Den mørke og usympatiske side af Rolex brandet !
#21
(29-12-2022, 06:51 PM)Appleboy Skrev: Spændende om et par af de tunge drenge herinde, altså målt på dyre ure og adgang til de lidt mere lukkede arrangementer hos butikkerne melder ind hvad de tænker og om de kan bekræfte…….

Mon ikke de er lidt forsigtige ............... der vil være en risiko for, at de falder i unåde og ikke længere er "venner af huset" .........

Vi skal huske på, at dette forum ikke er et privat forum - alle kan læse med herinde og der er nok ingen tvivl om, at også AD'er læser med - det er kun hvis man vil skrive herinde, at man behøver at være medlem !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#22
Ja klart - men ville da være spændende at høre hvad deres vurdering er.
[-]
  • pbr
Svar
#23
Som willy er inde på, så er markedet næsten umætteligt, hvilket der kan være såvel gode som dårlige grunde til. Men det er sådan. Om Rolex SA ikke kan eller vil øge produktionen kan alle vi andre bare blande os uden om, da de jo netop ikke har en kreds af aktionærer at forholde sig til. Og Rolex forhandlere, Klarlund, Bucherer, eller hvem det ellers måtte være, er jo i sin gode ret til at sælge eller ikke sælge. De skal selvfølgelig overholde den gældende lovgivning, og de bør jo sigte efter at behandle deres kunder godt, for ellers går kundene jo et andet sted hen.

Hvis I nu var forhandler af Rolex, og får (dikteret?) at prisen på en bestemt model skal være 75.000, og I så samtidig ser, at grey market forhandlere tilbyder den samme for 100.000, hvad ville I så gøre?  Også sælge den til 100.000?  Det ville hurtigt gøre, at Rolex afbrød samarbejdet. Så når det skal sælges til 75.000 kan jeg godt forstå, at de gerne vil have en vis sikkerhed for, at køberen faktisk er interesseret i uret og ikke blot vil have det for at score 25.000 på en time. Man kunne også antage, at Rolex SA satte prisen op, så grey market forsvandt, hvilket Rolex jo ville tjene en masse på; men de vil vel også gerne have, at reelle købere og brugere af deres ure rent faktisk kan få fat i dem til en efter deres mening rigtig pris.

Artiklen i dag i Berlingske slutter iøvrigt med:

Citat:Han har netop fået uret gennem en kontakt i Bahrain.

Og hvordan er det mon så gået for sig?  Hvor meget har han betalt?  Og er der betalt moms?  Hvem har lige en kontakt i Bahrain?  Jeg kender naturligvis ikke svarene, men noget af det, der har gjort, at han kunne få uret gennem en "kontakt i Bahrain" er helt sikkert præcist, hvad såvel Rolex SA som Klarlund eller andre forhandlere gør, hvad de kan for at undgå.

Så det helt store spørgsmål er blot: Hvordan skal problemet løses?

/Bjørn.
[-]
  • onkeldunkel, willy
Svar
#24
Dit spørgsmål Bjørn omkring pris "moral" syntes jeg man skal besvare over for sig selv inden man beslutter sig for at søge om at blive aut. Forhandler af et mærke (her Rolex)

Jeg har ved selvsyn set f.eks. asiatisk personer som ikke talte dansk handle ure i København, uden at vide det har jeg svært ved at tro på at de danske forhandlere ved hvor hurtigt disse ure skifter hænder igen,
Uanset hvad der så er skrevet under på i butikken.



Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • pbr
Svar
#25
Jeg ved ikke om problemet skal løses, men måske de bare skal være ærlige og fortælle folk som skrives op, at det nok ikke er muligt at få, men de er velkommen til at skrive sig på en liste. Eller måske helt droppe ventelister og sælge som drop off i perioder.

Med alle de ure Chrono.dk har af Rolex, må mange jo hurtigt ende der fra AD’er og han er jo kun en ud af mange. Og måske de skal starte med at sælge til dem som vil gå med dem. Jeg tror nemlig på, at enkelte Grey Marked forhandlere får ure gennem Klarlund, de køber så bare noget andet også. De kender dem godt og ved godt hvor urene ender.

Men det kan nok ikke løses og når Rolex nu selv går ind i at sælge brugte ure med ny Rolex garanti til højere priser, så er kæden jo hoppet helt og de tilskynder dermed markedet. I bund og grund skal forhandlerne blive bedre til at anerkende den almindelige forbruger og ikke med events mm., at gøre nogen bedre end andre.

Har en ven som lige har fået et AirKing. Men har ikke fået garantikortet med - det må slet ikke være lovligt, at man ikke får hele sin vare. Ved at andre har fået uden dette tiltag.
Svar
#26
Tænker lige at gribe den her  Icon_smil  :

(29-12-2022, 08:40 PM)Appleboy Skrev: Med alle de ure Chrono.dk har af Rolex, må mange jo hurtigt ende der fra AD’er og han er jo kun en ud af mange. Og måske de skal starte med at sælge til dem som vil gå med dem. Jeg tror nemlig på, at enkelte Grey Marked forhandlere får ure gennem Klarlund, de køber så bare noget andet også. De kender dem godt og ved godt hvor urene ender.

Klarlund personalet kender udemærket os, og de andre grå forhandlere herhjemme. Og de ville aldrig sælge os et ur. Det selvom der vel er blevet brugt et par millioner på deres værksted gennem årene. Det passer os så egentligt fint, så er der rene linjer og ingen træder hinanden over tæerne. Nogle grå har et udemærket forhold til Klarlund, andre er ikke velkomne til at tråde gennem deres døre, i nogen som helst henseende.

En af os udtrykte interesse for et ur inde hos Bucherer for et par år siden, og fik lov til at købe det. Han har og bruger det stadigvæk den dag i dag. Jeg spurgte på et tidspunkt et Tudor hos Bucherer og kom på en liste. Da jeg kunne få uret, var "kravet" at jeg skulle få graveret bagkassen og det takkede jeg pænt nej til og uret gik til en anden.

Til gengæld vil jeg så sige, at det da absolut ikke er en hemmelighed, at vi - og de fleste andre - ugentligt får mails ala "Jeg får mit *indsæt ur* næste måned, hvad vil i give for det?"

Af og til får man samme mail, men hvor samtlige grå herhjemme er på som CC.

Sjældent kan det svare sig at købe af private herhjemme, og de fleste ure kommer gennem internationale forhandler netværk.

Havde egentligt overvejet at oprette en anonym profil, og komme med lidt mere saftige historier, men når nu navnet blev nævnt, så er det fint at holde den her med min offentlige profil Icon_smil

God aften
Svar
#27
Ærlig snak .............. tak for det, Keld - havde egentlig heller ikke forventet andet fra din/jeres side !

Modsat nogen, så ser jeg faktisk ikke Grey Market forhandlerne som skurkene i denne historie - hos dem kan man rent faktisk købe de fremviste ure og til den annoncerede pris, som er den køberne er villige til at betale !! Aldeles problemfrit i mine øjne !!

Jeg ser heller ikke den høje slutpris for et fabriksnyt Rolex ur som den problematiske faktor, idet jeg dog mener at priserne er blæst op på et niveau der i min personlige subjektive opfattelse ikke modsvarer hvad man får for pengene.

Samtidig ser jeg egentlig heller ikke flipperne, der videresælger urene på vej hjem fra AD'en som den egentlige skurk her ........... dog beviser det jo, at det for nogen er muligt at købe fabriksnye ure hos AD'erne uden at skulle "guffe gren" på AD'en for at få lov - hvilket den "almindelige kunde" der måske har sparet op til sit livs drømmeur gennem længere tid, ender op med at være tvunget til, hvis ikke de vælger at gøre som jeg ville have gjort, nemlig at dreje om på hælen og forlade butikken og aldrig vende tilbage.

Der hvor min kæde hopper af - dér hvor det bliver lusket, uærligt og virkelig usympatisk (samt ulovligt, hvis der ville kunne føres bevis for det) er, når en kunde præsenteres for alle mulige krav om tillægskøb af det ene og det andet, uden at man på nogen måde får vished for at man så vil kunne købe uret til en given samlet pris .................. det er jo ren afpresning og udnyttelse og jeg forstår ikke at nogen finder sig i det !!

Jeg ved ikke, om problemet er et særligt "hovedstads-problem"? (måske inclusive den århusianske AD, som jeg godt ville kunne tiltro samme fremgangsmåde) - jeg har virkelig svært ved at forestille mig at M.C.Mortensen i Herning eller Klitgård i Ålborg ville udsætte folk for dette, men jeg kan jo ikke vide det. Ragnar i Odense kender jeg ikke noget til, så det kan jeg ikke udtale mig om.

Men bare tanken om at blive udsat for en ydmygende fremfærd som den, der er beskrevet så mange steder og fra så mange kilder, gør at jeg ikke kunne drømme om overhovedet at forsøge at købe et ur fra en Rolex AD.

Så meget hellere gå med oprejst pande ned til Thomas/Keld, Mads eller Micki og betale hvad man kan se uret koster inde på deres hjemmeside og efter en god og gensidig respektfuld oplevelse forlade butikken glad og med uret på armen incl. fuldt tilbehør, herunder garantibevis og en kvittering på det faktisk betalte beløb !!

Slut prisen bliver jo alligevel i sidste ende den samme (måske endog billigere), men forskellen er at man i dette tilfælde kender prisen på forhånd og har forholdt sig til den, samt at man er sikker på, at uret rent faktisk kan købes i stedet for blot at smide sine penge og selvrespekt i AD'ens bundløse hul, indtil han forbarmer sig og allernådigst "lader kunden få lov til at købe" !!

Hvordan kan problemet løses ............. det har jeg ikke noget svar på - men det indebærer i hvert fald et moralskifte hos AD'erne og sikkert også hos Rolex selv, hvilket vi jo alle godt ved ikke kommer til at ske ! Icon_evil
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#28
(29-12-2022, 10:15 PM)pbr Skrev: Ærlig snak .............. tak for det, Keld - havde egentlig heller ikke forventet andet fra din/jeres side !

Det var i hvertfald så lidt. Nu handlede tråden jo godt nok ikke om det grå marked, men nu så jeg lige at vi blev nævnt.

Uanset, så er det jo ikke en enestående situation. Over de sidste par år har vi jo også set, at du ikke bare lige køber en bil. Jeg havde udset mig en, fik prøvekørt den og var klar til at skrive under, men fik at vide, at alle biler det år allerede var solgt. Men jeg kunne købe en, helt magen til, samme årgang osv, den havde bare kørt 2.000km, til gengæld kostede den 150.000 mere end vejledende udsalgspris.

En bekendt vil gerne have allokeret en bestemt Porsche, men for at komme i betragtning, så skal han købe 2 Taycan. Hos Land Rover i England, skal man nu skrive under på en klausul hvor man lover og forpligter sig til, at ikke videresælge sin LR inden for 2 år. Det samme gælder for designer tasker, vine og hvad har vi snart ikke af diverse luksus varer. 

Mit take (ikke at nogen spurgte) er at det snart vender. Alle der har fulgt lidt med, har set, at de mere eftertragtede ure er faldet en hel del i pris siden ca marts. Når folk indser, at de på mange af urene de køber ved en AD, ikke kan få meget mere end listepris ved at vidersælge dem, så forsvinder lysten. Guleroden (så at sige) er simpelthen for lille, og vi ser at folk holder mere på deres penge.

Jeg siger ikke, at vi kommer tilbage til tilstande, hvor man køber et ur ved os fremfor ved an AD, fordi man kan spare 10-15% ved en købe en Sub der er en måned gammel hos os, fremfor at købe den helt ny og uden venteliste hos en AD. Men vi ser et fald i købekraft og forbruger tillid, og det gør, at en hel del der står på venteliste for at flippe et ur, simpelthen takker nej når AD'en ringer.

Både i min bekendtskabs kreds og på diverse fora, er der flere og flere "I got the call" historier. Og det synes idealisten i mig er fedt. Jeg får ikke noget ud af hvem AD´er sælger til, og jeg synes da at det er fedt, at flere og flere af dem der får lov til at købe, rent faktisk er nogen der gerne vil have og gå med uret.
Svar
#29
Jeg har kun gode erfaringer med Chrono.

Flinke folk og mit eneste Rolex er købt hos dem for en del år siden.

16610 fra 1999. 44K

Fik ikke en krone i rabat :)

Jeg har det meget svært med de lukkede liste hvor nogle kan blive skrevet op og andre bare får at vide at der ikke findes nogen liste.

Og at man ikke få at vide hvor man står.

Der er ikke nogen numre på de lister.

De plukker en køber udfra hvem der er en god kunde og har fortjent det.

Hold da kæft hvor jeg brækker mig i lårtykke stråler.

Hvis man er kendt så kommer man automatisk frem i køen. Det er set flere gange.

Hvis nu man meldte officielt ud som på en venteliste til en lækker eftertragtet lejebolig.

Du står nu nummer 987 på listen.

Så ved man trods alt at der er en liste og at man en dag i fremtiden vil kunne købe sit drømmeur.

Alt det andet er bare skæg og blå briller.
Mvh Kim 
[-]
  • pbr
Svar
#30
Tak Keld for dit fine indspark - betyder faktisk en masse.

Jeg har intet imod dem som sælger urene videre og i var bare nævnt som eksempel og ikke som om det var jer som kunne gå ind og købe urene. Men tror nu alligevel det kan lade sig gøre, om det så er af omveje det kan godt være.

Nu har jeg selv handlet med Thomas, så ingen ondskab her.

For mig handler det om de metoder der anvendes, hvor det ikke er gennemsigtigt. Og ja ved godt det sker alle steder, desværre. Men så er det godt for mig, at jeg bevæger mig indenfor normalen, hvor jeg kan købe de varer jeg mangler :-)
[-]
  • keldw
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)