Forsikring
Hej folkens.

Jeg starter lige denne tråd, for dels at give lidt info, men også fordi jeg håber, at jeg kan få lidt info fra nogle af Jer.

Da jeg forleden havde en snak med mit forsikringsselskab, kunne de fortælle mig at jeg var forsikret med op til 30.000 kr. ved et røveri af et ur fra min arm; men ikke over 30.000 kr. uanset om uret havde højere værdi. De havde ikke muligheder for at ændre dette, ved fx at tilbyde tilkøb af højere forsikringsbeløb. De fortalte at dette var udbredt i forsikrings branchen. Efter en lille rundringning til et par af de store selskaber, fandt jeg ud af at det med de 30.000 kr. var praksis. Enkelte steder kunne man tilkøbe sig til en højere værdi end 30.000 kr. Vidste du det?

Så benytter jeg muligheden for at høre om I har gode erfaringer med et specielt selskab ift forsikring af ure?

Mvh
Mojohe
[-]
  • cfnissen
Svar
Jeg er forsikret gennem Bauta
Her er særlige private værdigenstande (feks ure) dækket med med op til 15 % af min indbosforsikringssym så ved feks 1 mill en jeg dækket op til 150.000 kr med mulighed for at tegne yderligere forsikring for ekstra sum (ure, guld, smykker, mønt og frimærkesamlinger osv.

Bare til info, så det kan lade sig gøre

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jacob
İmage
Svar
Jeg skiftede sidste år fra mit daværende forsikringsselskab da de kun tilbød 10% i forsikring af særligt personlige genstande, dog kunne jeg tilkøbe 5%.
Mit nuværende forsikringsselskab har "bundløs" forsikring af særligt personlige genstande, altså ingen begrænsning op til indbo forsikringens sum.
Det galt også mine 2 carbon cykler..

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Svar
Uuh nu bliver jeg helt usikker, jeg har netop talt med mit forsikringsselskab angående ure, og tænkte jeg kun på dækningen i huset hvor der kræves videoovervågning, og ikke for røveri fra arm.
Jeg kan snildt forstille mig at man ser forskelligt på de to ting efter at have læst din besked Mojohe.

Svar
Jeg har undersøgt det RIGTIG grundigt :-)

Forsikringsselskaberne skelner mellem:

1) Indbrud
2) Trick-tyveri eller simpelt tyveri
3) Røveri

1 + 3 er dækket (hos de selskaber jeg snakkede med) jf. de dækninger/summer man har i sin police. 2) hvor man ikke bemærker, at uret bliver stjålet er det kun dækket med ca. 30-35.000. Hos enkelte selskaber (f.eks. Tryg og jeg mener også Codan) er det muligt at tegne er særlig ekstra forsikring, som også dækker trick-tyveri med urets fulde værdi, MEN den skal tegnes pr. ur og afhænger selvfølgelig af urets pris. Jeg har et Rolex Sky Dweller (til ca. 110-120.000) og jeg mener det kostede ca. 3-4.000 om året at forsikre det. Jeg droppede det, da det ville blive for dyrt at skulle forsikre hvert enkelt ur.

Derfor gælder det @julie skriver også kun ved 1) + 3) og man skal virkelig nærlæse policen og/eller spørge meget specifikt ind til det hos ens forsikringsselskab før de giver en det rigtige svar. Min oplevelse var, at mange af dem jeg talte med, ikke selv vidste det og skulle tit lige spørge en leder/en med mere erfaring før de kunne give det rigtige svar.
Svar
Jeg snakkede med Alka i sidste uge om dette da de tilbød mig en "ny og bedre" forsikring. Den nye dækkede et meget mindre beløb end den gamle så jeg har ikke skiftet til den nye. Mener det var en ændring fra 150.000kr til 30.000kr på ure.
mvh
Jeppe
Svar
@onkeldunke
Hos bauta er jeg også dækket ved simpel tyveri og tricktyveri. Det kræver at man skal handle ??? Umiddelbart efter man opdaget der er sket noget mistænkeligt, eller har en ret god ide hvem som har udført tricket. Her er der selvfølgelig en tolkning.
Jeg har ikke kunnet læse mig til andet. Det hedder “Indbo plus” hvor man bliver dækket på en række ekstra områder.

Vh Julle
Jacob
İmage
[-]
  • onkeldunkel
Svar
Jeg har spurgt min forsikring om dette,
Og så længe jeg kan dokumentere med f.eks. Papir og billeder hvilke ure jeg har, så dækker de uanset hvad, dejlig nemt.

Da jeg fik stjålet min MM300 var der da heller ingen problemer.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
(25-05-2023, 03:53 PM)julle Skrev: @onkeldunke
Hos bauta er jeg også dækket ved simpel tyveri og tricktyveri. Det kræver at man skal handle ??? Umiddelbart efter man opdaget der er sket noget mistænkeligt, eller har en ret god ide hvem som har udført tricket. Her er der selvfølgelig en tolkning.
Jeg har ikke kunnet læse mig til andet. Det hedder “Indbo plus” hvor man bliver dækket på en række ekstra områder.

Vh Julle

Ja, det kan jeg godt se. Jeg tjekkede lige deres vilkår :-). Det virker til du er dækket så længe det ikke er sølv/guld eller andre ædelmetaller og for stål-ure er du dækket med max. 10% af din sum. Det er faktisk ok.

Svar
Interessant emne, jeg prøvede i dag at ringe til forsikringen, men opgav da jeg var nr.12 i køen. Her er et lille udklip af mine forsikringsbetingelser for indbo, med et særligt afsnit omhandlende urene.
Jeg kan ikke rigtig tyde om jeg er dækket ved et såkaldt trick tyveri. Hvad siger i? Umiddelbart tænker jeg Ok, da det er udenfor hjemmet? Eller er jeg helt i skoven. Jeg må nok hellere få sat mig i kø med en kop kaffe, og få skåret det ud i pap.
Se vedhæftedeİmage

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)