Tidens trend's ???
#1
Urbacillen bider her i vintermånederne, og set fra min skræm og mit skrivebord, ser det ud til, at der er nogle generelle tendenser på urene p.t. - det er rent subjektivt, og vil da gerne at I kommer med Jeres indspark....

1 - Det er hot med helt individuelle / unika ure...   Det ser jeg ud fra at det kommer flere sider, hvor du "Custom builder" dit eget ur, som så leveres. Der kan ændred på kasse, skive, videre etc. I England er der en klub, hvor man kan købe kits til at bygge eget ur. I den billige ende, er Vostok urene en uendelighed af "Mods", hvor folk skifter remme, kranse etc i én uendelighed... Personligt tror jeg denne trend kan ændre dele af urmarkedet, måske i den retning, at man går lidt væk fra at være lagerproducerende til at producere efter bestilling - lidt lige som vi allerede ser det i bilmarkedet... Du vælger din egen kombi af kasse, skive osv.

2 - Ex-house værker er/ bliver det fremherskende.... Selv hos de højtprofilerede mærker er en stor del af urene med "standard-værker" fra f.eks. ETA - Salitta m.v. som så er tilpasset med navne og dekor... Værkproducenterne har efterhånden perfektioneret og automatiseret produktionen, så urværkerne kan leveres i gode kvaliteter til rimelige penge, så giver det måske mindre mening med et in-house værk i få stk. ??? Eller hvad? Er det bare marketing her?

3 - Quarts dør ud i samler/entusiast segmentet og bliver kun for billigure for de som er lidt ligeglade med hvad der er inden i....  Personligt har jeg skibbet alle Quartsure ud af huset, levetiden tror jeg ikke er meget mere end 20 år, og værkerne facinerer mig ikke på samme måde som de mekaniske værker.

4 - Micromærker og "billigmærker" får en opblomstring, da flere og flere ikke kan være med på prisniveauet hos de store mærker, og derfor ser sig om efter noget andet, der stadig er specielt, men prismæssigt mere overkommeligt.

5 - "Gammelt" er det sidste nye..... Og hvad tyder det så på? De fleste lancerer klassik kollektioner, og det tyder på dels et ønske i markedet om at vende tilbage til det gamle, dels at urindistrien måske er ved at løbe tø r for nye ideer til hvordan et ur bygges...

6- Kassematerialer i andre materialer, bronce, titanium, kulfiber, keramik etc er oppe i tiden, msåke fordi der ikke mere arbejdes på nyt i selve værkerne ???

Ser jeg helt skævt ???
[-]
  • En_Nissen, Larsb
Svar
#2
Om du ser helt skævt ved jeg ikke, det vil tiden viser men jeg er ihvertald ikke 100% med dig på alle punkter.

1. meget enig og jeg tror vi kun har set begyndelsen, ønsket om at skille sig ud går på tværs af økonomiske skel.

2. mindre enig jeg tror faktisk at vi vil se flere mindre producenter lave deres egen værker måske ud fra en indkøbt base, om det så er ægte inhouse er en anden snak.
Jeg tror også at der vil være et større fokus på hvad der ligger i urene i fohold til prislejet (syntes faktisk man ser det allerede nu)

3. meget uenig Quartz dør aldrig alene af den årsag at Quartz ikke bare er Quartz læs f.eks. Om de Quartz værker som Seikos ligger i deres Marinemaster og Grand Seiko modeller så ved du hvad jeg mener, flere steder har også først i de senere år forstået god Quartz håndværk f.eks. I Seikos spring drive.

4. enig med på bølgen om at skille sig ud for fornuftige penge.

5. enig vintage går aldrig af mode Dem med muligherne jagter enhjørningen som naboen med de samme muligheder ikke kan finde derfor er der så også et markedet omkring at lave nye versioner af tidligere modeller.

6. syntes det svinger lidt, syntes f.eks. Bronze har været mere "hot" ligesom stål aldrig går helt kold

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • En_Nissen
Svar
#3
Jeg er meget enig i punkt 2. Selvom mange små producenter laver inhouse værker, er de ofte baseret på et eller andet etaværk. Habring er et godt eksempel. De brugte etaværker, men da de ikke kunne købe dem mere, måtte de igang med at lave ting selv og finde leverandører til andet. Med designet var stadig baseret på det samme etaværk. Det var for stort et arbejde at begynde helt firfr og ville også give problemer med vedligehold af gamle ure. Habring leverer dele til andre, f.eks. Kudoke. Jeg viste mit Kudoke til en urmager, og ham kunne med det samme se, hvilket eta værk, det var baseret på selvom det ser meget inhouse ud. Ikke at hverken Kudoke eller Habring lægger skjul på, hvor deres værker kommer fra.

Jeg tror, der er mange, der er holdt op med at lægge vægt på i house og se mere på modifikationer og finish. Næsten alle dele bliver jo lavet på maskiner, det er kun finish, der Tadig bliver lavet i hånden.

Der er dog et stykke vej fra Habring og Kudoke til de mange små mærker, hvor man ikke rigtig lan få at vide, hvor de egentligt er produceret - som regel Kina. Måske er der noget om, at de er designet i eh eller andet land, men det er også alt. Det er måske billigt, men jeg er ikke helt på.

Mvh.

Lars

Sendt fra min SM-A525F med Tapatalk
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • En_Nissen
Svar
#4
Jeg synes at flere af punkterne inkluderer hinanden, i vores søgen efter noget andet rettes blikket imod det visuelle design og her har Micro mærker det noget nemmere end de etablerede ur mærker som ikke er gearet til den hurtige omskiftelighed som vi forbruger beder om..
Når jeg kigger på ure synes jeg at betegnelsen in-house urværk i længere tid er blevet udvandet, for hvor meget skal der ændres på et eta værk før det er in-house..?
Omkring punkt 4 så ser jeg ikke Micro mærker som et billigt alternativ, der er mange små producenter som prismæssigt er på højde med de store producenter..
Quarts er kommet for at blive, der udvikles hele tiden og som nævnt er seiko et mærke der benytter dem og de mekaniske i flere prisniveauer.
Omkring urkasse materiale så synes jeg altid der har været et marked, måske er producenterne blot blevet mere tydelig i deres reklamer. Desværre ser man bla U-Boat der pp deres Darkmoon model lægger en messing belægning på deres urkasse for at opnå kundens design ønske, denne belægning kan ikke patinere og det blev derfor et fravalg for mig.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Svar
#5
Ja - Quartsurene vil blive ved med at være her, men efter min mening mest i det alm forbruger segment, og nok mindre i samlerkredse, som jeg ser det, bl.a. på grund af levetiden, men jeg kan tage fejl, da jeg ikke er helt opdateret på de nyeste principper :) MEN: Elektronik er elektronik - og for mig er der ikke meget ved at åbne et ur og finde en printplade.... Icon_smil

Af samme grund samler jeg kun - og går kun med - mekaniske ure. Det er bare sådan jeg har det personligt - så ikke for at nedgøre noget Icon_smil Forleden var jeg i Kirpu (brugthandel) og de armbåndsure der var at finde var brugte No-name quartsure til priser fra 20 - 90 kr.... Nå -nok om det..... Hver sin lyst, behov og pengepung Icon_smil

Det bliver nok mere og mere krævende - og dermed også dyrere - med In-house værker, men så længe der er åbenhed omkring det, er det vel heller ikke et problem, at en Toyota kører rund med en motor fra VW eller BMW i..... Det tænker vi jo ikke videre over.....

Men mange finte begtragtninger - så tak for dem...... Tiden går - og skal nok bringe svar på det hele Icon_smil
Svar
#6
Vi er alle forskellige og tak for det.

Jeg nyder både ure med mekanisk værk og quartz værk.

Savner lidt at have et ur med Springdrive værk.


Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh Kim 
[-]
  • Jydepotten, MichaelA
Svar
#7
Det samme her Quartz er ikke bare Quartz Hvis man læser ind på det, det er iskolde fakta bla. Hvis man kigger på bygge kvalitet, matriale valg og generelle præstationer.

De gode Quartz værker kan sagtens være større håndværk end mange aut. Værker.

Havde også et stort savn efter spring drive lige efter jeg solgte det første så nu ved jeg at sådan et skal jeg bare altid have.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#8
Om kvarts kan man læse spændende artikler, hvis man her i forum søger på Geodoc og Omega Marine Master.

Mon ikke de “kedelige”, “tankstations”-kvarts-ure forsvinder med telefoner og smartwatches og så får de interessante kvartsure ny anderkendelse blandt urtosserne?

Jeg må se at få batteri igen i min barndoms digitalur.
İmage
Svar
#9
(17-01-2022, 06:05 PM)Jens Skrev: Om kvarts kan man læse spændende artikler, hvis man her i forum søger på Geodoc og Omega Marine Master.

Mon ikke de “kedelige”, “tankstations”-kvarts-ure forsvinder med telefoner og smartwatches og så får de interessante kvartsure ny anderkendelse blandt urtosserne?

Jeg må se at få batteri igen i min barndoms digitalur.
İmage


Der findes quartz urværker og så findes der quartz urværker.

Men masser at nørderi i quartz også.

Jeg synes feks at det er super fedt og imponerende at Seiko kun har brugt 7C46 quartz urværket i den proffesionelle Tuna can dykkerur serie.

Værket er udviklet i forbindelse med den model og har aldrig været benyttet i andre modeller.

Samme værk ref nr fra 1987 til 2022

İmage


İmage


Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh Kim 
Svar
#10
(17-01-2022, 06:05 PM)Jens Skrev: Om kvarts kan man læse spændende artikler, hvis man her i forum søger på Geodoc og Omega Marine Master.

Mon ikke de “kedelige”, “tankstations”-kvarts-ure forsvinder med telefoner og smartwatches og så får de interessante kvartsure ny anderkendelse blandt urtosserne?

Jeg må se at få batteri igen i min barndoms digitalur.
İmage

Hej jens

Jeg har sat batteri i mit gamle Seiko sports 100 900044 fra 1979 og det køre stadig....Billedet hvor jeg har min svigerindes barn på armen og på håndledet dette ur, som har ca, 43 år på bagen.
Det var jo tiden hvor alt skulle være digitalt og selvom det ikke mere er den originale lænke, så er det meget sjovt at elektronikken stadig virker uden problemer.

İmage





Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Jens, Jydepotten
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)