Svar: 294
Tråde: 16
Modtaget Likes: 645 i 228 svar
Givet Likes: 794
Peter
Dejligt at se lidt andet her.
Det har du jo været ret god til og Seiko er bestemt fantastisk. Hvad fik dig til at se mod King Seiko og ikke grand Seiko?
Er kommet en del i Japan i forbindelse med arbejdet (deraf tilbuddet om evt oversættelse  men AI slår jo en gammel mand som mig). Og har brugt tid på at ose lidt. Lidt sjovt er at de fleste japanere faktisk går med G-Shock.
God sommer til alle.
Skal nok prøve at være mere aktiv
Dette indlæg fik godt nok tankerne om at finde et Seiko fra mit fødeår 1964 i gang. Og ikke langt fra tanke til handling
Så jeg bestiller et Grand Seiko 43999 fra 1964. Caliber 430
https://www.grand-seiko.com/us-en/worldo...ko/history
Svar: 4,452
Tråde: 282
Modtaget Likes: 3,252 i 1,129 svar
Givet Likes: 2,344
Fedt køb af Grand Seiko - grunden til at jeg valgte King Seiko, er pga. denne modelseries historie, hvor Seiko før quartz-krisen, lod deres to fabrikker "konkurrere" mod hinanden - Daini fabrikken (King Seiko) og Suwa fabrikken (Grand Seiko).
Desværre valgte Seiko efter quartz dominansen kun at genoplive Grand Seiko (bortset fra et par limited runs af specifikke King Seiko modeller med standard Seiko værk).
Det vil blive et længere indlæg at beskrive hele historien bag - men jeg er vild med Taro Tanaka's designindflydelse på urkasserne på King Seiko med hans "Grammar of Design" filosofi ! Jeg elsker enkelheden (der så ikke er så enkel endda  )
Prøv evt. at læse denne artikel om historien bag - i slutningen af artiklen findes link til del 2 af artiklen, hvis man bliver fænget
https://www.beyondthedial.com/post/king-...de-part-1/
Youtube
Egne billeder og et "mini-review" af uret, når det ankommer skal jeg nok uploade herinde - det vil jeg glæde mig til at skrive !!
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Mens vi venter på, at jeg får taget mig sammen til at lave et mini-review af King Seiko 4502-7001, så havde jeg lige bagkassen af uret, så jeg kunne se værket.
Uden at det er et Lange eller andet high end, så er dette alligevel ét af de ure, hvor det indre er næsten ligeså smukt som det ydre.
Derfor har jeg nu bestilt en display caseback, fra The Time Collective, med safirglas, der passer til uret. Så kan jeg både nyde synet af værket og også skåne guldmedallionen på bagkassen, der står helt crisp og original
Jeg ville vildt gerne have fat i en original vintage King Seiko BOR lænke med endlinks der passer, men jeg har endnu ikke fundet én. Jeg har dog fundet et sæt originale endlinks og med dem, kan jeg forhåbentligt montere en moderne BOR lænke f.eks. fra Uncle Straps (tidligere “Uncle Seiko”).
De originale lænker koster en formue og er næsten aldrig lange nok til mit 20cm håndled alligevel
Her kommer et mobilfoto af værket og et par sort/hvid fotos af uret taget med mit Leica Q i macro mode
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
OK, det er nok ikke nogen hemmelighed, at jeg klart foretrækker lænker på mine ure - men jeg er heller ikke blind for, at visse ure udseendemæssigt fremtræder flottest på en god kvalitetsrem.
At jeg foretrækker lænker, er primært af komforthensyn, især i disse lidt fugtig varme sommermåneder.
MEN, jeg var heldig at finde en reproduktion af et "KS" spænde fra Vintage Time i Australien - denne reproduktion er 100% tro mod originalen, bortset fra på ét punkt. Den er dimensioneret til 16mm i stedet for de originale, der er dimensioneret til 15mm, hvilket gør det vanskeligt at finde en rem det kan passe på.
Så nu er King Seiko tilbage på denne DeLugs Grigio Pueblo rem med det nye spænde monteret - jeg synes det ser super flot ud.
Men der er en Beads Of Rice lænke på vej, der passer på uret, så det kan være, at der skal skiftes lidt frem og tilbage  Det er ikke en original King Seiko BOR lænke .......... originale lænker koster mellem 2-4.000kr og er sjældent lange nok til at kunne passe mit håndled. Men den er lavet så den er tidstypisk for uret.
Men her et par billeder af uret på rem og med det nye spænde monteret
/Peter
Bingo
Svar: 3,308
Tråde: 195
Modtaget Likes: 1,436 i 469 svar
Givet Likes: 802
Det spiller bare
Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen
Henrik Graae Visse
Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
•
Rebellen i mig har fået mig til at trodse følelsen af at King Seiko hører hjemme på rem - kan så også være at den ryger tilbage på den flotte Grigio Pueblo rem fra DeLugs ved særlige lejligheder
Men lige nu vinder min lille rebel i maven, der minder mig om at jeg hader fugtigt læder om håndleddet her i sommermånederne og at leg langt foretrækker stål ud fra et komfort hensyn.
Derudover kan jeg godt lide at lænken forandrer urets indtryk fra et decideret dress ur til et “dressy sports ur”, hvis I forstår hvad jeg mener
Så her er King Seiko på en generisk Seiko branded BOR lænke med 4 riskorn, der leder tanken hen på de originale KS lænker der kunne købes til uret omkr 60-70’erne.
Og med panoramavinduet i bagkassen så man kan betragte det flotte cal. 45KS high beat værk, er det et syn for guder i mine øjne
/Peter
•
Hej peter
Se jo fint ud og jeg er meget glad for BOR (er jo ikke DOXA300 for ingenting) men
Kasseformen og de dermed ret høje horn samt at de er skrå mod midten, gør at endestykkerne (ikke bare disse) ikke kommer till at se rigtige ud.
But your baby your rules
Enjoy
|