Connie
#1
Det er efterhånden længe siden, at jeg har postet en vintage nyerhvervelse - som nogle af jer formentlig kan huske, så har jeg gennem tiderne haft et par stykker eller tre af Pie Pan Constellations. Disse blev dog solgt for at gøre plads for noget andet, som med de fleste af de ure jeg har haft og solgt gennem tiden.

Denne gang er dog lidt anderledes - denne gang har uret nemlig familiemæssig proveniens, idet det har været min onkels. Han lever endnu, men er 86 år og efter en hjerneblødning sidder han i kørestol og har svært ved at bevæge den arm, hvor han bærer ur, hvorfor han ikke kan holde uret "i live" ved hjælp af selvoptrækket og kan heller ikke selv trække uret op. Derfor mente han, at det var bedre, at jeg fik glæde af det allerede nu - jeg er hans eneste slægtning, bortset fra mine børn naturligvis.

Han fik uret til sin 40 års fødselsdag siger han og uret skulle derfor være 46 år - jeg er dog ret overbevist om, at han husker forkert, idet der formentlig er tale om et ref. 168.005, der jo er fra 1960'erne og således burde være betydeligt ældre. Så længe jeg kan huske, har han altid haft uret og brugt det som sit daglige ur ! 

Bagkassen sidder desværre så stramt, at jeg ikke kan skrue den op, selv med det rette værktøj - jeg vil nødigt ridse bagkassen, så det overlader jeg til en professionel.

Da jeg ikke kan åbne uret, kan jeg heller ikke sige noget om cal. men kunne forestille mig, at det er en cal. 564. På samme måde kan jeg ikke komme til serienummeret og kan derfor ikke tidsbestemme uret nærmere. Måske kan nogen herinde sige, om jeg har ret i min antagelse omkring ref. og cal. !??

Uret er lidt medtaget og trænger til en kærlig hånd - et service og eftersyn af selvoptræksmekanismen er nok på sin plads. Dog går uret relativt præcist som det er nu.

Jeg har aldrig haft en fuld stainless Constellation og de er ret svære at finde - og brugsværdien er sådan én er også højere.

Dette ur hører "til familien" og skal ikke videre, før det måske skal videre til min søn eller datter - og indtil da passer jeg på det !  Icon_smil

Her kommer et par billeder - beklager, at kvaliteten ikke er den samme som I er vant til fra min side, men jeg har desværre skilt mig af med mit makro objektiv ! En fejl, jeg er nødt til at råde bod på ved lejlighed  Icon_blink

PS: Remmen er ikke den uret kom på - den røg i skraldespanden. Den der sidder på nu, var én jeg havde liggende ........ er ikke helt overbevist om, at den passer så godt til uret  Icon_e_biggrin1


İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#2
Har rechearchet lidt og er nået frem til, at der må ligge en cal. 561 i maven på Constellation, idet uret ikke har egentlig quickset som Cal. 564 har, men i stedet den type quickset, hvor man skruer frem til kl. 02.00 og derefter tilbage til kl. 22.00 for at skifte datoen hurtigt.

Der er set "transitional" Constellations i samme kasse med Cal. 564 i maven, men ikke omvendt - så det placerer dette ur formentlig før 1966, hvilket stemmer godt overens med kassens "dog legs".

Så derfor må dette ur være fra starten af 1960'erne, formentlig dog stadig et ref. 168.005 ST eller muligvis et ref. 14393 SC som modellen blev betegnet før 1962 (1959-62). Så hvis det er en 168.005, så bør den ligge mellem 1962-66.

Bliver spændende at få bagkassen af og se serienummeret, så det kan aldersbestemmes mere nøjagtigt.

Det ville være helt perfekt, hvis det var et 14393 SC fra 1960, idet det så ville være fra mit fødselsår !!  Icon_party
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • khbk, Miwes
Svar
#3
Meget smukt ur og så med den historie kan det ikke blive bedre Icon_Up
Spændende at høre når du får årstallet endeligt afgjort.
[-]
  • pbr
Svar
#4
Wonderfull story Peter.And such a watch deserves to live forever. Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • pbr, Smilla
Svar
#5
(11-11-2022, 08:30 PM)willy Skrev: Wonderfull story Peter.And such a watch deserves to live forever. Icon_smil


And I will make sure it does !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#6
Tillykke med uret Peter.
Efter min mening vintage uret over alle, og hvis der er en der fortjener det, må det være dig.
Havde Baun og Hanover været her på forum endnu, var det gået helt amok.
Mvh. PHO
[-]
  • pbr
Svar
#7
(11-11-2022, 09:18 PM)PHO Skrev: Tillykke med uret Peter.
Efter min mening vintage uret over alle, og hvis der er en der fortjener det, må det være dig.
Havde Baun og Hanover været her på forum endnu, var det gået helt amok.


Ja, vi savner nogle af de gamle "store" vintage entusiaster !!

En pålidelig kilde på "Vintageure" på Facebook, har iøvrigt været i stand til at identificere ref. ud fra kombinationen med "dog leg" horn og den flade kant rundt om observatoriet på bagkassen, samt det forhold at observatoriet ikke er forsænket i kassen, men hævet. 

Det er en ref. 14902 og derfor ligger der et cal. 561 i det. Denne ref. blev produceret mellem 1960-62 og var forløberen for 168.005, hvor cal. 564 først blev introduceret i 1966 i "transitional" modeller i denne ref.

Så håbet om et ur født i 1960 lever fortsat - men det kan først afgøres endeligt, når bagkassen kommer af  Icon_smil Men uanset hvilket fødselsår uret har, så er det et ur, der har en helt særlig historie og et ur, der aldrig skal udenfor familien !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Miwes
Svar
#8
Så fik min onkels gamle Constellation en lidt mere passende rem !  Icon_hjerte

Der er tale om en Grigio Minerva Box Signature Strap fra DeLugs i super blødt "grønligt" læder og på et deployant foldespænde fra Uhrenarmband-Versand. Jeg har allerede én rem fra DeLugs og på trods af, at de nok ikke hører i den billige kategori, så kan jeg vamt anbefale dem, både i forhold til kvalitet, men så sandelig også i forhold til kundeservice og hurtighed !!

Her lidt billeder !!  Icon_drunken

İmage

İmage

İmage


Og så også lige et par wrist-shots ! 

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Esni, khbk, MichaelA, willy
Svar
#9
Big Grin 
Det må siges at være et godt valg, et perfekt match. Den rød næbbede ser også ud til at have godkendt remmen  Icon_smil
Mvh. PHO
[-]
  • pbr
Svar
#10
Et fedt ur fortjener en lækker rem


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • pbr
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)