Hej derude, Spørgsmål vedr. automatisk værk.
#1
Lidt om min lidenskab. Jeg elsker ure og har en særlig forkærlighed for de automatiske. Jeg forstår hovedprincippen i hvordan de fungerer. Dog vil jeg stadig mene, at jeg er novice og derfor stiller jeg dette spørgsmål i håb om, at jeg kan få et godt og ærligt svar.

Jeg har mulighed for at købe en flot Certina chronograph til en fornuftig pris. Sælgeren oplyser dog, at fjerder til at sætte chronographen i gang er lidt træg. Alt virker på uret, men knappen skal bare hives lidt ud, når man har trykket på den. En ny fjerder koster ca 500 kr. oplyser sælger.

Hvilket råd vil I give mig? Naturligvis vil jeg gerne købe et funktionelt ur, men da jeg ingen forstand har på det som sælgeren skriver, har jeg brug for at vide, om jeg skal holde mig væk fra uret? Uret ser fin ud. Med det mener jeg, at den ikke har synlige skader på overfladen udover de sædvanlige hairlines. Hvad bør jeg vide, og hvilke forbehold burde jeg have.

På forhånd tak.

PS. Jeg er ny her så hvis jeg skriver i forkert tråd z må I meget gerne rette mig.

Sendt fra min HD1913 med Tapatalk
Svar
#2
Med den slags fejl ville jeg personligt regne ind i prisen, at værket skal have et fuldt service (+den specifikke del), og så blive positivt overrasket hvis det kun er fjederen, som skal udskiftes.
Så har du indregnet pris inkl. Fuld reparation, og så kan du kun blive positivt overrasket.

Derfor er det nok en fordel at vide hvilket værk det er, fx om det er et standard Valjoux/eta 7750 værk som de fleste kan servicere eller et standard kvarts værk hvor du kan købe et helt nyt værk for rimelige penge, så en professionel bare kan lave et skift af hele værket.
[-]
  • MichaelA
Svar
#3
Hej

Jeg er enig i, at service skal regnes ind i prisen. Det tjener sælger til ros, at han gør opmærksom på problemet, men du skal selvfølgelig stadig vurdere, om der kunne ligge mere bag. Jeg skal ikke gøre mig til dommer, men følg det sædvanlige råd "køb sælger". Tjek på chrono24.dk, hvad tilsvarende ure normalt sættes til salg for.

Hvis du fortæller i hvilken del af landet, du bor, kan vi måske komme med et forslag eller to til en urmager.

Og velkommen i klubben! Det er et kendt problem for mange af os, at det kan blive en dyr vane!

/Bjørn.
[-]
  • En_Nissen, MichaelA
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)