22-11-2022, 03:44 PM
Jeg har ofte undret mig over, at min krydskærvsskruetrækker passede så ringe i de skruer der er på fx G-Shock og (apropos uret der netop er sat til salg) Seiko Arnie.
Den har faktisk passet så dårligt, at jeg kun nødigt og meget forsigtigt har skruet på skruerne på et af mine G-Shock i forbindelse med rengøring.
Men pludselig dæmrede noget, som jeg syntes at have læst en gang:
Der er en anden standard i Japan, som umiddelbart ligner Phillips.
Og ganske rigtigt: JIS, Japanese Industrial Standard.
Krydsskruer og skruetrækkere er anderledes end Phillips, og har længe været benyttet inden for fx motorcykel-, bil- og elektronikindustrien.
Med det store antal af japanske produkter her i landet, er det så ikke overraskende at det ikke er let at finde det passende værktøj?
Specielt fordi denne standard har andre egenskaber end Phillips og fordi JIS fint kan klare Phillips-skruer, men ikke omvendt!
Er det kun mig, som har levet i uvidenhed?
Og er der en “let” måde at få fat på en JIS-skruetrækker?
/
Kristen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den har faktisk passet så dårligt, at jeg kun nødigt og meget forsigtigt har skruet på skruerne på et af mine G-Shock i forbindelse med rengøring.
Men pludselig dæmrede noget, som jeg syntes at have læst en gang:
Der er en anden standard i Japan, som umiddelbart ligner Phillips.
Og ganske rigtigt: JIS, Japanese Industrial Standard.
Krydsskruer og skruetrækkere er anderledes end Phillips, og har længe været benyttet inden for fx motorcykel-, bil- og elektronikindustrien.
Med det store antal af japanske produkter her i landet, er det så ikke overraskende at det ikke er let at finde det passende værktøj?
Specielt fordi denne standard har andre egenskaber end Phillips og fordi JIS fint kan klare Phillips-skruer, men ikke omvendt!
Er det kun mig, som har levet i uvidenhed?
Og er der en “let” måde at få fat på en JIS-skruetrækker?
/
Kristen
Sent from my iPhone using Tapatalk