Tudor Black Bay 58 og remme -> aha-oplevelse om toolwatches
#1
To ting mødes og sær musik opstår...

De to ting er
1) Min glæde ved Tudor Black Bay 58
2) Min manglende glæde ved Rolex-brandet (lang historie...)

Jeg faldt for Black Bay 58 da den kom frem og bestilte den 16 sekunder efter jeg prøvede den på håndledet ved premieren hos Bucherer i Illum tilbage i juni 2018. Jeg synes den mindre størrelse ift. den oprindelige Black Bay (39 vs 41mm) var perfekt og tykkelsen ligeså. At uret havde tydelige træk fra gamle dages klassiske modeller (gilt på skive og lunette, ingen kronebeskyttere mv) var også med til at sætte pulsen op. Og prisen inkl. in-house værk var bestemt i orden.

Prøvede det på en af de tre mulige remme, den flotte nato-inspirerede rem. Kærlighed ved første blik.

İmage


Så gik der lidt tid og i september 2018 dukkede mit ur op. Jeg fik det på den anden af de tre mulige remme, en lækker ruskindsrem, der også virkede godt med vintagelooket.

İmage

Jeg synes endda uret klarede sig godt ift. nogle lidt ‘tungere’ ure, både JLC’s retro Deep Sea og nogle tungere Patek-modeller. Ruskinds-remmen var klart med til at give uret et godt look.

İmage
İmage


Jeg fik så fingre i den originale ‘nato-rem’ som næsten er endnu bedre til uret. Jeg var bare glad. Remmen er superbehagelig og passer eminent godt til urets retro-stil.

İmage

Forleden dag fik jeg så sat den originale lænke på den lille Black Bay......Og mit hovede er eksploderet.

Jeg har aldrig haft lænker på nogle af mine ure, bortset fra en opgradering af min JLC Navy Seals.

Men da jeg fik denne lænke på, så er det som om jeg pludselig forstår ‘tool watch’ ideen og får følelsen af at have et stykke værktøj på armen.

İmage

Og hvad er mere forbløffende, så dukker der en lille djævel op, der visker ‘Rolex-oplevelse’ i øret på mig.

Så der er vel to pointer her

1) Tudor Black Bay 58 er urimeligt velegnet til at man leger lidt med remme og får forskellige udtryk frem (som med mange andre ure)

2) Jeg tror jeg har fået forståelse for en lille del af toolwatch/Rolex-oplevelsen

Tror stadig ikke det ender med et 100% Rolex, men det er jo altid sundt at få udfordret sine fordomme.

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar
#2
Jeg synes det er fedt, at man for halvdelen (ish) af hvad en Submariner koster, kan få en Black Bay 58 med in-house værk og de detaljer som uret tilbyder. Det er ikke for sjov, at BB58 er blevet et mega populært ur, for Tudor har i den grad ramt plet med det ur. Jeg er vild med det, og dens alsidighed som den her post også viser, det passer fremragende til nærmest alle slags remme / lænke.

Desværre synes jeg, at BB58 synede af for lidt på mit håndled da jeg prøvede det, heldigvis eksisterer der jo også en 41 mm model, men jeg havde elsket hvis Tudor havde lavet den nye sølv udgave i 41 også, man kan dog klart fornemme 41 mm modellerne nok ikke er i lige så høj kurs som BB58 da der slet ingen opdatering var på den front i år.
[-]
  • cfnissen, Larsb, MichaelA
Svar
#3
Helt, helt enig. Jeg har altid syntes, at JLC gav værdi for pengene, men synes godt nok Tudor slår dem her.

Og sølv-udgaven…..don’t get me started. Det er så frækt det de har lavet dér. Eneste kiks er glasbagkassen, der dels gør uret højere og dels viser et relativt industrielt udseende værk. Men igen, metallet og farverne. Suk. Ku’ godt.

Men det er præcis det jeg tror jeg oplever disse dage…toolwatch-oplevelsen.Ret skægt at et remskifte kan udløse sådan en forskel.

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Larsb
Svar
#4
Jeg har selv været i rolex møllen tidligere, men klikkede aldrig 100% med nogen af dem. Årsagen: Mercedes viserne. De gør det bare ikke for mig.

For snart et år siden, anskaffede jeg mig et BB58 på lænke. Helt igennem fantastisk ur, det er et direkte home-run i min optik, og nailer alt til UG.

Jeg absolut elsker det på lænke, og ja, det er et veritabelt strap-monster af dimensioner.

Det er ikke muligt at anskaffe sig et nyt rolex der matcher det. Det laves kort sagt ikke mere. Uret giver for mig så voldsomt meget 14060-vibes at det er helt vildt… bare med nogle plusser over 14060: det er nyt, urværket er nyt, lænken er signifikant bedre.

Mit ryger ingen steder… det skulle da lige være for at Trade up til det nye i sølv. Den version fangede mig ikke rigtig på billeder… men i virkeligheden er det det vildeste ur jeg har set i årevis. Det har den der “ghosted” effekt som jeg elsker.

Det eneste der holder mig fra det, er at det ikke leveres med lænke.

P.s. prøv at smide det på en kujon-brun NATO… det kan noget.

İmage
Svar
#5
Fedt at høre, at jeg ikke er alene!

Jeg tror det er farligt at se sølv-modellen med et ladt kredit-kort i lommen.

Kujon-brun…..hahahaha…..men det ser sgu flot ud!

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

[-]
  • Avantismo, Larsb
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)