|
Er dette en samling eller ej.....? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Er dette en samling eller ej.....? (/showthread.php?tid=68749) |
Re: En svær debat, men.... - Tukjær - 01-05-2008 Baun Skrev:Man kan diskutere om de er smukke - og de er smarte - om de er ens smag - men at kalde dem "kedelige" - det er dårlig stil! Baun, for pokker.... Må jeg ikke provokere? Re: En svær debat, men.... - Tukjær - 01-05-2008 Baun Skrev:Men der er intet galt i en fin samling nye/nyere dykkere! De er samlet med glæde og entusiasme - de ejes og bruges med stor passion og de giver sin ejer både glæde og fornøjelse. Det er meget af en "samling". Om man kan gøre den bedre og mere spændende? Garenteret - og det tør jeg væde en god gammel Seamaster på at den er om 10 år! Præcis, kan ikke siges mere nøjagtigt...... - Sogge_phpbb3_import15729 - 01-05-2008 Hvis denne debat fortsætter længe endnu (f.eks. 20-25 år), ender de to linier i denne debat med at mødes: Claus T. vil have en samling divere dækkende perioden 2000-2030, og John H. vil tigge ham om at bytte en sjælden discontinued og nu smukt patineret Oris-variant med sin italienerblå Zenith Rainbow El Primero Chronograph Billedet er måske en anelse karikeret, - det jeg vil frem til er: Nogle er til nyere designfokuserede ure, som skal bruges og beundres nu og her. Enkelte keepers, - flere sweepers. Andre retter interessen mod ældre kolonnehjuls værker, med historiens vingesus fejende henover cifferbladene. Det centrale må være at forstå og respektere hverandres bevæggrunde for at have truffet sine valg, og dermed vise hvad man selv står for, snarere end at overbevise andre om at de har taget grundlæggende fejl. Det lader sig nemlig, efter min mening, ikke gøre. Fortsat god kampdag Re: En svær debat, men.... - baun - 01-05-2008 Tukjær Skrev:Baun Skrev:Man kan diskutere om de er smukke - og de er smarte - om de er ens smag - men at kalde dem "kedelige" - det er dårlig stil! Jo man må godt provokere med et glimt i øjet, men jeg mener vi skal have respekt for hinandens pasioner - og når man provokerer bevæger man sig på en knivsæg og provokationen skal bære en gran af sandhed og humor for at virke rigtig. ... men det er under alle omstændigheder en kedelig tendens og "dårlig stil", at tale nedsættende om andres ure. Det er langt mere interessant at omtale ens egne ures fortræffelighed og hvorfor netop disse ure må have overmåde stor interesse! vh Baun - hannover_dk - 01-05-2008 Sogge Skrev:Hvis denne debat fortsætter længe endnu (f.eks. 20-25 år), ender de to linier i denne debat med at mødes: Claus T. vil have en samling divere dækkende perioden 2000-2030, og John H. vil tigge ham om at bytte en sjælden discontinued og nu smukt patineret Oris-variant med sin italienerblå Zenith Rainbow El Primero ChronographÅh - folk kan da godt få noget nyt input. Jeg har intet formål med at nedgøre andres samlinger, hvad skulle formålet dog være. Jeg prøver bare at sige, pas på - hvis i bruger ialt 50.000 kr på at købe ure som kan købes i mere eller mindre enhver urhandel og på nettet og som smider 50% direkte over kantstenen, så kan i let blive skuffet over tid. Hvis det rigtigt skal give spark og god følelse over tid, så skal det være lidt sjældent eller svært at få fat i. Nogen synes det lyder skørt, og det skal de så bare gøre. For mig er det kun et ønske om MÅSKE at vække nogen der kan tænke lidt mere specialiceret end de super value for money som urgør samlingen - Sogge_phpbb3_import15729 - 01-05-2008 hannover_dk Skrev:Åh - folk kan da godt få noget nyt input. Det har du ret i John, man kan bestemt godt lade sig overbevise af gode argumenter, og det tager jeg nok ikke tilstrækkelig højde for i mit indlæg - beklager. - Peter - 02-05-2008 Hej John Når jeg skriver at jeg er på jagt efter et Seikour, er det naturligvis en vintage model jeg snakker om, nærmere betegnet et Seiko Bullhead chronograph, de nye Seiko automatic, er absolut lækre, men ikke specielt samlerværdige, og jeg har som bekendt adgang til alt nyt fra Seiko. MVH Peter - hannover_dk - 02-05-2008 peter Skrev:Hej JohnJamen det vidste jeg jo godt - og vi er jo helt enige - det skal helst være lidt drilsk eller svært at få fat i urene for at de skal være rigtigt "samlerværdige" Naturligvis er 4 spritnye seiko-ure en samling, derom har der aldrig været tvivl, og det er da også helt 100% ok bare at samle nye let tilgængelige ure. De er superflotte og de er - som ure enkeltvis - god value for money, bedre end det meste andet Jeg frygter bare at nogle af de som gør det, kan blive lidt skuffede over hvor mange penge sådan nogle ure smider, i samme øjeblik de forlader butikken/afleveres af posten. Jeg tror de over tid i høj grad vil finde andre specialer end de helt nye let tilgængelige ure i 4-7.000 kr klassen. vh Ikke så bekymret... - baun - 02-05-2008 Jeg er nu ikke bekymret for "nyursamlernes" investeringer. Så vidt jeg kan se købes de fleste til "gode" priser, så der tabes formodentligt ikke mange kroner på det. Måske der endda kan tjenes en skilling i ny og næ .... Og ellers er vi jo bare tilbage i at det er en hobby - og det må godt koste penge. Det gør de fleste hobbies! Og det er ok! Jeg betaler da stadig ofte for at få et specielt ur i samlingen - eller lader en urmager udføre arbejde selvom uret ikke vil kunne holde pengene hjemme - måske synes jeg bare at uret skal laves ordentligt - uanset at jeg må sælge det med et minimalt tab - andre gange kan jeg måske lave en skilling. Men penge koster det altså at lave en god ursamling! Og hvis priserne går ad H. til en dag er det jo vigtigt at man har nydt hvert minut og at man ikkke har brugt penge man ikke har råd til. Jeg plejer at sige til Conni: "Hvis jeg nu gik mere på riffeljagt, ville hvert trofæ koste fx. 5K i snit - og de penge er under alle omstændigheder brugt. Trofæerne har kun værdi for jægeren. Med urene kan det da være at nogen en dag kan sælge et par stykker og få lidt andet sjovt for pengene. Og jagten er næsten den samme." Undskyldninger er der no af - det er bare at finde dem der virker. Der er også den med : At hvis jeg nu røg 30-40 cigarretter om dagen... Eller hvad med... Jeg er jo så heldig at være super godt gift så jeg sparer mange penge til at finde damer.... Eller... tænkt hvis jeg samlede Vintage biler ... ure fylder meget mindre.... Hvad er din bedste? vh Baun - Mads Gjødesen - 02-05-2008 hannover_dk Skrev:peter Skrev:Hej JohnJamen det vidste jeg jo godt - og vi er jo helt enige - det skal helst være lidt drilsk eller svært at få fat i urene for at de skal være rigtigt "samlerværdige" Jeg er helt enig John. Men omvendt er det jo folks eget ansvar hvad de bruger deres penge på. Jeg har det nu lige som dig. Køber jeg et ur vil jeg være sikker på at jeg til hver en tid min. kan tippe det af til ca. det samme som jeg har givet. Derfor holder jeg mig fra alt for eksotiske og ikke samleværdige ure. Jeg vil hellere give 50 k for et ur der min. holder prisen, end 10 k for noget der er 3 værd når jeg forlader butikken. Man er vel ikke jyde for ingenting /Mads |