Grand Seiko
#1
Hallo derude.
Jeg har et spørgsmål til dem som har, eller har haft, et Grand Seiko.
Efter nyhedsinteressen har “lagt” sig, hvordan oplever I det så?
Får det stadig armtid?
Er det solgt igen?
Eller kommer det “kun” på ved specielle lejligheder?
Her tænker jeg lidt på at hvis det er pænt så kun når I skal være pæne eller hvis det er GMT så kun når I rejser, eller hvis det er dykker så kun når I skal i vandet?

Jeg syntes på et tidspunkt at mange købte et, men nu er der langt imellem at de vises/ses.

Kunne være spændende at høre hvad folk har haft af tanker før, under og måske efter?

Og er der nogle der har et, så post gerne fotos.


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
[-]
  • BadHamster, cfnissen
Svar
#2
(03-06-2024, 04:03 PM)HG Skrev: Hallo derude.
Jeg har et spørgsmål til dem som har, eller har haft, et Grand Seiko.
Efter nyhedsinteressen har “lagt” sig, hvordan oplever I det så?
Får det stadig armtid?
Er det solgt igen?
Eller kommer det “kun” på ved specielle lejligheder?


Sent from my iPad using Tapatalk

Godt spørgsmål. Der er et par Grand Seiko på min “kunne godt” liste (fx. SBGM221), men der har altid været andet, der sprang over. Så dit spørgsmål om fascinationen holder efter køb synes jeg er spændende. 

Lad os se om der kommer nogle erfaringer på banen. 

Claus

Svar
#3
Rigtigt godt spørgsmål HG Icon_Up

Jeg har som Claus også et på GSere på radaren (og Credor for den sags skyld)
Men det betyder at noget skal sælges fra og det er ikke sket af flere årsager.

Personligt har det rigtige tilbud (for mig) ikke været der når jeg har været i markedet,
og i dag syntes jeg at jeg reelt er i "GS land" med min Tuna.

Det og andre årsager gør at de ikke klør ikke helt så meget som de har gjort,
Men f.eks. et SBGA231 eller et SBGE257, måtte da godt få en plads i kassen. Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#4
Hej,
Jeg har et par GS, et SBGA 375 Spring Drive som er med det de vist kalder GS44 kasse inspireret af de gamle GS fra tredserne. Super flot kasse med mange facetter i Zaratzu İmage
poleringen, men også sårbar overfor ridser og hakker da kanten af bezel er meget skarp. Alene af den grund benytter jeg uret mindre end jeg gør med nogle af de andre ure jeg har!
Skiven er nærmest midnatsblå og helt blankpoleret, men visere og index har disse vinklede slibninger så der er masser af kontrast.
Urværket er et 9r65 spring drive, som kører fuldstændig glidende rundt, og der er 72 timers gangreserve… Og det går meget præcist(Quartz styret)
Lænken er lidt kedelig, og der er kun hele og halve led til at justere længden….

Så har jeg også et SBGR311, da GS havde lavet caliber 9s i 20 år fejrede de det med dette ur.
Det blev købt pga. den magiske skive! Jeg ved ikke hvordan man beskriver dens farve og “print” Google det!
Det får desværre heller ikke så meget armtid, da det er i mine øjne er for stort, 42mm og godt 14 mm højt. Men en dejlig solskinsdag så spiller skiven.
Kassen er mindre sårbar end ovenstående føler jeg, lækker Zaratsu, lænken er lidt uinspirerende,og kun justerbar i hele og halve led.
Har tænkt på at smide en brun krokorem på, men pga. tykkelsen og de forholdsvis lange lugs med pinholes langt fra kassen tænker jeg det ser dumt ud?
Der følger billeder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

İmage
SBGA 375


Sent from my iPhone using Tapatalk

SBGR 311İmage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#5
Tak for jeres input
Kop: godt nok nogle flotte skiver, synd at de ikke får mere arm-tid. Det med slibningerne havde jeg ikke set som et problem, men kan godt se at de virker nogle udsatte overfor ridser ol. Når jeg kigger på brugte GS så kan jeg også godt se at, nogle af dem, har en del mere en hair lines.
Lænken er vel et generelt Seiko problem, dem jeg har haft igennem tiderne har ikke været noget at råbe hurra for, for at sige det mildt.

Syntes at de har nogle spændende værker, men lidt ærgerligt hvis resten ikke er i samme standard.

Tak for gode inputs - men flere må da gerne komme på banen


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#6
Jeg har ejet flere Seiko lænker og har aldrig set dem som et problem,  jeg tror det handler om at de er bygget med et japansk mind set kontra et Swiss made f.eks.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#7
(05-06-2024, 02:59 PM)Stensbjerg Skrev: Jeg har ejet flere Seiko lænker og har aldrig set dem som et problem,  jeg tror det handler om at de er bygget med et japansk mind set kontra et Swiss made f.eks.


Jeg syntes bare at kvaliteten, både byggemæssigt samt behageligheden, er bedre i F.eks Omega.


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#8
Der er jeg så uenig, mine 2 Seamastere havde også lækre velbygget lænker, men de havde ingen no tool micro justering, og kunne nive. 

Ja de var kraftigere bygget end mine MM lænker men jeg oplevede ikke at det gjorde dem mere driftsikre. 

Jeg har altid sammlignet mine MM lænker (som aldrig niv)  med de første Joy stick til PS1 

Da de kom lignede de ingen andre joy stick og udført i plast var man usikker på om de kunne holde. 

I dag er disse joy stick legender og vi ved de holdt til det der blev smidt imod dem, men de er ikke bygge  til at give luksus feel. 

De er udviklet og bygget stærkt men der er ikke hældt matriale på dem for at de skal føles stærke. 

Det mener jeg er den japanske tilgang, 
Uanset om det f.eks. kommer til biler, knive, bolig eller ure. 

Og det underspillet luksus håndværk er jeg kæmpe fan af.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#9
(05-06-2024, 05:20 PM)Stensbjerg Skrev: Der er jeg så uenig, mine 2 Seamastere havde også lækre velbygget lænker, men de havde ingen no tool micro justering, og kunne nive. 

Ja de var kraftigere bygget end mine MM lænker men jeg oplevede ikke at det gjorde dem mere driftsikre. 

Jeg har altid sammlignet mine MM lænker (som aldrig niv)  med de første Joy stick til PS1 

Da de kom lignede de ingen andre joy stick og udført i plast var man usikker på om de kunne holde. 

I dag er disse joy stick legender og vi ved de holdt til det der blev smidt imod dem, men de er ikke bygge  til at give luksus feel. 

De er udviklet og bygget stærkt men der er ikke hældt matriale på dem for at de skal føles stærke. 

Det mener jeg er den japanske tilgang, 
Uanset om det f.eks. kommer til biler, knive, bolig eller ure. 

Og det underspillet luksus håndværk er jeg kæmpe fan af.


Og vi behøver heller ikke være enige
Der er bestemt flere tilgange til det.

Og enig med at de lidt ældre Seamaster lænker - der var bestemt ingen Micro justeringer. Men de nyere er der, vel de sidste 6-8 år mener det kom med Diver 300 og selv i dag er der på Speedmaster.
Har set nogle videoer om GS og flere nævner at lænken på de nye, fra 2023, er feelen blevet bedre, men stadig uden Micro justering.
Men syntes stadig værkerne er meget interessante og skiverne i en helt anden liga end tilsvarende konkurrenter (på Retail prisen)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
[-]
  • Stensbjerg
Svar
#10
(03-06-2024, 04:03 PM)HG Skrev: Hallo derude.
Jeg har et spørgsmål til dem som har, eller har haft, et Grand Seiko.
Efter nyhedsinteressen har “lagt” sig, hvordan oplever I det så?
Får det stadig armtid?
Er det solgt igen?
Eller kommer det “kun” på ved specielle lejligheder?
Her tænker jeg lidt på at hvis det er pænt så kun når I skal være pæne eller hvis det er GMT så kun når I rejser, eller hvis det er dykker så kun når I skal i vandet?

Jeg syntes på et tidspunkt at mange købte et, men nu er der langt imellem at de vises/ses.

Kunne være spændende at høre hvad folk har haft af tanker før, under og måske efter?

Og er der nogle der har et, så post gerne fotos.


Sent from my iPad using Tapatalk


Jeg har brugt mit Grand Seiko Quartz dykker ur en del og er glad for den enorne stærke urkasse. (modelSBGX337).

Med Grand Seiko synes jeg at de fleste skal man kikke godt på skive og kasse og så først der ser man skønheden. Især de modeller med special skive ser man skønheden øjblikkelig. Eksempelvis White Birch model SLGA009).

Mht. værker er springdrive super med 72 til 120 timers gangreserve og gangreserve indikator. Uret trækker sig hurtigt op og er utroligt præcist. Ser flot ud med den helt flydende viser.

Ellers er måden urerne er bygger op på ret interssant. Også quartz urværket.

Jeg skifer en del ure, så jeg går aldrig med et ur mere end 2 dage af gangen. Men Grand Seiko Quartz dykkeren kunne godt være et super ur i mange år. Jeg er også glad for dykkerlåsen, og virkelig er let at justere størrelses på. Jeg har dog ser det samme system på nogen 4.000 kr Seiko dykker ure, så det er ikke fint, men meget praktisk.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)