Grail ur.
Omstændighed har gjort at jeg med lidt udsalg,
kunne have mulighed for at lande et af mine grail ure, som jeg ikke tidligere havde set muligt. 

Det har så rejst nogle andre spørgsmål hos mig, som jeg syntes det kunne være interessant om andre 
i en lignende situation har stået med.

Skal man møde sine helte når der er tale om ure som jeg til daglig ikke kan gå meget med?
Kan man slappe af med brug af et ure i det leje (80-100k) når det ikke er ens normale "legeplads"?  
Service/vedligehold stepper jo også op her, hvor meget skal det påvirke beslutningen?

Der er tale om et JLC og et Rolex.  

God (rest) sommer til alle. Icon_party
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Larsb
Svar
puuuha den er svær.

Jeg har valgt at bruge mine ure, i starten var det svært, men for mig der hjalp de første hairlines.
Så jeg tænker idag ikke over at have et dyrt ur på når jeg er i haven, eller render rundt med værktøj i hånden.
Det er sværere at være glad for noget man ikke bruger, og hvor ofte høre man om folk der har fået skrammer i sit ur grundet brug. Her spiller alder nok også ind, for et ur på mit håndled da jeg var start 20erne havde ikke gode odds, men nu nærmer jeg mig med heftig skridt en alder hvor guldure begynder at tiltrække mig, no pun intended.

Tror man vender sig til det.

Det eneste tidspunkt jeg idag overvejer hvilket ur jeg har på, er når jeg skal ud og rejse. Har haft oplevelser med lige ved næsten urtyve/røvere/lommetyve i både Napoli og Washington.

Nu skriver du jo både Rolex og JLC, hvor Rolex jo ofte er tool ure, hvor imod ofte JLC er i den mere dressede ende. Det er vel også værd at overveje omkring daglig brug.

Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • Stensbjerg
Svar
Stod selv i samme situation for 11 år siden, hvor det blev til et Blancpain Fifty fathoms. (Havde faktisk lidt Rolex, men syntes helt de havde tabt deres sjæl, nå det er en anden sag)
Uret har stort set ikke forladt min arm siden. Og jeg bruger det til det meste. Også dykning og generel outdoor. Så køb det du drømmer om. Og brug det så du får fuld glæde af det.
Giver Ultoman ret er klart også mere opmærksom og passser bedre på tingene som jeg bliver ældre.

Når rejser er det et Casio G Shock GW7900 som jeg har på. I virkeligheden behøver man jo ikke andet. Rigtig godt rejse ur. Synes heller ikke at et ur svarende til flere mdr eller måske Års indkomst er passende i forbindelse med mit arbejde hvor jeg primært rejser i Asien eller Indien.
[-]
  • Stensbjerg
Svar
Min ure i dag ud over min beaters ligger i prisleje 10-40k og dem er jeg på alle måde (minus job) fortrolig med at bære/bruge,
mit job tillader kun brug af mine beaters fra Suunto og Casio.

Her skal jeg som min. doble op, og det har rejst disse spørgsmål urene der præcis er tale om er,
JLC Tribute to Polaris. + Mit all time drømme ur udført i stål. - det dyreste valg og på sigt nok også det dyreste at eje/vedligeholde.
Rolex Seadweller 126600. + Det fedeste Rolex imv lavet meget længe, billigste valg. - stadigvæk konservativt, sidst jeg havde et Rolex (Sub) "ramte" det mig ikke rigtigt.
[-]
  • doxa300
Svar
Godt emne  Icon_smil

Hvis du altid går med ur, hverdag, weekend, afslapning, diverse arrangementer, så tror jeg at du vil blive glad for "dit kommende ur", selvom du ikke vil komme til at gå med den til hverdag, men kun i fritiden. Så bliver det jo netop noget som du vil gå med som noget "særligt".

Jeg købte jo et Reverso sidste år, det er åbenbart det eneste ur som jeg har lyst til at gå med. Det gør jo så også at det er blevet et lidt "hverdags ur" desværre. Jeg er dog ikke helt tryg ved at gå med den i alle situationer.
Jeg passer på mit Reverso, på den måde at jeg prøver at beskytte den, når jeg har den på armen, men alligevel har jeg ramt ind i lidt af hvert, og dermed er der kommet en længere ridse som ikke lige kan gå væk, men sådan er livet.

Service / vedligehold har jeg ikke prøvet på mit Reverso endnu, så der har jeg ikke noget at byde ind med.
Jeg ved hvad mit Reverso koster i service ud fra en pris liste, men jeg ved ikke hvad det koster hvis der er noget som går i stykker eller flere dele skal udskiftes.

Jeg er selv i gang med at skaffe det næste og sidste dyre ur.
Det viser sig så at nogle mener, at mærket ikke er så god til kundeservice og store regninger, men der håber jeg at det "gælder" deres ure med avancerede værker, og ikke en mere simpel version som jeg har valgt.
[-]
  • Stensbjerg
Svar
Lige det du beskriver omkring at muligheden for at kunne gå med noget særligt,
opfylder mit Dornbluth til fulde mens det på samme tid tilmed er fyldt helt op på så mange andre parameter oven i,
Som gør at intet andet indkøb kan (for mig) sidestilles med det ur.

Så der er reelt ingen oplagt pragmatisk grund til at "retfærdige gøre" et indkøb af et af disse ure,
Men jeg er reelt også stadigvæk i tænke boxen da det starter med at sælge noget hvilke ikke er sket.

Men det er altid interessant at høre andres take på ens ideer/tanker. Icon_Up
Svar
(01-09-2025, 10:57 AM)Stensbjerg Skrev: ...

Skal man møde sine helte når der er tale om ure som jeg til daglig ikke kan gå meget med?
Kan man slappe af med brug af et ure i det leje (80-100k) når det ikke er ens normale "legeplads"?  
Service/vedligehold stepper jo også op her, hvor meget skal det påvirke beslutningen?

...

Det korte svar er JA FOR POKKER. Hvis du har muligheden, så gør det.

Det lidt længere svar kommer nok rundt om et par ekstra ting...

- Muligheden for at prøve noget, som man kun har turdet drømme om. Det er for mig den største oplevelse. At pludselig have et af sine grail-/drømmeure på armen er bare en dejlig oplevelse
- Det hæver også din tærskel for hvad der er interessant - nogle vil kalde det en glidebane, andre vil kalde det en udviklingsrejse. Når jeg kigger på mine ure i dag sammenlignet med hvad jeg startede med, så har det også været en spændende del af ur-sygdommen
- Ure skal gås med. At købe for kun at bruge det på skuddage er i mine øjne vanvittigt. Ure skal bruges og nydes, de skal deles med andre og alt det andet gode. De har ingen værdi i et pengeskab andet end som en slags investeringsobjekt. Det er for kedeligt. Nyd dem nu!
- Driftsudgifterne....well, også her er der jo forskellige tilgange. At serviceere religiøst efter forskrifterne eller efter princippet 'if it works, don't fix it'. Jeg kører efter det sidste, helt bevidst. Her gælder det jo også, at hvis du ikke har råd til service, så skal du ikke købe den Ferrari du drømmer om. Så der er nok lidt med at undersøge konsekvenserne inden man hopper ud i det. Indtil nu har jeg ikke haft nogle rigtigt grimme oplevelser her - det tætteste jeg er kommet var da jeg tabte mit FP Journe og måtte sende det til reparation. Det var ikke himmelråbende dyrt, men nok til at man lige ærgrede sig lidt - til gengæld fik jeg oplevet deres vilde service-niveau og jeg fik en gratis rem, så det endte med at blive en del af ejeroplevelsen
- At købe 'pre-owned' er jo også at lade andre tage kantstensafkrivningen. For mig er det en god ting, så jeg kan se mig selv i øjnene mht. de midler, der er repræsenteret ved urene. 
- Hvis det så endelig er en skuffelse at 'møde din helt', så kan du jo skille dig af med det igen. Her spiller anskaffelsesprisen selvfølgelig en rolle, da JLC Polaris ikke flyver over disken med samme hastighed som et standard-Rolex. Men det er muligt at sige farvel - det har jeg bevidst gjort med f.x. Tudor Black Bay Bronze Bucherer, som jeg var helt vam på, men som jeg løb træt i efter et års tid.

Du ved jo hvad jeg synes om den model. At have den på armen og mærke alarmen er bare for vildt. Jeg vil sådan håbe, at du springer ud i det - du har taget langt nok tilløb.

[-]
  • Larsb, Stensbjerg
Svar
Vi ser meget ens på det Claus men det videste jeg godt inden jeg oprettet tråden Icon_blink

Tilløbet har været rigtigt langt bla. fordi jeg havde indrettet mig på at jeg ikke skulle op i dette prisleje,
JLCet er på alle måder king for mig, men det kræver så også noget mere på alle fronter.

Rolexet er (for mig) en lidt ny opdaget model da jeg ikke rigtig har interesseret mig for dem de senere år,
men det er en proces og jeg aner ikke hvor den ender Icon_e_biggrin1
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
(03-09-2025, 12:40 PM)cfnissen Skrev: - Driftsudgifterne....well, også her er der jo forskellige tilgange. At serviceere religiøst efter forskrifterne eller efter princippet 'if it works, don't fix it'. Jeg kører efter det sidste, helt bevidst. Her gælder det jo også, at hvis du ikke har råd til service, så skal du ikke købe den Ferrari du drømmer om. Så der er nok lidt med at undersøge konsekvenserne inden man hopper ud i det. Indtil nu har jeg ikke haft nogle rigtigt grimme oplevelser her - det tætteste jeg er kommet var da jeg tabte mit FP Journe og måtte sende det til reparation. Det var ikke himmelråbende dyrt, men nok til at man lige ærgrede sig lidt - til gengæld fik jeg oplevet deres vilde service-niveau og jeg fik en gratis rem, så det endte med at blive en del af ejeroplevelsen

Også med dine A. Lange ure?  koster det ikke en del ekstra hvis man går over service intervallet?
Svar
(03-09-2025, 03:32 PM)Stensbjerg Skrev: Vi ser meget ens på det Claus men det videste jeg godt inden jeg oprettet tråden  Icon_blink

Tilløbet har været rigtigt langt bla. fordi jeg havde indrettet mig på at jeg ikke skulle op i dette prisleje,
JLCet er på alle måder king for mig, men det kræver så også noget mere på alle fronter.

Rolexet er (for mig) en lidt ny opdaget model da jeg ikke rigtig har interesseret mig for dem de senere år,
men det er en proces og jeg aner ikke hvor den ender Icon_e_biggrin1

Og processen er en vigtig del af det hele. Det er der du får mærket efter hvad der egentligt er vigtigt. Nyd rejsen!

Claus

(03-09-2025, 07:10 PM)Michael F Skrev:
(03-09-2025, 12:40 PM)cfnissen Skrev: - Driftsudgifterne....well, også her er der jo forskellige tilgange. At serviceere religiøst efter forskrifterne eller efter princippet 'if it works, don't fix it'. Jeg kører efter det sidste, helt bevidst. Her gælder det jo også, at hvis du ikke har råd til service, så skal du ikke købe den Ferrari du drømmer om. Så der er nok lidt med at undersøge konsekvenserne inden man hopper ud i det. Indtil nu har jeg ikke haft nogle rigtigt grimme oplevelser her - det tætteste jeg er kommet var da jeg tabte mit FP Journe og måtte sende det til reparation. Det var ikke himmelråbende dyrt, men nok til at man lige ærgrede sig lidt - til gengæld fik jeg oplevet deres vilde service-niveau og jeg fik en gratis rem, så det endte med at blive en del af ejeroplevelsen

Også med dine A. Lange ure?  koster det ikke en del ekstra hvis man går over service intervallet?

Tja, den 'glæde' har jeg så foran mig. Ved ikke om det er rigtigt. Jeg læser en del knapt så kønne ting om Lange's service-tilbud, så jeg har ikke travlt med at teste det.

[-]
  • Larsb, Stensbjerg
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)