Daily Datejust ! :-)
#1
Tjah, det måtte jo komme - som Kristen i "dagens ur" tråden, meget rigtigt har bemærket, så har min begejstring for det lille Seiko SNXJ89 som jo er en hyldest til Datejust, udviklet sig ............ sådan er det tit med min ursmag - det ene fører det andet med sig !  Icon_e_biggrin1

Men først et udsagn ........... jeg har for mange ure !!! 

Jeg ved det godt ! - det er sagt af et utal af urtosser et utal af gange og er ofte en permanent tilstand. Men siden jeg er blevet familiemenneske og har været nødt til at tilpasse mit urbudget til en ny virkelighed, så har min ursamling udviklet sig til at bestå af en masse meget billige ure og nogle få, der er lidt over middel.

Jeg tror at jeg i skrivende stund har på den gode side af 30 ure !!! Visse af dem får jeg aldrig gået med og de sygner bare hen i min urkasse.

"Et eneste ur" parolen er dog tidligere afprøvet og det dur ikke for mig - men 30 er alt for mange. Så i takt med, at jeg efterhånden erkendte at 36-38mm er den perfekte urstørrelse for mig og i takt med at min begejstring for Datejust stilen gennem det lille Seiko voksede og voksede, så voksede trangen også til at have den ægte vare på armen !

Jeg har altid haft en vis præference for vintage ure, når det kommer til Rolex og jeg nægter at "prostituere mig" for en Rolex AD for at købe en ny 36mm Datejust og ende op med at skulle betale samme pris samlet, som hvis jeg købte den ved en Grey Market handler pga. alle "sidekøbene" man er nødt til at gøre for at få lov til at købe det man egentlig gerne ville. Så ret beset har Rolex AD's salgspolitik haft den direkt modsatte virkning på mig, end man formentlig havde håbet !

Så jeg holdt lidt øje med hvem der havde et Datejust til salg, som faldt i min smag og havde også et godt øje til et par stykker både hos TimeToWatch, Dreamwatch og Chrono.dk - men ingen af dem var sådan "lige i øjet".

Så var jeg heldig at falde over denne her på DBA (af alle steder) fra en privat sælger ikke langt fra Aarhus - et ungt par, hvor fyren havde denne og kæresten en vintage Oyster Date. De havde købt hus og skulle bruge penge, så Datejust var sat til salg. Prisen var rimelig og uret er i rigtig fin stand. Er tryktestet hvert år, hvor det har bestået testen hver gang, men skal nok serviceres indenfor en 3-4 år.

Det er et Rolex Datejust 1603 med den for modellen kendetegnende "engine turned" lynette i rustfrit stål, champagnefarvet "Sigma piepan skive" og guldvisere. Lænken er en 62510 med massive sideled og 555 endlinks - lænken er måske nyere end uret, men det gør mig ikke noget, idet dette ligeså meget er et brugsur, som et samler-ur. Kassen er pæn og ikke overpoleret og hornene er regelmæssige uden at være perfekte. 

Uret er fra 1975 bedømt ud fra serienummeret og er vurderet og valideret for originalitet af Mads fra TimeToWatch (har dokumentation), men er uden box og papirer m.v. - jeg har ikke haft bagkassen af, men ud fra årgangen bør der sidde et cal. 1560 eller 1575 i det. Jeg har haft det på timegrapheren og uret går +/- 4 sekunder i døgnet, har en nogenlunde amplitude, men en smule beat error og det slår med de for cal 1575 korrekte 19.800 bph. 

En "Sigma skive" er kendetegnet ved at der på begge sider af "T Swiss T" er et lille græsk sigma tegn - det signalerer at timemarkeringer og visere er guld og ikke stål. Sigma skiver skulle være lidt mere eftertragtede, idet de er sjældnere, men har ikke den store indvirkning på prisen.

Uret tikker alle mine boxe for min smag i ure, som den har udviklet sig til - er yderst komfortabelt og er samtidig tilpas driftssikkert til, at det kan bruges til hverdag med lidt omtanke.

Så nu skal der luges ud i de andre ure - som udgangspunkt er det kun mit Pingo, købt i en PX i Helmand under ISAF9 og mit Constellation som jeg har arvet af min onkel, der er fredede. Resten skal som udgangpunkt sælges !

Jeg vil gerne ned på et sted mellem 3-5 ure !

Men her lidt fotos af Datejust - der kommer helt sikkert flere i løbet af de næste par uger  Icon_e_biggrin1



İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • cfnissen, OleJ
Svar
#2
Flot ur Peter, tillykke med det. Tænker du kommer til at gå med hele tiden


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • Miwes, pbr
Svar
#3
(20-08-2023, 09:41 PM)jazzman Skrev: Flot ur Peter, tillykke med det. Tænker du kommer til at gå med hele tiden


Sent from my iPhone using Tapatalk


Tak skal du have - det var helt bestemt også tanken
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#4
Tillykke, Peter

Ja, urrejsen stopper aldrig.

Sjovt, nok fik jeg ‘jeg må have en Datejust’-fornemmelsen på dine vegne, da du skrev om Seiko uret. Dejligt at den drøm nu er realiseret!

Og selvfølgelig med din sædvanlige grundighed når det kommer til at købe den rigtige version. Jeg er imponeret - jeg tror ikke jeg havde nerverne til at købe brugt Rolex. Sikke en jungle.

Smukt, klassisk ur med en flot skive. Tillykke igen!

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Miwes, pbr
Svar
#5
Det er vel ikke “korrekt” at kalde lunetten “engine turned”; selvom det udtryk forekommer i forbindelse med stålkransen.
“Engine turning” er normalt en polering, (jf fx et vintage Bugatti instrumentpanel), som på dansk hedder “cirkelpolering”
/
Kristen
Svar
#6
(21-08-2023, 01:30 PM)khbk Skrev: Det er vel ikke “korrekt” at kalde lunetten “engine turned”; selvom det udtryk forekommer i forbindelse med stålkransen.
“Engine turning” er normalt en polering, (jf fx et vintage Bugatti instrumentpanel), som på dansk hedder “cirkelpolering”
/
Kristen


Det undrer også mig, for jeg har den samme opfattelse af hvad der er "engine turned" som dig - men det er ikke desto mindre, hvad alle kalder kalder det, tilsyneladende  Icon_think
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#7
Da dette ur jo rent faktisk skal være en "daily driver" og da jeg gerne vil skåne den originale Rolex Jubilee lænke, der har lidt stræk, så har jeg indkøbt en aftermarket Jubilee lænke i god kvalitet med massive yder- og midterled.

Denne massive lænke har jeg nu monteret på uret, hvor jeg har genbrugt de originale endlinks, springbars og også flyttet den originale lås over på den. Jeg synes selv resultatet er blevet super godt og tror at kun den mest inkarnerede vintage Rolex kender med ørneøjne kan spotte, at lænkens led ikke er originale.

Jeg har ikke dårlig samvittighed over det og hvis nogen spørger vil jeg være 100% ærlig omkring det, idet formålet jo er fornuftigt. Den originale lænke er nu sikkert opbevaret og pakket ind i plastik, så den kan blive monteret igen, når uret skal fremstå 100% originalt.

I mellemtiden kan jeg bære uret, uden at være bekymret for om lænken kan holde eller om jeg slider den originale lænke og tilfører den mere stræk.

Bedøm selv resultatet !

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • PHO
Svar
#8
Jeg ved godt, at min beslutning om at montere en aftermarket lænke på uret, for at skåne den originale, for mange er kontroversiel - men jeg synes faktisk at resultatet er blevet ganske flot, uden at det på nogen måde forringer urets æstetik.

Samtidig giver det mig lidt ro i maven - jeg har ikke den store erfaring med gamle Rolex Jubilee lænker med stræk og vil helst ikke risikere at miste uret fordi lænken svigter. Min plan er, at lade urmageren ved M.C.Mortensen ved lejlighed bedømme om lænken er forsvarlig at bruge til daglig brug og hvis han siger god for det, så kan jeg jo føre lænken tilbage til original stand, hvis jeg vil.

Ret beset kunne jeg jo bare have monteret aftermarket lænken og lade være med at sige noget om det - det skal være min påstand, at langt de færreste ville have bemærket noget. Men det er ikke min hensigt at føre nogen bag lyset, så jeg har besluttet at være åben om det. Men det har allerede nu ført til en del kritik rundt omkring på de steder, hvor jeg har skrevet om det ............... nogen som jeg ikke tager så tungt og som nok var uundgåeligt, særligt fra purister og samlere, som ikke selv ville bruge et sådant ur som en daily driver !

Men her et par billeder af resultatet efter monteringen af den nye aftermarket lænke, taget i bedre lys end billedet i min post fra i går - man er naturligvis velkommen til at sige sin ærlige mening, så længe man respekterer at uret er mit og at jeg kan gøre som jeg vil  Icon_smil

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • MichaelA
Svar
#9
Har svært ved at se problematikken.
Jeg er ikke på andre fora end på dette måske meget “eksklusive”.
Fortæl gerne om hvilke kommentarer du får, og hvorfra. (Ikke fra hvem)
Min eneste umiddelbare reaktion er, at det er et ualmindelig flot ur, og st jeg ville have båret uret en smule mere løst.
/
Kristen
Med “eksklusiv” mener jeg, at der vel ikke er mere end et par håndfulde aktive medlemmer?

Apropos mit “Dagens ur”:
Nej, det er heller ikke en “ægte” Aston Martin.
/
Kristen
[-]
  • pbr
Svar
#10
He he ........... ja, herinde går vi efterhånden efter "kvalitet fremfor kvantitet" !!

Jeg deltager i en håndfuld ur-relaterede facebook grupper og havde lagt de samme posts og billeder op, som jeg har lagt op herinde, på en FB gruppe, der hedder "Vintageure", som ellers er helt ukontroversiel og meget hyggelig - men det viste sig, at gruppen altså også rummer en del Rolex purister, der har ret faste holdninger til hvad man "kan" og "ikke kan" med vintage Rolex.

Her er et par eksempler:

"Det er ligesom de, der ikke fjerner plastic indpakningen fra sofaen af frygt for at den skal blive slidt eller få pletter. Ure skal bruges - det er min mening. Et smukt ur som dette skal have armtid. Glæden ved at dagligt se på en fake lænke er deprimerende"

"Hvorfor dog købe et ur og så smide halvdelen af den i en safe? Giver ingen mening overhovedet. Lænkerne koster 5000 kr. På Chrono"

"Det forstår jeg simpelthen ikke, sætter du også et andet værk i uret."

"Jeg har det lidt sådan, at det er som at lade være med at have sex med sin kæreste, for at hun er som ny til den næste der skal have sex med hende."

Den sidste er jo egentlig ret sjov Icon_e_biggrin1 Og jeg er også nødt til at sige, at der helt sikkert også var mange positive kommentarer og også kommentarer, hvor folk var uenige i mit valg, men var OK med det, idet uret jo er mit.

Men det blev bare lidt trættende i længden, så jeg lukkede kommentarerne ned og tager en pause fra gruppen. Jeg kunne mærke på mig selv, at det hele tiden at skulle stå til regnskab for mit valg, begyndte at gå ud over min glæde ved at gå med uret ........... og det er jeg for glad for uret til at ville lade ske.

Uret er iøvrigt nu tilbage på den originale lænke, så nu får det lige en frisk start Icon_hjerte Så må vi se, hvad der skal ske med lænken - jeg tager den nok forbi M.C.Mortensens urmager og får den checket, om den er OK at bruge.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • MichaelA
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)