Finde uret der kan det hele
#11
Godt spørgsmål :-)

Jeg har fire børn og min tanke var på et tidspunkt, at der skulle være et ur til dem hver - fra det år de er født. Men jeg må nok erkende, at det ikke kommer til at ske. Jeg køber ure fordi jeg virkelig godt kan lide dem og ikke fordi de er fra et bestemt årstal. Jeg tænkte nemlig også på et tidspunkt, at jeg skulle have et Speedmaster 145.022-69 med en 220 lynette fra mit fødeår, men jeg vil hellere bruge pengene på noget nyere og på noget jeg vil komme til at gå med (undskyld til alle vintage-fans :-)).

Min ur-rejse startede med et Breitling SuperOcean Professional, som blev købt hos Hvelplund med Forbrugsforeningsrabat :-). Det havde jeg en del år, inden jeg købte et IWC Portoguise 3714 i forbindelse med et ophold i USA og så var jeg IWC mand i en årerække. Så tog det fart og jeg prøvede en række forskellige mærke, bl.a. JLC, Vacheron, Seiko, Grand Seiko. Her var filosofien, at jeg gerne ville have noget ikke så mange andre havde og det gjorde ikke så meget om jeg tabte lidt penge når jeg flippede urene. Det var en sjov rejse med en masse ægte ur-glæde og nørderi. “Desværre”, så sluttede det brat, da jeg købte mit første Rolex

Med “sluttede brat” mener jeg, at jeg efter mit først Rolex - dels blev smittet med Rolex feberen og dels begyndte at skele lidt mere til hvor godt uret holder sin værdi og det har ødelagt lidt af det sjove (dog ikke ret meget). Desuden vendte jeg tilbage til en 30 år gammel interesse, motorcykler. Nu er motorcyklen i hus, så ur-interessen er vendt tilbage og helt i tråd med mine seneste indkøb er det et nyt Rolex på vej :-). Mere om det snarest :-)
[-]
  • cfnissen, Jens
Svar
#12
Tja Stensbjerg det lyder som en rigtig god rejse.! Jeg er klart i minus på ur fronten. Det gør mig ikke så meget, det er 100% uden investering for mit vedkommende - så de hovedpine er slet ikke eksisterende. Det handler mere om for mig at investere i en lækker affektionsværdi genstand til tøserne


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar
#13
Jeg køber alene for min egen glædes skyld, men da jeg køre med et fast budget som jeg ikke pt. Vil skyde yderligere i er det vigtigt at penge ikke forsvinder da jeg så ellers ikke kan skifte ud.

Min famile er ikke interesseret i ure, så når jeg en dag er taget afsted kan de med rimelig sandsynlighed sælge dem for min. Hvad jeg gav netop fordi jeg købte fornuftigt ind, det er vigtigt for mig.

Jeg har også set det som en udfordring,
Da jeg har læst mange holdninger om hvad der er og ikke er muligt.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
#14
@j.kw

Jeg mener nu 5.000 danske gode kroner.

Jeg mener man skal gøre, hvad man selv har lyst til.

Nogle sælger ud og køber færre, men meget dyrere ure.

Jeg har samlet de ure, som jeg har i dag over en lang lang år række.

Jeg har udvalgt dem fordi de er fede på hver sin måde.

Hvis vi tager feks Omega.

Jeg har 4 stk i dag

Omega Speedmaster 145.022 (plexi og mekanisk optræk) årgang 1989

Omega Speedmaster HB-SIA GMT (safir og automatisk gmt chronograf (baseret på et Piaget kolonneværk) årgang 2012

Omega Seamaster 300M (Peter blake) årgang 2000

Omega Seamaster 300M 42mm årgang 2021

Jeg elsker alle 4 ure og de er forskellige på hver sin måde


Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh Kim 
Svar
#15
Hej Kim

Som du altid siger, så køb hvad du lyst til og det råd har jeg vel nærmest syet ind under huden, for mine valg er total ud fra det motto.

Størst er glæden ved mine ure, hvis der ikke går "investering" i dem, for her bliver det ofte et ur der blot ligger i boksen og så kommer det med garanti videre.

Hvor har tanken tit ramt mig "hvis jeg kan eje det ur, så behøver jeg ikke mere" men det er aldrig nok, så derfor bygger jeg stille og roligt op indtil næste bølge sendes afsted for noget andet.

I dag har jeg en kasse med fredede ure og det er en god følelse, så langt om længe er det lykkedes at finde fred med nogle lækre ure i prisklassen - 20.000 til 50.000 kr

Jeg har set den debat omkring markedet med ure hvor priserne har hoppet op og ned, men da jeg ikke har ure i den liga så går det blot forbi som noget der også er der, men ikke noget jeg skal bekymre mig over.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen
Svar
#16
Kloge ord Michael.

Jeg hader at hele urhobbyen er blevet investering for langt de fleste.

Det gør at folk fravælger super fede ure pga værditab inden de overhovedet er købt.

Samt at mange superfede ure ligger i bankbokse og aldrig biiver brugt.
Mvh Kim 
[-]
  • cfnissen
Svar
#17
Det at hovedparten på dette forum ikke er her pga af investering, men derimod grundet “kærlighed” til ure er det der gør at der stadig er aktivitet på dette forum.
Jeg selv var tidligere med i en masse grupper på facebook, men de fleste er jeg hoopet ud af igen.
Jeg selv er ikke super aktiv her, men læser meget med.
Som flere er inde på, så det at læse andres historie, eller begejstring over deres nye ur, er noget jeg værdsætter utrolig meget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen, J.KW, Miwes
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)