Finde uret der kan det hele
#1
Hvor mange gange har man ikke hørt hvor stor betydning det har haft, at overtage et ur fra en forældre der har levet sit liv, primært med et bestemt ur. Da jeg fik børn, har min ur romance bestået i, at finde URET som holder min livstid og som børnene kan associere om mig, udover at jeg sætter pris på godt håndværk. Nu har jeg så to børn, så det må betyde to urer..... og et bumleur til haven

Er der andre der har den tilgang? Eller samle du bare lækre genstande? Hvad er din tilgang til ure?

İmage


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen, PHO
Svar
#2
Jeg kan godt følge dig.
Pr har jeg købt ure jeg syntes passer til mig, og som man ikke ser på andres håndled så tit.
Det er jo et smykke/beklædningsgenstand, og hvem gider at komme til en fest og opdage man er magen til en anden ;)

Jeg har to børn, en pige og en dreng, og her kan jeg mærke at lysten til at finde et ur, som man kan give videre fylder mere og mere. Nok mest hvad drengen angår.
Jeg er dog stadig ikke helt låst fast på hvad kriterierne skal være for uret, ej heller hvornår det skal gives.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#3
Hvor er der mange vinkler på måden at tilgå ure og hvor har vi mange gode intentioner når det kommer til at skabe sin egen historie.

Selv har jeg valg at kalde det en ur-rejse som startede efter børnene var fløjet fra reden og min elskede hustru gik helt ind for hvad der nu skulle ske.

Det bliver let en bekostelig affære og hvis man så som jeg er en dårlig købmand, så kommer det til at koste mange penge rigtig mange ;-)

Jeg har også været der hvor mine ure skulle gå videre til min søn og min identitet kunne kædes sammen med det ene ur som jeg altid gik med, men sådan kommer det aldrig til at ende, da mit valg af ure slet ikke passer ind i min søns smag osv. osv.

Der var mærker som jeg aldrig ville vælge og ellers var jeg åben for rigtig meget specielt i form og design, så der har været Panerai, Omega, Oris, Breitling, Longines, Anonimo, og jeg kunne blive ved i lang tid endnu.

Hver gang jeg har fundet et mærke så var det vigtigste...hvad er historien og ideen bag dette ur og rigtig mange af mine ure havde en historie og måske var der også til tider noget dybde i disse historier, som ellers ofte blot var noget der var opfundet til lejligheden og for at give uret opmærksomhed.

Så var der også hvad firmaet stod for og ikke hvor dygtige de var til at lave en forretning, som f.eks. Oris der ligger højt på min liste med en spændende historie der passer til uret og i det hele taget synes jeg firmaet har masser af god karma.

En anden ting jeg dyrkede ved mine ure var at lave fantastiske billeder af urene, hvilket førte til at modtog en del anderkendelse for disse billeder og det medførte at jeg blev sponsoreret med nogle ure imod at jeg tog fotos af urene.

Der var også de perioder hvor jeg har fået kontakt til hjernen og tænkt....hvad fanden har du gang i og pengene fosser ud af kassen, så her har jeg været helt nede i kælderen og ligge i fosterstilling med små salte tårer strømmende ned af kinderne ;-)

Men så er jeg atter kommet i gang og har fundet glæden og det er ikke mindst et fantastisk sted som CT-Watches hvor min gode ven Claus har stået model til mine mange udskiftninger og ved godt at han ikke har lidt nogen nød af den grund. Det har også været fedt med opbakning og vejledning fra ham og ikke at forglemme Peter Halse i Horsens som faktisk var det første sted jeg købte et Panerai.

Nu er der løbet rigtig meget vand gennem Lillebælt hvor jeg bor tæt på og i dag har jeg faktisk en lille samling af ure der glæder mig og her tænker jeg ikke så meget på om min søn kan lide det og måske skal arve, for jeg synes egentlig de har fået så rigeligt og kunne meget hellere forestille mig inden jeg flyver af sted, så skal disse ure sælges lidt efter lidt og forsøde min kone og mig, når vi går fra arbejdsmarkedet. Lige nu nyder jeg mine ure som er meget forskellige.

Om jeg har købt nye ure her fornylig....ja der er da købt et par stykker, men de har nu ikke kostet ret meget så har lige i dag taget et Certina med månefase på håndledet og selv om det er en kvarts udgave, så kan jeg sagtens glæde mig over den smukke brune skive....hvis du vil se uret så kig over til CT-Watches på solgt.

God sommer til jer alle og må i kigge rigtig mange gange på jeres skønne klokker, man kan jo sagtens kigge uden at skulle vide tiden ;-)
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#4
Jeg køber også kun ure jeg synes er fede, ellers ville jeg ikke gå med dem. Jeg er bare ikke samler typen, som sådan. Jeg har egentlig rigeligt i to gode og et baldreur. Jeg drømmer ikke om at fylde en urkasse med 10 ure. Det er ret svært at finde et ur der kan det hele synes jeg - hvordan gjorde vores fædre det? Var de bare mere taknemmelige for det de havde?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#5
Supergodt spørgsmål, som har ulmet i mit hovede de sidste mange måneder.

Jeg startede med en fascination af Jaeger-LeCoultre. Det førte til en samling JLC ure med forskellige vinkler - dress, dykker, stopure, poloure (Reverso) og ikke mindst alarmure. Mange af dem købt som anerkendelse af forskellige professionelle milepæle.

Så begyndte jeg at 'se andre', dvs. der kom et Lange 1815 ind i samlingen og et FP Journe og en række for-sjov ure, dvs. ure fra mikro-brands som vakte min interesse.

Min tredje fase blev kendetegnet af at nu ville jeg gerne konsolidere, dvs. færre men bedre ure. Det var supersvært (mentalt) at få solgt nogle af mine ure, men det lykkedes. Jeg har nu en 'A-kæde' bestående af ure fra Lange, mit FP Journe og tre JLC, herunder et Extreme Lab2. Alle ure, der taler til mig gennem historien bag, teknik og udførelse - og et par ure, som holder mig i kontakt med minder fra mit liv (Polaris 1967 og Reverso i en særlig Madison Av./New York udgave).

Min fjerde fase er....træthed. Jeg elsker stadig ure, men jeg er ved at være kørt fast i hypet. Dvs. hysteriet omkring prisstigninger, 'investeringer' og det det gør ved folk. Jeg ved ikke helt hvor dette fører hen, men jeg kan mærke at jeg måske er mere tilfreds med min nuværende samling og har en tendens til at lukke af for al støjen, der simpelthen ikke interesserer mig. Samtidigt er det skræmmende som det alligevel sniger sig ind i ens hjerne, så man kigger på sine ure med investor-øjne og ikke ursamler-øjne. Suk.

Lang indflyvning til svaret på dit spørgsmål:

Min vinkel er, at urene skal tale til mig gennem teknik, udførelse og historien bag. Jeg elsker Lange for deres stramme tyske design og deres tilgang til kvalitet. Jeg elsker mit Extreme Lab 2 for den sindsyge tekniske ingeniør-agtige tilgang til at bygge det ultimative ur. Jeg elsker mit IWC Doppelchronograph 3713 for looket - men så sandelig også dets skabelseshistorie med to-tre urgenier, der satte sig for at lave en billigere løsning på flyback. Det behøver så heller ikke være tourbilloner og perpetual kalendere.

Dertil kommer en liste af 'grails', der sætter en retning for mig så jeg ikke bare - som tidligere - køber 'sjove' ure fordi jeg nu har lyst.

....mit næste ur lander måske i eftermiddag....der er også en off-piste historie bag. More to come.

Svar
#6
Det er ret interessant hvad der egentlig får folk til at købe et ur, og endda mange. Jeg tænker ikke mine døtre synes mine ure er flotte, men det er heller ikke formålet at de nødvendigvis skal gå med dem, men at de kan havde dem liggende i en skuffe og tænke på sin gamle far uden at skulle gå på kirkegården som mange jo 'glemmer' med 'tiden'.

Jeg håber på at de begge kommer til at kunne se glæden ved at eje / søge gennemtænkt og gennem arbejdet kvalitet, og at det er vigtigere end det at købe noget dyrt, bare fordi.. Jeg synes historien bag brandet er romantisk, men for mig er mere selve produktet der er vigtigt. Er det lavet efter høj standart og giver det mening i forhold til brandet. Min tallerken Panerai radiomir, er efter min mening mega fed, dels fordi størrelsen giver mening ud fra historien om kampdykkeren fra 40'erne, men også fordi designet og kvaliteten bare taler til mig..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar
#7
Mange gode velskrevne indlæg.

Mange tak for dem.

Jeg sidder på Kreta med en iphone 8 og tykke pølsefinge.

Jeg elsker ure.

Jeg elsker design.

Jeg elsker passionen omkring dem.

Jeg nyder rejsen.

Jeg har brugt mange surt opsparede penge på dyrere ure igennem tiden.

Jeg skifter lidt ud en gang i mellem.

Men primært i det billigere prissegment (>5K)

Mit Speedmaster blev købt som første dyrere ur.

Det kommer jeg aldrig til at sælge.

İmage
Mvh Kim 
Svar
#8
Når vi snakker investering, så kan jeg også mærke det fylder mere og mere, måske fordi aktiemarkedet er faldende, hvor ure lader til at holde deres værdi. Det har ihvertfald fået mig og min kone til at overveje om man skulle sætte en større del af pensionen i ure, fremfor papir…

Jeg selv startede med er Glashütte Orginal (sportsur) som røg videre med tab, derefter har der været et Rolex Explorer II forbi, som nu er sendt videre til min far (dette ur har jeg sagt han aldrig må skille sig af med, da jeg savner det, og ser det som et ur jeg håber min søn kommer til at sætte pris på, efter det har været omkring mit håndled igen ;) da tanken om 3 generationer tiltaler mig).
Men apropos ure videre til ungerne, så er apple watch højt på sønnens ønskeliste, og jeg kan godt frygte at smartwatches kan betyde at “vores” børn aldrig kommer til at sætte pris på hvad vi mener er “rigtige” ure.
Har mig også et Omega Seamaster som jeg forelskede mig i grundet de flotte “sværd” visere. Dette ur er nok det jeg er gladest for, da jeg syntes det er det flotteste af mine ure.

Da jeg ramte 40 købte jeg mig et dress ur, hvor jeg faldt for JLC Ultra Thin Moon. Senere forelskede jeg mig i relanceringen af JLC Polaris Memovox (50 års jubilæum model). Som jeg stadig er glad for.
Sidste køb sendte mig tilbage til GO, hvor jeg har fået mig et SeaQ med grøn skive.
Derudover har jeg et gammel tissot ur (mekanisk), som jeg faldt for fordi værker er lavet af plastik, samt et par g shock og et maurice lacroix (30 års gaven fra min kone), samt et Yema kronograf, hvor pris vs kvalitet virkede rigtig god.

Jeg føler ikke jeg har købt mit sidste ur, men hvad det næste bliver har jeg ingen ide om, måske de grå hår snart skal have selskab af noget “ikke stål”

Min kone kigger rigtig meget på Schwartz Etienne, men her kan jeg mærke at frygten for at de penge aldrig kommer tilbage får mig til at synes det er en dårlig ide (hvilket giver mig en lidt dårlig smag i munden, da det jo er lidt hyklerisk, eftersom jeg selv bevidst går efter de lidt mindre populære ure).
Hun har selv et JLC Reverso, et gammelt Rolex Oyster som vi købte billigt som et bundle af en hollandsk urhandler i en lille hollandsk flække, samt et nyt Rolex Dayjust i rosaguld/stål som var 50 års gaven.
Disse er med brun skive, blå skive og der sidste med grøn skive. Så hun kan vælge ur til tøjet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#9
(08-07-2022, 12:37 PM)Avantismo Skrev: Mange gode velskrevne indlæg.

Mange tak for dem.

Jeg sidder på Kreta med en iphone 8 og tykke pølsefinge.

Jeg elsker ure.

Jeg elsker design.

Jeg elsker passionen omkring dem.

Jeg nyder rejsen.

Jeg har brugt mange surt opsparede penge på dyrere ure igennem tiden.

Jeg skifter lidt ud en gang i mellem.

Men primært i det billigere prissegment (>5K)

Mit Speedmaster blev købt som første dyrere ur.

Det kommer jeg aldrig til at sælge.

İmage


Når du skriver >5k så er det dollars ikke?

Tænker du aldrig, hvorfor har jeg i grunden så mange ure?

Det skal siges jeg nyder at se dine ure, du har en god smag, især den måde du kombinerer remmen til uret

Nyd ferien og sommervarmen syd på


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • Avantismo
Svar
#10
Et godt spørgsmål, jeg startede med en lidt naiv ide om at det perfekte set up ville være 3 ure, dress, diver og beater.

Jeg starter med et Seamaster, som blev byttet med et Oris sammen med "drømmen" et JLC og en beater.

Så gik der gang i rejsen, dog kun med et par stykker til at jeg fandt ud af at for at interessen ikke skulle skylle pengene sat i den væk, så skulle der købes rigtigt ind og ingen hast ved salg.

Derfor har mine bevægelser samlet set i dag ikke kostet mig noget tværtimod har jeg et udmærket plus, det er købmanden i mig glad for

Jeg lavede en max 5k rejse hvor jeg prøvede en del spændende ure som endte med et Yema Superman Lagoon, som jeg dog netop i dag har solgt.(blev ikke rigtig brugt)

Jeg har den politik at mine ure skal bruges og være nogen som ikke ses på ethvert gadehjørne til den passer de tre jeg i dag har pengene i rigtig fint, ud over dem har jeg så 2 ure som jeg kan bruge på arbejde.

Så I dag er rejsen for mig reelt slut, jeg har prøvet de ure af som jeg vil indenfor de grænser jeg har sat, de ure jeg har i dag er dem jeg ønsker inden for mit budget, de få ure jeg gerne vil prøve hvis det skulle være er i en prisklasse som jeg ikke vil bevæge mig i pt, men måske en gang who knows.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • J.KW, onkeldunkel
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)