min beundring vakt. Min Seamaster Chronostop er fortsat mit kæreste ur. Det bliver nu omfattet med så megen veneration, at det ikke længere kommer med på arbejde. Det er nok mest på grund af risikoen for at miste det, for det har (om noget) bevist, at det "kan holde til mosten". Og påvirkninger var der nok af: - Håndbetjening af 15 kg's ramlod. - Udboring af 80 mm kerneprøver af granit og beton med en 30 kg's borehammer. - Gennemboring af betondæk, op til 80 cm, med ovennævnte borehammer. - Indhyllet i en sky af kvarts- og borestøv - Daglig vandpåvirkning, herunder også "tilfedtning" med bore- og bentonit slam. - Anden betjening af tungt grej, herunder bådmotorer og generatorer. - .... og fælles for alle aktiviteterne, at uret uundgåeligt blev ramt direkte af værktøj, skiftenøgler, hamre, vinkelsliber - ja af alt, der "kan gøre indtryk" på en urkasse. "Højdespringeren", eller det absolutte nulpunkt var, da en remstift svigtede og uret tog et to meters drop fra et stillads og ned på et betongulv. Uret må have ramt gulvet på det hvælvede pleksiglas ved kl. 1; - for herfra spredtes tre gennemgående revner sig vifteformet til området mellem kl. 3 og kl. 5. Da uret, for første gang i 38 år, blev overladt til en urmagers pleje, og han hørte hvad det havde måttet døje, sagde han (med et iskoldt blik): "Det er jo overhovedet ikke en måde, at behandle et anstændigt ur på!" - og hvor havde han dog ret. .... om end koparret og mærket af nærkontakt med vinkelsliber, hamre, svejseværk, file og diverse "klemninger" mellem faste vægge og tungt grej: "Unbreakable" tikker fortsat på 44'tyvende år lystigt afsted med gangparametre, der er et nyt ur værdigt. Sammenfatning ... tilbage til Peter g's tråd. Jeg er overbevist om, at et PO kan "klare mosten", selv hvis det kommer til at se sådan ud: ![]() Efterskrift Jeg vil mene, at vore ure kan holde til 10 gange mere end ursamleren bryder sig om at udsætte det for, og 100 gange mere end ursamleren tror det kan klare. I en anden tråd diskuteres omfanget af, hvor skånsom man skal være overfor sit ur. - Et godt indlæg lyder noget i retning af; Brug det, og accepter de ridser og skrammer der kommer, som en del af din og urets historie. Det kan jeg godt følge, for en mint "Unbreakable", ville jeg næppe omfatte med samme veneration som nu, hvor brugssporene stolt beretter: "When the going get's tough - The tough's get going". Med venlig hilsen - Geodoc Re: hvad kan et seamaster holde til - Tommy Munk - 04-03-2010 Jeg har lige læst mit indlæg igen. Man burde lave en konkurrence: Hvor mange stavefejl kan du finde. Der vil ikke blive givet nogen præmie til vinderen. Jeg regner med at være tilbage i Danmark til august/september, så jeg satser på at deltage i træf hvis der kommer nogle i efteråret. /Tommy |