Mondaine Renovering
#1
Hej

D 01.02 så jeg en overskrift her på Forum under Køb og salg, hvor et medlem havde et gammelt ur som han ville bortgive.
Jeg reflekterede på indlægget og var den heldige som kunne hente uret.
Tak til " BadHamster "
Uret havde dog lidt fejl og mangler, men kunne se en udfordring i at forsøge at vække denne gamle traver til live igen.
Jeg er i dag kommet i besiddelse af uret, og har haft det under luppen. 
Urets glas var krakeleret og noget ridset, og det manglede krone og kronerør. 
Selve urværket ( ST 1686 ) var mindre medtaget end forventet, men dog noget snavset pga. alder og hullet ved den manglende krone.
Efter lidt arbejde med værket lykkes det at se lidt liv, og håbet for at få den igang lever.
Urværket er nu adskilt, og klar til rensning samt nærmere inspektion af de enkelte dele.
Til selve Urkassen blev der i gemmerne fundet et nyt glas, en ny krone, og nyt kronerør som er monteret.
Her lidt billeder af uret og første del af renoveringen.
Fortsættelse følger.

İmage
İmage

[İmage]https://i.imgur.com/qqHSt4j.jpg[/img]
İmage

God aften
Esben
Svar
#2
TAK, jeg er taknemmelig for at du tager mig og andre med i den vilde oplevelse af at vække et ur til live, tænk at have de evner..

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
[-]
  • cfnissen, Esni
Svar
#3
Du er godt nok hurtigt ude af starthullerne Esben Icon_Up

Tak for besøget i går, det var hyggeligt at møde dig - jeg glæder mig til at følge processen og alle dine andre projekter Icon_smil
Mvh Danny  Icon_smil
[-]
  • Esni
Svar
#4
Hej Igen
Dag 2 i værkstedet.

I dag er værket blevet renset, og dele inspiceret for eventuelle skader.
Her lidt før og efter billeder af et stenleje på værkpladen hvor man kan se det gamle størknede olie på lejet inden rensning. Dog kan dette ofte se meget værre ud.

İmage
İmage

Stødsikring ( Top og bund ) er udtaget, renset og smurt, og tilbage i værket. Sidste billede viser oliedråben på dækstenen som skal sørge for at balancen bliver smurt.

İmage
İmage

Visere nænsomt renset.


İmage
İmage






Så er uret ved at være så langt, at værket kan samles færdigt.
Fortsættelse følger.

Esben
Svar
#5
Hej Igen
Dag 3 i værkstedet.

Fjeder renset og spolet tilbage i sit hus.

İmage

İmage

Start samling af værk på Motorsiden.

İmage

İmage

Værk på " Dial " siden.

İmage

İmage

Ovenstående en lille billedserie af forvandling af et gammelt ur.
Le Grande finale.

İmage

Endnu engang tak til " BadHamster "

God Weekend
Esben
Svar
#6
Jeg er helt på røven over dit arbejde med at få liv i hvad der ellers lignede en dødssejler.
Tak for at tage os med på turen Icon_Up
[-]
  • Esni
Svar
#7
Ja, det er sgu imponerende, havde man blot lidt af dit vid/flid så kunne man jo klare alt. Personligt har jeg ikke tålmodighed eller rolige hænder til at “lege” med disse små spektakler. Men det er en fornøjelse at se du tumler det hele.  Icon_party Tak for at du deler Icon_Up
[-]
  • Esni
Svar
#8
Ja, det er fantastisk at se forvandlingen, tak for vi kom med..
Det at fjederen tages ud for at blive renset og så spolet op igen, sker det ikke er den knækker..?
Det mikroskop du bruger har jeg også lige købt, utroligt meget mikroskop for pengene..

Fin detalje at genbrug en rem fra en taske til urremmen, helt CO² neutralt..

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
[-]
  • Esni
Svar
#9
Hej Aammat

Fjederen er egentlig ikke så sårbar hvis den ellers er i orden. Jeg har ikke oplevet at den er gået i stykker i forbindelse med rensning og smøring.

Esben
Svar
#10
Flot arbejde Icon_party Icon_party Icon_party
[-]
  • Esni
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)