Cushion og Tonneau form på mine ure
#1
Jeg ved at rigtig mange brands har disse former i deres kataloger og der er sikkert også mange som elsker eller "hader" disse former på et ur, men altså jeg er vild med det.

Mine Dubey & Schaldenbrand ure er med det man kalder cusion (pudeform) og de er bare så smukke ure IMØ

İmage

İmage

İmage

Den anden form som kaldes Tonneau har jeg nok set mest hos Franck Muller som har rigtig mange ure med den form og er vel nærmest indbegrebet af tonneau ure, men andre har også forsøgt sig og selv om producenten ikke siger mig noget, så faldt jeg over et super smukt ur med et Sellita caliber SW260-1 i "maven" og dette Florian Tresler er en pæn overraskelse når man sidder med det i hånden. Det flotte safirglas en smuk skive og alt i alt burde det koste meget mere end jeg har givet og nu skal det ikke gå på hvad er dyrt og billigt, men jeg har det fedt, hvis jeg finder noget til små penge og samtidig sidder med fornemmelsen at uret burde ligge langt højere i pris.

I kan se værket på nedenstående link
https://reference.grail-watch.com/movement/sw260-1/

jeg har lige taget et par snapskud af uret

İmage 

İmage

I kan se de billeder jeg tager af uret på nedenstående link

https://photos.app.goo.gl/rNLhPwLHNgAG4TH26

Ps. glemte da helt at ønske jer en god sommer kære ur venner ;-)
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen, En_Nissen
Svar
#2
er en "cushion" ikke kvadratisk og en "Tonneau" rektangulær?
 In Switzerland, they had brotherly love, they had five hundred years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock.”
Svar
#3
Nu skal jeg da ikke være skråsikker og tro at vide alt, men er ret så meget overbevist omkring med mine ure jeg viser her, så er de to D&S pudeformet og mit "super" indkøb til kun 1800,- Tonneau-formet, som skulle betyde tøndeformet og et meget populært design fra 60- og 70-erne

Cushion-formet er hverken rund eller firkantet og betyder direkte oversat pudeformet.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#4
Jeg har længe savlet over Parmigiani's Hebdomadaire, som også er tonneau formet. Desværre står jeg ikke lige med de 80k, som sådan en fætter koster. Men drømmene er gratis Icon_drool
[-]
  • Miwes
Svar
#5
(10-07-2022, 09:09 AM)MichaelA Skrev: Jeg har længe savlet over Parmigiani's Hebdomadaire, som også er tonneau formet. Desværre står jeg ikke lige med de 80k, som sådan en fætter koster. Men drømmene er gratis  Icon_drool

Et meget spændende ur som godt nok også sprænger budgettet hos mig....meget anderledes ur og mere kantet end mine.

Har du set det live
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#6
Det er et par smukke kasseformer!

Det minder mig om et grail ur på min liste, Cartier’s Tortue Monopoussoir med et værk lavet af 2-3 urmagere i særklasse (Journe, Vianney Halter og Flageollet).

İmage
İmage
İmage
Læs mere her (hvor Vianney Halter åbenbart ikke har været involveret) https://www.phillips.com/article/4781056...s-creators


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Miwes
Svar
#7
Jeg synes de er vildt smukke. De minder mig lidt om designet på biler fra 50-60'erne

Som denne Mercedes 300SL Gullwing

İmage

Det er dog et design jeg formentligt ikke får om håndledet, medmindre bilen følger med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar
#8
Det hænger jo smukt sammen med design og når der så også ligger en "smuk" motor inde i karosseriet så bliver det ikke meget bedre. Icon_Up
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)