Overvejer køb af King Seiko
Hej alle

Er i overvejelser om at købe et vintage King Seiko 4502-7001 - uret skulle være serviceret af den person sælger købte det af i 2024 og som skulle være en irsk fyr, der er Seiko entusiast, bor i København og skulle istandsætte Seiko ure som hobby.

Nogen der har en idé - uret ser virkelig pænt ud, er poleret men ikke overpoleret (stadig relativt skarpe kanter) og skiven er tæt på perfekt. Der er tale om et 45KS, der er mekanisk (ikke automatisk) og har det eftertragtede 36.000 bph værk. 

Uret har det originale glas og guldmedallionen på bagkassen er bevaret. Uret skal have fået en ny barrel (kan ikke huske det danske ord) og mainspring og pakninger i 2024.

Det kommer på en læderrem og er ellers "watch only".

Nogen gode råd og ideer om, hvad et sådant ur bør koste ?
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Her kommer et par billeder af det pågældende ur, som jeg overvejer.

İmage
İmage
İmage
İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
OK, det blev så ikke 4502-7001 i denne omgang, idet jeg fik lidt kolde fødder over prisen - så jeg har i stedet købt et mere "praktisk" King Seiko 5625-7000, der står mega skarpt og upoleret, kun med "skufferidser".  Det har dog en individuel inskription på bagkassen, men det er med japanske skrifttegn, så det synes jeg egentlig bare øger charmen !!

Det er et automatisk værk i en monocoque kasse, men Taro Tanaka's "grammer of design" er meget tydeligt i kassens form. Og erfaringen er, at Monocoque kasser næsten altid gør at værket er i super god stand. Det kører så "kun" med 28.800 bph, men det er nu også ret imponerende for et ur fra 1970´erne !!

Nu skal jeg bare have det hjem og have urkassen renset og se, hvordan det kører - måske skal der et service til på et tidspunkt, men det er også dét værd  Icon_smil

Så må jeg drømme om 4502 værk, håndoptræk og 36.000 bph til en senere lejlighed ...... hvem ved !  Icon_Up

İmage

İmage

İmage
/Peter

[-]
  • doxa300, MTF, PHO
Svar
Spændende Peter
Tillykke med et super fin eksemplar. Jeg kigger selv lidt på de bedre japanske f.eks. The Citizen og som du King Seiko.
Prøver lige at kontakte en af mine japanske kolleger så vi kan få styr på hvad der står Icon_e_biggrin1
Mvh kim
Svar
Tillykke med uret Icon_smil

Det ser nydeligt ud Icon_smil
Svar
İmage

İmage
[-]
  • doxa300, pbr, PHO
Svar
Skønt at se noget andet end vi plejer - til lykke med uret.  Og som det så jo også altid sker, så er jagten på det næste allerede i gang.  

Jeg kunne ikke dy mig for at finde ud af, hvad google translate kunne klare, og her er resultatet:

İmage

İmage

/Bjørn
Svar
Tak for kommentarene til alle - det blev så ikke uret fra Japan alligevel, idet sælger ved en funktionskontrol før han skulle pakke det, kunne konstatere at kronen satte sig fast, når han prøvede at stille viserne frem og tilbage. På den baggrund afblæste jeg handelen, idet der jo så tydeligvis er noget i vejen med værket.

Ovenpå den skuffelse sad jeg og regnede på, hvor stor forskel prismæssigt der egentlig ville være på dette ur, efter forsendelse og told m.v. og det High Beat 4502-7001 fra den danske sælger ............. resultatet blev - formentlig under 600kr.

Så jeg kontaktede ham igen og vi blev enige om en handel - så nu venter jeg bare på at refunderingen fra Japan går igennem, så jeg kan betale den danske sælger ! Han er heldigvis en særdeles venlig og sympatisk fyr, så han er OK med at reservere uret, til jeg kan betale ham Icon_hjerte

Sådan kan skæbnen en gang imellem spille én et puds ............. alt andet lige, så mente skæbnen altså bare, at det "danske" ur skulle hjem på mit håndled !! : Icon_party
/Peter

Svar
(15-07-2025, 05:27 PM)doxa300 Skrev: Spændende Peter
Tillykke med et super fin eksemplar. Jeg kigger selv lidt på de bedre japanske f.eks. The Citizen og som du King Seiko.
Prøver lige at kontakte en af mine japanske kolleger så vi kan få styr på hvad der står  Icon_e_biggrin1
Mvh kim

Det klarede Chat GPT for mig Icon_e_biggrin1  - der står:

"15. marts 1970 - Asahi Broadcasting Corporation - 10 års ansættelse"
/Peter

Svar
Super. Det var også bare et tilbud. Enjoy 4502
[-]
  • pbr
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)