2025…et hårdt år forude
Ikke kun pgra. Krig i Ukraine, Trumps utilregnelighed og Mette Frederiksen…

Men også for vores elskede ure. Her er en artikel fra en lokalavis i CH, der skriver om JLC, der kører med ugentlige lukninger (to dage/uge) pgra. manglemde efterspørgsel. Foreløbig indtil marts 2025. 

https://www.leprogres.fr/social/2024/12/...-lecoultre

Den nye CEO får travlt. Skal der spares…eller måske arbejdes på bedre balance mellem pris/værdi i produkterne?

Og det er jo ikke kun JLC, der er ramt. Det meste af branchen stønner, inkl. den brede luksus-branche (tasker mv.)

“May you live in interesting times”…

Claus

Svar
Ja vi har jo drøftede det tidligere hvor jeg bla. nævnte at jeg så en svær fremtid for de fysiske butikker,
Og de mærker som ikke er brand kendt i vid forstand.

Oven i skal man lægge som jeg talt med Dirk om hos Dornbluth,
At mange (tror vi begge) i stigende grad vender sig mod de mindre uafhængige mærker,
Hvor de har en bedre/tættere kunde kontakt, og kan personalisere ens ur i langt højere grad under fremstillingen,
Til priser i samme leje som et helt standard ur hos en luksus masse producent.

Hvis vi så også er på vej ind i en krise som flere "eksperter" mener og den kender vi jo ikke omfanget af,
Ja så bliver brancher som den vores hobby interesse ligger under hurtigt presset.

En del af det er også selvforskyldt imv
Men det har vi jo talt om før. Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
Læste i går at Rolex hæver priserne med 8%, vist noget mere på deres guld modeller.
Jeg havde ellers indtrykket af priserne var lidt i ro og at brugtmarkedet var begyndt at falde lidt i pris, men hvis Rolex hæver priserne så vil brugtmarkedet følge med opad….?
Det kan også være et forsøg på at sige “her går det godt og vores ure er en god investering”?

Men som Jacob er inde på så ser jeg også en tendens at urnørder vender sig mere mod de små og uafhængige mærker hvor fleksibiliteten og de er lydhøre og personlige.

Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Er det ikke bare det nye "normal" ?
Og mærket er jo populært, men vil nok helst ikke ses på ALLE håndled.
De gange jeg har været i en urbutik med flere mærker og har overhørt folk, så har de altid efterspurgt Rolex,
på trods af at urbutikkerne jo har andre meget flotte ure / mærker.

B&O hæver også priserne, i hvert fald på nogle af deres varer.
Svar
Jeg tror at Rolex til en vis grad ikke er omfattet af den samme tyngdekraft som mange øvrige urmærker. Derfor kan de - nogenlunde - gøre hvad de vil. Patek er næsten i samme position. 

B&O har det sidste år eller to skiftet strategi, hvor kundegruppen mere entydigt er meget velhavende mennesker. Derfor markante prisstigninger og samarbejder (licenstagning) med hhv. Ferrari og Riva. Prøv bare at se prisforskellen på den normale version af Beosound 2 og Ferrari versionen. Helt godnat i mine øjne, men jeg har jo heller ikke en Ferrari der matcher.

Det er mærkerne fanget ‘i midten’, fx. IWC, JLC osv. der er under pres. De kan ikke umiddelbart lave en Rolex/Patek/B&O - og hvad kan de så gøre? 

Det bliver altsåinteressant at følge i 2025. Fx. har JLC lige skiftet CEO igen. Han var god sidste gang han havde samme stilling, men tiden er en andem nu. 

Claus

Svar
Jeg er helt enig i at der er ganske få brands der kva deres utrolige stærke brands (Rolex, PP og vel tildels også Omega) er mindre udsatte.
Det er vel kun de tre brands som ikke urinteresseret kan nævne på gaden.
Jeg har selv JLC og jeg mindes ikke at have mødt en ikle urinteresseret der kendte dette mærke.
Jeg synes så også at de har sovet i timen, for gennem de sidste rigtig gode år for branchen har de jo ikke været blege for at hæve deres priser langt over inflationen, uden at bruge tilsværende ressourcer på markedsføring/positionering på deres brand, hvilket jo nu hvor der det bliver svært, betyder de står et udsat sted.

Det bliver spændende at følge, men også frygtsomt for en JLC fan som jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
(07-01-2025, 09:57 AM)ultoman Skrev: Jeg er helt enig i at der er ganske få brands der kva deres utrolige stærke brands (Rolex, PP og vel tildels også Omega) er mindre udsatte.
Det er vel kun de tre brands som ikke urinteresseret kan nævne på gaden.
Jeg har selv JLC og jeg mindes ikke at have mødt en ikle urinteresseret der kendte dette mærke.
Jeg synes så også at de har sovet i timen, for gennem de sidste rigtig gode år for branchen har de jo ikke været blege for at hæve deres priser langt over inflationen, uden at bruge tilsværende ressourcer på markedsføring/positionering på deres brand, hvilket jo nu hvor der det bliver svært, betyder de står et udsat sted.

Det bliver spændende at følge, men også frygtsomt for en JLC fan som jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er jo også kæmpe-JLC fan - og også bekymret for om de kan finde en ny vej frem. De får nu Jerome Lambert tilbage som CEO, som i sin sidste periode skabte nye urmodeller (Master Compressor, Amvox, Extreme Lab, Navy Seals osv.), som ikke kun var i den dyre ende og som handlede om andet end diamanter og nye farver på skiverne. Men, tiderne har ændret sig - både med omkostningerne, men så sandelig også i hvordan man rammer forbrugerne - og hvilke forbrugere man kan/vil ramme. Det er ikke nogen nem opgave.

Er det stadig nok at lave spændende horologi eller skal man også kunne spille med på f.eks. hype og ure som investeringsobjekter for at blive set og hørt? Og hvor er smertepunktet mht. balancen mellem pris og 'perceived value'? 

Og så er det jo ikke en branche, hvor man bare skifter kurs fra dag til dag. Den er ikke helt så langsigtet som skovbrug, som jeg også er involveret i. Der tager man nogle gange beslutninger, som  kun ens efterkommere vil se resultatet af.

Det er jo ikke kun JLC, der slås med den slags. De fleste af de etablerede mærker har samme problem - og så er der jo dukket uendelige mængder af independents/mikro-brands op. 

Alt i alt, spændende tider forude.

Claus

[-]
  • Stensbjerg
Svar
Meget enig gutter udfordrerne tider for branchen,
men det betyder også at det aldrig har været en bedre tid end nu for dem til at spidse blyanten. Icon_Up

Måske det er vores tids "quartz krise" ?
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)