Pause på ubestemt tid
Kære alle

Jeg har lige brugt min frokostpause til, som ofte, at opdatere mig selv på, hvad der sker herinde ......... selvom det gennem den seneste lange periode ikke er meget.

Jeg skal skynde mig at understrege, at denne post ikke er rettet imod nogen bestemt person (heller ikke ophavsmændene eller bidragyderne til de eksempler på tråde, jeg nævner).

Men jeg bliver trist, når jeg læser en tråd som cfnissen har skrevet om sit Furlan Marri, hvor det forhold at det viser sig, at uret nok har trukket rigeligt inspiration fra et konkret ur/urmærke og hvor diskussionen går over i personligheder og trælse kommentarer.

Trist bliver jeg også ved at kunne konstatere, at (og det er kun ét eksempel) et rimeligt dybdegående og illustreret review af et ur der prismæssigt, stilmæssigt og kvalitetsmæssigt burde være tilgængeligt for alle, ikke kan trække nogen kommentarer, før trådstarter (mig) tørt konstaterer, at man nok bare skal holde sig til at flashe fotos eller lignende.

Til forskel (og det er så her, at jeg understreger, at det ikke er personligt ment) trækker en tråd om ure der prismæssigt og stilmæssigt nok kun er for de ganske ganske få, på meget kort tid, rigtig mange kommentarer ! Og før nogen siger, at det er der ikke noget at sige til idet urene bare er så flotte, så vil jeg sige, at "det ene jo ikke behøver at udelukke det andet" !!

Hvor er Urforum i dag dog så vidt forskelligt fra, hvad det var engang ............ da forum gik under navnet "Vintage Ure" og kunne trække på horologiske kapaciteter som GeoDoc, hannover, baun, Mads Gjødesen for blot at nævne nogle få og hvor selv en tråd om "gemene hverdagsure" kunne sætte forum i brand på en positiv måde !!!

Emner som koncentrerede sig mere om urene selv, end om deres prisleje og/eller eksklusivitet og ædle metaller ........... hvor man kunne få dagevis til at gå med at debattere skriften og designet på Omega Constellation vintage skiver eller de mange små (for samlere) vigtige forskelle på vintage Rolex Sub skiver !

I dag virker det som om det kun er ure, der nærmer sig 6-7 cifrede prisskilte, der kan begejstre - resten af tiden bliver forum brugt som en slags Facebook klon, med hurtige og overfladiske posts hvor groft sagt det eneste bidrag er kommet ud af en smartphones kamera (jeg er selv medskyldig heri).

Og faktisk kan jeg godt forstå det ............ for hvis man endelig tager sig sammen og laver et større indlæg om et "hverdagsur", så er det eneste man får ud af det, at man kan betragte vinden blæse støvdjævle hen over ørkensandet. Hvorfor skulle man så spilde energi på at gøre andet og mere end at poste billeder ................. og det kan man så også ligeså godt gøre i de mange Facebook grupper, der i dag beskæftiger sig med ure og som ikke giver sig ud for at være andet end dét de er !

Nu vil jeg holde inde med min svada, inden jeg får skrevet mig alt for varm og bliver urimelig ............... Icon_blink

Men jeg vil fra nu af holde en længere pause fra forum .............. jeg synes glæden og fornøjelsen udebliver i alt for høj grad !! Måske vil jeg lurke lidt herinde en gang imellem ........ men forvent ikke at se bidrag fra min hånd det næste lange stykke tid.
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Det var da pokkers…
Nu har jeg endelig langt om længe fået mig taget sammen til at få min datter til at forklare mig, hvordan man lægger billeder på, og så lukker du biksen.
En af dette forums faste støtter; én man altid har kunnet regne med…
Det lyder ikke til, at du kan tales til fornuft…..eller?
/
Kristen
[-]
  • Larsb
Svar
Do not let it get you down Peter Icon_smil Times have changed like you say.Today we have
people who cannot take criticism in any form,so they make little groups on the
net with people who agree with them.These clowns have destroyed everything that
once made this site a interesting place to be.They are mostly a bunch of back
clappers who only want to boast about their new watches,and post pictures
of them.Many of them never write anything about watches or try to do a
review.Maybe they are afraid not everyone will agree with them,who knows?
                             We have had a few discussions,and have had a few
arguments in the past.And that is a good thing in my book.But we have
never taken an opinion of a watch personally.I know you have a genuine passion
for watches,and i respect this.I for one will miss you ,and i
really hope you come back at some time in the future.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • khbk, Larsb
Svar
Hej Peter,

Godt indlæg, der sætter fingeren på mange af mine egne tanker om dette forum i særdeleshed og om urhobbyen generelt.

Og jeg forstår på mange måder godt din beslutning, selvom jeg synes den er ærgerlig. Men man når jo til et punkt hvor afkastet er mindre end indsatsen og varerne på hylderne ikke er det man søger.

Jeg savner som du de gamle dage med de detaljerede og mere nørdede indlæg fra seriøst vidende medlemmer, som altid endte steder hvor jeg lærte nyt.

Og tak for et par ting at tænke over mht. denne hobby.

(navlepilleri fjernet)

Vi vil savne dig. Og håbe at du kommer tilbage!

Claus

Sent from my iPhone using Tapatalk

[-]
  • Larsb
Svar
Trist at skuffelse skubber dine tanker over i et pause mode.
Endelig kunne jeg gætte med på hvilket ur du havde bestilt, nød at lære citizen bedre at kende via min søgen efter hvad du mon havde fundet.
Bidrager dog ikke med så mange posts, det da jeg har haft svært ved at finde hvor jeg skal hen med mit næste ur.
Dine /jeres indlæg bruger jeg til at blive klogere på hvor jeg skal hen eller ikke skal hen og jo jeg skal være bedre til at kommentere i dem og ikke bare læse og tænke " godt skrevet".
Og senere i december prøver jeg at kaste med birkes når jeg modtager mit næste ur, bestilt i maj..
Håber du finder tid til at lege med til den tid.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Svar
Jeg håber, du følger med fra sidelinjen og får lysten tilbage.

Mvh

Lars

Sendt fra min SM-A525F med Tapatalk
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
@pbr

"det bliver et øv herfra", for jeg har altid sat pris på dine indlæg. Men jeg kan godt følge dig en del af vejen. Tiderne og vores hobby har ændret sig utroligt meget gennem de sidste 5-10 år, og selv har jeg på det sidste haft "ondt i min hobby" et par gange. Det skyldes primært branchen generelt, og har ikke direkte noget med fora at gøre. Men tingene er selvfølgelig nok forbundet og ender der, hvor (som du selv bemærker) at urenes monetære værdi er vigtigere end historien eller detaljerne. At tage en pause kan anbefales (var selv off-line i flere måneder) men glæden ved ure og de folk jeg kender og møder til offentlige / private GTG vil jeg ikke undværer på længere sigt. Nu kan man jo ikke kalde mig en drivkraft her på site, nok nærmere passivt medlem, men små bidrag er bedre end ingen, og engang imellem dukker der noget op der bliver "som i gamle dage". Ironien er selvfølgelig at jeg nu refekterer på dit indlæg og siger du skal blive hængende :)

- håber og tror vi ses igen

/Lars
[-]
  • Larsb, onkeldunkel
Svar
Kære Peter, jeg beklager også din beslutning om at holde pause. Jeg kan i høj grad huske “de gode gamle dage”. Det var nu ikke kun seriøs horologisk viden, der blev diskuteret i Vintage Ure. Der var talrige skænderier mellem deltagere og udelukkelse af enkelte bidragydere. Jeg føler ikke, det er noget at stræbe efter. Når det er sagt, må vi selvfølgelig passe på ikke kun at falde på næsen over de uopnåelige drømmeure.
Jeg håber, du kommer igen også med dine fine fotografier.
mvh
JK

Sent from my iPad using Tapatalk
[-]
  • Larsb
Svar
Æv.

Men forstår dig udemærket

Livet er for kort til at bruge tid på negative ting.
Mvh Kim 
[-]
  • Larsb
Svar
Ja ja, trist da du har bidraget med megen viden og ikke mindst fede billeder. Og inspiration til i hvilken retning man skulle søge…. Mener bestemt du havde et 216570 i sort. De billeder og tanker gjorde at jeg trykkede på den hviide købs knap.
Det er jo ikke alle der har det samme vid og sprogblomster, og det holder måske nogen tilbage, mig selv inklusiv! Jeg har været på sidelinjen i flere år. Inden jeg joinede “rigtigt”.
Kort og godt, du vil være savnet, ikke mindst fordi din glæde ved ure i alle prisklasser er en øjenåbner for os mindre erfarne. Så blot et beskedent tak herfra. Icon_Up
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)