Så kom grailen i hus
#1
Så kom der en grail i hus. 1 down, 4 to go….

I går lykkedes det. Jeg landede et ur, som jeg har gået og drømt om siden jeg så det i forbindelse med lanceringen i Danmark tilbage i 2010 eller 2011. Uret havde på det tidspunkt været med på en bjergbestigning i nærheden af Mount Everest for at vise hvor ekstreme forhold det kunne holde til. Bjergbestigeren, der havde ledet ekspeditionen var med til den fine middag på Nimb og fortalte om alle trængslerne på et næsten uforståeligt engelsk med kraftig fransk accent. Men uret gik på omgang og jeg tabte mit hjerte til det - men kiggede på prisen og tænkte at det måtte blive ved drømmene.

Fast forward til i går, hvor jeg blev den stolte ejer af et en-ejers ur fra 2013 med det mundrette navn Master Compressor Extreme Lab 2 Tribute to Geophysic, i daglig tale kendt som Extreme Lab 2 fra Jaeger-LeCoultre.

İmage


Jeg forestiller mig, at Jaeger-LeCoultre tilbage i 2008 eller deromkring rullede ærmerne op på kitlerne og sagde til hinanden “Nu viser vi lige verden hvad vi kan med chronographer” og så gik de i gang med at lave Extreme Lab 2.

I et eller andet omfang er ideen også baseret på forgængeren, Extreme Lab 1, som var en showcase for ny teknologi indenfor ure, herunder smøringsfri elementer, materialer og andet. Et vildt ur, der blev lanceret i 2007.

https://www.watchprosite.com/jaeger-leco....11781021/

Extreme Lab 2 blev lanceret i 2010 i en guld-version og en titanium-version, begge dele i limiterede udgaver på hhv. 200 og 300 stk. De første ure kom dog først på markedet i ca. 2012 pgra. nogle tekniske udfordringer. Oprindeligt skulle titanium-versionen have været ekstra modstandsdygtig overfor magnetisme ved at have nogle særlige silikone-dele i værket. Værket i titanium modellen skulle have heddet 781, mens værket i guld-modellen uden silikone-dele hed 780. JLC kunne ikke få det til at spille, så det endte med at begge modeller fik 780-værket. I 2015 kom de så med en revideret udgave af titanium-modellen med blå farve i stedet for rød og en glat keramisk krans. Denne udgave er ikke limited. Guld-udgaven fik også en opdatering, bl.a. med et skift fra en sort til en brunlig keramisk krans.

İmage

İmage

İmage


Men det er stadig et af de mere komplicerede værker JLC har lavet. Værket består af 569 dele, der tilsammen understøtter en lang række funktioner:

- Tidsvisning med lille sekundviser i subdial kl. 9
- Dato-funktion der kan indstilles fremad og bagud i forbindelse med GMT funktion
- GMT funktion (ekstra tidszone) med ekstra timeviser og 24-timers dag/nat visning kl. 6
- Mulighed for præcis indstilling af tid gennem stop af sekundviser
- Funktionsvælger (indstilling af tid/indstilling af GMT mv.) indbygget i kronen
- Chronograph med digital minuttæller (kl. 12) og timetæller op til 24 timer (kl. 9)
- Power reserve indikator i toppen af skiven (mellem kl. 9 og kl, .3)

Dertil kommer en række andre karakteristika ved uret, som f.eks.

- Keramisk krone, der ikke kan skrues ud men i stedet styrer uret ved tryk-funktion
- Keramisk krans
- Stødsikkert design af kasse, værk mm.
- Hurtig skift af rem
- Spænde, der kan justeres så remmen passer bedre ved varme/kulde
- Gummi-belagte beskyttere af stopursknapper, der samtidig beskytter kronen
- En avanceret krokodille-rem i flere lag

Det jeg faldt for dengang og nu var det ekstremt tekniske look. Her er ikke tale om et finpoleret ur men snarere et brutalt udseende med direkte adgang til at se ind i maskinrummet fra begge sider. Det er ikke helt så tre-dimensionelt som f.eks. Lange’s Datograph værk, men der er en god dybde fra begge sider. Den anden ting, der tiltrækker mig er den tekniske side af tingene. Der er gået til makronerne med diverse løsninger, f.eks. den digitale visning af minutterne fra stopuret, opbygningen af stopursfunktionen, måden man ‘styrer’ urets funktioner på mv.

Generelt er uret et eksempel på ‘fordi vi kan’ tilgangen hos JLC. På engelsk ville man kalde det ‘overengineered’, i den forstand at det er en kompleks pakke. Værket indeholder som nævnt 569 dele, mens urkassen i sig selv er sat sammen af ca. 143 dele. Og samtidigt er det bygget til at kunne holde til ekstreme forhold.

Her er nogle af de ting jeg nævner ovenfor

Power reserve indikatoren, der viser hvid (fuld) eller rød (tom). Denne funktion blev senere brugt i Amvox 7 og en af deres vilde Hybris Mechanica modeller.

İmage



Styringen af uret gennem tryk på kronen - du kan vælge mellem N (Neutral/optrækning), GMT (indstilling af 2. tidszone) og Set (indstilling af tid)

İmage


Krone og beskyttelse af stopurets knapper

İmage



Knappen til stop af sekundviseren

İmage



Nemt skift af rem

İmage



Spændet, der kan indstilles

İmage


İmage


Medfølgende gummirem, der også er ‘overengineered’ - se lufthullerne til ventilation

İmage

İmage


Eneste ting jeg skal vænne mig til er størrelsen. Uret er næsten 47 mm, men på grund af nogle smarte tricks omkring rem og lugs, så sidder det godt på armen.

İmage

Men det er også et tykt/højt ur. Dørkarmene i mit hjem får nogle hårde dage…

İmage


Alt i alt sidder jeg med et stort drengerøvs-smil på efter 10 års drømmerier.

Claus



Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
#2
Stort tillykke. Sikke et ur.

Icon_not Icon_not Icon_not

I sandhed et helt igennem fantastisk og imponerende ur.

Tak fordi du deler det med så velskrevet et indlæg og gode billeder.

Håber jeg kommer til at se det en dag i fremtiden. Icon_rygklap
Mvh Kim 
[-]
  • cfnissen
Svar
#3
(29-05-2021, 09:03 AM)Avantismo Skrev: Stort tillykke. Sikke et ur.

Icon_not Icon_not Icon_not

I sandhed et helt igennem fantastisk og imponerende ur.

Tak fordi du deler det med så velskrevet et indlæg og gode billeder.

Håber jeg kommer til at se det en dag i fremtiden. Icon_rygklap


Det kommer jo nok med til næste RedBar….glæder mig allerede til at dele det med folk som sætter pris på det (aka ikke min hustru).

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Avantismo
Svar
#4
Wow, bare wow.
Og tillykke med det Icon_flag Icon_flag
[-]
  • cfnissen
Svar
#5
Kæmpe tillykke med et fantastisk ur Icon_flag Icon_flag
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen
Svar
#6
(29-05-2021, 09:21 AM)MichaelA Skrev: Wow, bare wow.
Og tillykke med det Icon_flag Icon_flag


Tak!! Wow dækker det helt fint!


Sent from my iPhone using Tapatalk

(29-05-2021, 09:41 AM)Miwes Skrev: Kæmpe tillykke med et fantastisk ur Icon_flag Icon_flag


Tak - ja, det er vildt. Kniber mig selv i armen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar
#7
1 Down 4 to Go fantastisk tilgang. Og ja det er da i sandhed Extreme.
Kan man overhovedet se kl.
Tillykke


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar
#8
(29-05-2021, 10:53 AM)KOP Skrev: 1 Down 4 to Go fantastisk tilgang. Og ja det er da i sandhed Extreme.
Kan man overhovedet se kl.
Tillykke


Sent from my iPhone using Tapatalk


Haha. Det er nok sagt mere i håb end som fakta. Men håb og ambitioner driver jo mange ting, så lad os se.

Ja, man kan godt se klokken….det meste af tiden. Glemte et lumen billede. Den er faktisk også OK uden at være på Pelagos-niveau.

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

[-]
  • KOP
Svar
#9
Tillykke Claus. Så kom det endelig i hus. Jeg glæder mig til at se det.

Sendt fra min SLA-L22 med Tapatalk
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar
#10
(29-05-2021, 11:21 AM)Larsb Skrev: Tillykke Claus. Så kom det endelig i hus. Jeg glæder mig til at se det.

Sendt fra min SLA-L22 med Tapatalk


Haha. Hvad er 10-11 år mellem venner Kniber mig selv i armen i dag.

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Larsb
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)