Formålet med den røde 1/3 af dykkerkransen?
#1
Hej

Dykkerure* som Seiko SRPD53K1 har en har en "dykkerkrans" (ved ikke om det er det rigtige udtryk?) der kan drejes den ene vej rundt. På dette ur - og flere lignende dykkerure er den første tredjedel af kransen rød.  Et ur som SRPD51K1 er så vidt jeg kan se identisk bortset fra, at det ikke har den røde 1/3 af kransen.
Hvad er formålet med den røde tredjedel? Er det bar pynt?

SRPD53K1
İmage

SRPD51K1
İmage



*) Ja, ja jeg ved godt, at det ikke er et "rigtigt" dykkerur, men det var det jeg lige sad og kiggede på.


Jeg overvejer pt. at købe et af disse ure men kan ikke beslutte mig for, om det skal være SRPD53K1 med rød 1/3 eller SRPD51K1 uden... Måske kan jeg bedre beslutte mig, hvis jeg forstår, hvorfor den er der Icon_smil
Svar
#2
Fandt denne forklaring:


Citat:The Rolex GMT-Master II with the red and blue bezel is one of the most distinctive sport watches in the world. It is often affectionately referred to as the Pepsi bezel in reference to the soft drink producer’s long standing color theme.

The GMT-Master II with the Pepsi bezel was first introduced in 1955 and was designed for pilots who needed to keep track of multiple time zones. The red and blue bezel was used to represent daytime and nighttime hours. The Pepsi bezel became an instant classic and has been one of the most popular Rolex watches ever since.

Today, the GMT-Master II with the Pepsi bezel is still one of the most sought-after watches in the world. It is a true icon of the watch industry and is sure to remain popular for many years to come.

Og nu er SRPD53K1 bestilt :-)


I forklaringen ovenfor giver det rigtigt god mening ift. 24 timer, at de blå er nat og de røde er dag. Fordi på de oprindelige Rolex GMT ure var det 18-06 der er blå og 6-18 der er rød. Det giver mening at repræsentere nat og dag på den måde. Men så forstår jeg bare ikke, hvordan det giver mening med en tredjedel af skiven på SEIKO uret.

Det kunne give mening, hvis det var den røde del der var en tredjedel og var fra 8-24, da det måske er tættere på hvornår folk faktisk sover. Jeg ville dog nok skulle have den nærmere fra 22-6 så. Men på SEIKO'en er det jo slet ikke 24 timer der er indikeret på bezel. I stedet er det tilsyneladende minutter. Så nu er forvirringen igen total....

Måske det faktisk bare er pynt nu....
Svar
#3
Se her for forklaring. Har ikke noget med gmt at gøre.

https://www.watchtime.com/blog/dive-watc...tch-bezel/

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

[-]
  • MichaelA
Svar
#4
(22-10-2022, 12:43 AM)cfnissen Skrev: Se her for forklaring. Har ikke noget med gmt at gøre.

https://www.watchtime.com/blog/dive-watc...tch-bezel/

Dit link forklarer vel bare hvad bezel er til - ikke pepsi-skiven.

Så vidt jeg forstår, stammer pepsi-skiven netop fra GMT.
Svar
#5
Hvis du ser i afsnit 3 i artiklen, så står der hvorfor det er 15-20 minutter der er highlighted på lunetten (bezel). Farvevalget er jo bare et designønske og siger ikke noget i sig selv.

Og en gmt bezel er ikke nødvendigvis 2-farvet
MVH Jesper
Svar
#6
Vil da bestemt mene der her er tale om rigtigte dykkerure.

Nu bliver kransen jo på denne type ure (modsat gmt) brugt til at beregne hbor længe man har under vandet i sit dyk.

Ved at sætte 0 på kransen ud for urets minut viser når man starter kan man klart aflæse hvor længe man har i gang.

Har man så forhåbentlig på forhånd en ide om hvor dybt man skal ned, kan man beregne hvor meget tid man skal bruge på at dekompression (opstigning) = tid der går fra selve dykket.

Den del ligger jo sidst i dykket måske det derfor er rødt på kransen.


Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • MichaelA
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)