Uropbevaring og vedligeholdelse
For mit vedkommende er det bankboks til "ferieopbevaring". Der ligger også nogle andre værdigenstande. Og det er helt generelt din egen forsikring, der også dækker eventuelt tab fra bankboks.

Til det originale spørgsmål er jeg helt enig med, hvad andre skriver. I modsætning til "HG", sætter jeg dog grænsen ved 100m for hvornår jeg lader mine ure komme i vand, herunder til vask. Sidstnævnte med en neglebørste og til nød en anelse sæbe. Jeg går meget på stranden og har altid ur på, så for mig det vigtigste at få eventuelle sandkorn (også mellem lænkens led) væk så hurtig som muligt. Jeg har også flere ure med drejekrans, som jeg ikke retter på, før de er blevet skyllet fri for saltvand og eventuelt sand.

/Bjørn
Svar
Tak for svar drenge.

Jeg ville virkelig bare have det svært ved at tage et ur og smide det i en balje med vand.. Det føles forkert at nedsænke et dyrt objekt på den måde. Jeg tror jeg ville være paranoid ved tanken. Måske jeg kan samle mod hvis det er et dykkerur til 3-5000 kroner, men hvis jeg skulle gøre det med et grand seiko eller et rolex ville jeg være nervøs for om kronen nu er skruet ordentlig ind og pakningerne virker..
Svar
(02-06-2025, 05:34 PM)Telmomark Skrev: rolex ville jeg være nervøs for om kronen nu er skruet ordentlig ind og pakningerne virker..

Jeg har en vane inden jeg går i vandet, i bad, eller lignende med altid lige at give kronen et drej. Selvfølgelig er den i forvejen skruet helt ind (jeg gjorde det jo også i går, i forgårs, osv); men vanen gør, at jeg er 100% sikker. Og Rolex har været bygget til det omkring trekvart århundrede!

/Bjørn
[-]
  • Telmomark
Svar
Med Rolex er jeg slet ikke bange, selv deres GMT som “kun” er rated til 100m ville jeg sagtens turde gå i poolen.
Og med sub der i gamle dage var 200m og i dag fra 300m - de er bygget til det.
Langt de fleste dykkerure er det en “garanti” at de holder til angivelsen, reelt holder de til meget mere.
Når jeg skrev 150m tidligere så var det fordi det var det som jeg lige kom i tanke om havde nemlig ikke nogle 100m ure.
Og som Bjørn skriver, efter en tur på stranden og/eller i saltvand, så er det først jeg gør når jeg kommer til vandhane at skylle det “rent”
Og jeg skruer også lige en ekstra gang på skrue kronen - just in case

Og bader man meget og efterfølgende soltørrer så er det en god ide at få tjekket urets pakninger en gang om året ved en urmager.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
[-]
  • Telmomark
Svar
(03-06-2025, 03:27 PM)HG Skrev: Med Rolex er jeg slet ikke bange, selv deres GMT som “kun” er rated til 100m ville jeg sagtens turde gå i poolen.
Og med sub der i gamle dage var 200m og i dag fra 300m - de er bygget til det.
Langt de fleste dykkerure er det en “garanti” at de holder til angivelsen, reelt holder de til meget mere.
Når jeg skrev 150m tidligere så var det fordi det var det som jeg lige kom i tanke om havde nemlig ikke nogle 100m ure.
Og som Bjørn skriver, efter en tur på stranden og/eller i saltvand, så er det først jeg gør når jeg kommer til vandhane at skylle det “rent”
Og jeg skruer også lige en ekstra gang på skrue kronen - just in case

Og bader man meget og efterfølgende soltørrer så er det en god ide at få tjekket urets pakninger en gang om året ved en urmager.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tak for svar. Hvad hvis vi har et dressur der er helt nede i 5 bar med push-pull krone, hvor overfølsom skal man være? Hvis det regner uden for, skal man så overveje at vælge et andet ur? Skal man være ekstra forsigtig når man vasker hænder osv? Eller skal det også kunne klare det.
Svar
Mit dress ser ikke vand andet end når det er med i regnvejr eller jeg vasker hænder og lignende,
hvor det kan dryppe lidt på det, men den mængde frygter jeg ikke når vi taler kvalitets produkter.

De mekaniske ure jeg har som kommer under vand får jeg trykprøvet 1 gang om året,
men overordnet set bruger jeg dem bare til det som de er lavet til, hele formålet med at have dem går i vasken (for mig)
hvis jeg skulle behandle dem som en museum genstand.

mine ure skal bruge til det formål der er skabt til,
men det kan jo sagtens gå hånd i hånd med at man passer på dem. Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)