Favre Leuba
#1
Jeg er blevet fascineret af Favre Leuba ure, det begyndte med at jeg arvede dette Favre Leuba Geneve herrearmbåndsur i 18 karat guld i 2016 (jeg har dokumentation for ejerskab.)
Uret er fra omkring 1980.
 
Både lænke og ur er i 18 karat guld, begge dele i mint condition.
Det er med manuelt optræk.
Uret går præcist, det er næsten ikke brugt, hverken af mig eller min ven,
som jeg arvede det efter.
 
Jeg har ikke certifikat til uret, kun boxen, som desværre har en lille ridse på låget.
Jeg har haft en urmager til at åbne og veje uret – det vejer 88,83 gram.
Så i bare ren guldpris er det lidt over kr. 20.000 værd.
 
Er der nogen her i forum der kan fortælle lidt mere om Favre Leuba, udover hvad jeg kan finde på d.d. Favre Leuba webside på nettet. Her står at Favre Leuba er den næstældste ur fabrik i Schweiz.
 
For et par år siden skrev jeg til Favre Leuba ´s nuværende Customer Service, der oplyser at uret er fabrikeret i den overgangsperiode, hvor firmaet skiftede ejer, og der derfor ikke mere findes oplysninger om uret. Den nye ejer er et indisk multinationalt konglomerat Tata Group
 
Jeg er blevet ret interesseret i ure fra Favre Leuba, endda så meget, at da jeg så et Favre Leuba dameur på nettet, købte jeg det til min kone. Hun går desværre ikke med det – hun er hoppet på bølgen med Garmin sportsure.
 
Måske vil jeg bytte eller sælge dem, men i første omgang vil jeg gerne indsamle viden om urene. Mærket har en interessant historie i Indien, hvor det efter sigende skulle være det mest solgte ur, til de engelske embedsmænd og soldater i kolonitiden.
 
Hvis jeg bestemmer mig for at bytte eller sælge, håber jeg det kan dække indkøb af et Omega Double Eagle og et mindre kostbart IWC eller Glashütte. (håbet er lysegrønt)
 
Jeg er faktisk meget nysgerrig efter at vide om Favre Leuba (og andre ur fabrikanter) selv havde ansat guldsmede til at lave disse 18 karat guldure, som jo er absolut flot guldsmede arbejde??
 
I dag laves stadig Favre Leuba ure i Schweiz, men der findes ikke nogen dansk forhandler.
Jeg kan se på en Facebook side for mærket, at de er ret dyre – fra KR. 20.000 til kr. 70.000
 
Så hvis nogen har lidt mere info om mine ure hørere jeg gerne nærmere.

Se foto i nedenstående link (det krævede noget tid at lære at uploade foto)

İmage
[-]
  • cfnissen
Svar
#2
Hej Cornet,

Flot ur - og dejligt at se den nysgerrighed, der er blevet vakt hos dig!

Her kommer et par links, der ikke rigtigt svarer på dine spørgsmål som sådan, men som kan give lidt ekstra info om mærket. De to links er til watchprosite.com, et ganske godt fora som supplement til urdebatten.

Her er lidt om deres dykkerure. Der er også lidt om Tata og ejerskabet i et af indlæggene

https://www.watchprosite.com/horological...3412926/0/

Og her er et link, som egentlig handler om JLC, men hvor indlægget fortæller at JLC og Favre Leuba var i samme gruppe af selskaber på et tidspunk 

https://www.watchprosite.com/page-wf.for...9-to-1978/

Mange hilsener,

Claus

[-]
  • cornet, onkeldunkel
Svar
#3
FL is one of many brands who have a wonderful history behind them.
Your watch is unique,and there must be a collector out there who
would love this piece of watch making history.It was a very popular
brand who much like Longines had a reputation for making very
elegant watches.
Today they are just a shadow of the past,and only the name remains.
So many try to revive brands like this,by getting cases made in China
and sticking a ETA-Soprod-Seiko etc etc caliber inside them,and then
telling the Public they are keeping tradition alive Icon_smil I think it is a
great pity they do this.Be happy you own a real piece of 
history, of a time when real watchmaking skill was put into watches
like yours.I think it is a very beautiful watch,and if it was mine i would
never sell it.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • cornet, millan
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)