Micro brands.
#1
I found this on the net.I think it is very well written and tells the other side
of the Micro brand industry.
https://www.thechronoblog.com/blog/microbrandsexposed

Of course there are good Micro brands out there,and there are just as many
as described in this article.
              I think the thing to learn is not to believe everything you read about
watches from people involved in the selling of them.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#2
Går man tilbage i tiden så var det at eje et ur ikke en ret for alle, men få udvalgte som havde råd...tænk bare på borgmesteren med sit lommeur og guldkæden.

Tænk på om nogen dengang skulle komme med en snak om mikromærker....nej vel!

Længere fremme i tiden var det ikke noget særligt som jeg husker det at eje et ur, det var bare et værktøj til folket og her var heller ikke nogen snak omkring mikromærker, som jeg lige husker det.

Da jeg blev tosset med ure var der masser af digitalure og man havde ikke rigtig noget forhold til dem, andet end at det var skide irriterende at man skulle trykke på en knap hver gang man skulle se tiden, men først meget senere da man var kommet over quartz-krisen, med nogle små grimme plastikure i helt skøre farver og en begyndende interesse for rigtig ure, som blev mandens smykke og den undskyldning man nu kunne finde for at købe et lækkert ur, om man var til det ene mærke eller det andet blev noget der fyldte i vores hverdag.

Vi begyndte for alvor at få øjnene op for det "rigtige" ur sådan helt old school made og det skulle være det helt rigtige håndværk og helst ikke for meget cnc indover.

I dag kan det være svært at gennemskue og det blev jeg klar over via de ur-magasiner jeg begyndte at holde, hvor der var masser af lister med priser på nyt og brugt og der stod hvad urene indeholdte af værker osv. hvor det til tider ikke kunne forklares den store prisforskel, hvilket fik mig med på bølgen af mikromærker til helt andre priser.

Senere i min ur-rejse altså op til i dag, kan jeg meget bedre forstå det indlæg du linker til Willy og om jeg er helt enig....

Jeg tror at der er mere tilfredsstillelse i at handle et godt mærke, hvor man ved af deres mange år på markedet også giver den bedre oplevelse, men stadig undre det mig at se så mange kvalitetsure til salg på det brugte marked, som f.eks. et Rolex...det burde jo være sådan at man ikke skiller sig af med sådan et kvalitets mærke, det burde være uret for resten af livet.

Tænker tit på om jeg skulle starte forfra med den viden/rejse jeg har været igennem, ville jeg så købe det ene eller måske to ure af et luksus brand og holde mig langt væk fra de billige mikromærker....måske har jeg snydt mig selv for en ekstra fed oplevelse eller også har jeg fået det der passer til mig og den måde jeg havde lyst til at være ur-tosse på.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Jydepotten, tg, willy
Svar
#3
Nu kender jeg din holdning til disse mærker og går selvfølgelig ud fra, at du har en masse erfaring med kvaliteten af disse ure, som i stor stil skulle være “affald” ?

Jeg har personligt gennem de sidste 10 år haft masser af ure mellem hænderne fra disse små firmaer, her især fra Hong Kong og har ejet en masse af dem. Det har altid været ure i høj kvalitet og de har aldrig skuffet mig.

Synes faktisk mere, at det de kan præstere for meget små penge, burde være en øjenåbner for de alt for høje priser luksus mærkerne tager. Når jeg hører om en PP gummirem til 15.000 kr. så skærer det mig helt ind i hjertet. En tilsvarende i samme type gummi i “no name” koster 100 kr. på Amazon.

Personligt forstår jeg heller ikke de kasser mærkerne sættes i som microbrand - mange af dem har lavet ure i mange mange år, men de vil nok aldrig få den samme respekt, da de jo sælger ure til de rigtige priser.
[-]
  • En_Nissen, runzuk5
Svar
#4
Tak for link til en subjektiv holdning - og overfladisk  Icon_study . Fair nok. 

Jeg har endnu ikke haft et Hong kong ur som skuffede på kvaliteten. Og jeg har haft en del igennem.

Netop derfor har jeg igen bestilt et Helson Shark diver som har alle de nævnte ting. Og kvaliteten skuffer ikke. Jeg er personligt ligeglad med hvilket mærke der sidder på skiven. Uret skal blot sige mig noget. Og selvfølgelig skal uret været ordentligt lavet.

Jeg er mest til disse micro brands. Sådan vil det blive ved med at være.


There's a lot of big dudes out there and big wrists need big watches.
[-]
  • En_Nissen, willy
Svar
#5
(22-02-2021, 12:37 AM)Miwes Skrev: Går man tilbage i tiden så var det at eje et ur ikke en ret for alle, men få udvalgte som havde råd...tænk bare på borgmesteren med sit lommeur og guldkæden.

Tænk på om nogen dengang skulle komme med en snak om mikromærker....nej vel!

Længere fremme i tiden var det ikke noget særligt som jeg husker det at eje et ur, det var bare et værktøj til folket og her var heller ikke nogen snak omkring mikromærker, som jeg lige husker det.

Da jeg blev tosset med ure var der masser af digitalure og man havde ikke rigtig noget forhold til dem, andet end at det var skide irriterende at man skulle trykke på en knap hver gang man skulle se tiden, men først meget senere da man var kommet over quartz-krisen, med nogle små grimme plastikure i helt skøre farver og en begyndende interesse for rigtig ure, som blev mandens smykke og den undskyldning man nu kunne finde for at købe et lækkert ur, om man var til det ene mærke eller det andet blev noget der fyldte i vores hverdag.

Vi begyndte for alvor at få øjnene op for det "rigtige" ur sådan helt old school made og det skulle være det helt rigtige håndværk og helst ikke for meget cnc indover.

I dag kan det være svært at gennemskue og det blev jeg klar over via de ur-magasiner jeg begyndte at holde, hvor der var masser af lister med priser på nyt og brugt og der stod hvad urene indeholdte af værker osv. hvor det til tider ikke kunne forklares den store prisforskel, hvilket fik mig med på bølgen af mikromærker til helt andre priser.

Senere i min ur-rejse altså op til i dag, kan jeg meget bedre forstå det indlæg du linker til Willy og om jeg er helt enig....

Jeg tror at der er mere tilfredsstillelse i at handle et godt mærke, hvor man ved af deres mange år på markedet også giver den bedre oplevelse, men stadig undre det mig at se så mange kvalitetsure til salg på det brugte marked, som f.eks. et Rolex...det burde jo være sådan at man ikke skiller sig af med sådan et kvalitets mærke, det burde være uret for resten af livet.

Tænker tit på om jeg skulle starte forfra med den viden/rejse jeg har været igennem, ville jeg så købe det ene eller måske to ure af et luksus brand og holde mig langt væk fra de billige mikromærker....måske har jeg snydt mig selv for en ekstra fed oplevelse eller også har jeg fået det der passer til mig og den måde jeg havde lyst til at være ur-tosse på.

Very well written Michael,you hit the nail on the head Icon_Up
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#6
Er der en klar definition på "Micro Brands"?
Har betegnelsen noget at gøre med styktal og organisationens størrelse?
Jeg har selv på fornellelsen, at svaret er "ja". Men hvordan.
Bruges betegnelsen af firmaerne selv, eller er det andre "udefra" som sætter den betegnelse på?
Umiddelbart minder det lidt om, når man i Danmark bruger ordet "provinsen".
Folk fra provinsen bruger aldrig selv udtrykket! Kun "Køvenhavnere" går det!
Er det virkeligt rigtigt, at man aldrig skal stole på folk fra urindustrien?
Altså hele urindustrien? Micro eller Macro Brands?
Bliver de utroværdige, når de kommer ind i branchen, eller tiltrækker branchen notoriske løgnere?
Adskiller urindustrien sig fra andre brancher?
Det har da sat mange tanker i gang.
/
Kristen
Svar
#7
Vil stadig gerne høre hvad dine personlige erfaringer er med disse “micro brands”!
[-]
  • runzuk5
Svar
#8
I do not, and have never believed the watch industry is worse or better than any
other kind of industry.Where there is money involved,truth and money seldom
exist side by side.
                           Who walks into a car showroom,and believes every word the
salesman tells you? Only a very naive or stupid person would do this.
            No different in the watch world,you have to be some kind of fool if you
believe anyone who is financially involved in the watch sector tells you.
                  Yet we have people like this,writing books about watches,to critical
acclaim by people who should know better.Someone mentioned on this site
that we do not have any real watch experts,who can give a definite opinion
on a watch.This is of course bullshit,and another way of saying believe all you
are told.
                   There are ways to find out if a watch is good or bad,or worth
the money.But it takes effort and time on the internet,and a lot of reading.
We do not have a FDM or any such organisations like this, to test our products in the
watch industry.

                      Years ago on many watch sites,there where real experts like
Walt Odets-Carlos Perez et etc,who stripped watches down and told the bare
truth about them.
                   But unfortunately the watch industry,did not like this,so they gained
control of many sites and watch platforms,and they froze these kind of people
out,or gave them jobs promoting their watches.
                     Today most sites would never allow this kind freedom to exist.
People think they have become more tolerant today,i think they are the opposite
of this.
                      I go onto the Rolex Forum everyday,and what i see is very disturbing.
If you dare to criticise a watch on there,you will get so many nasty replies telling
you that you do not know what you are talking about.This flock mentality is a
terrible thing to behold.People cannot accept that others do not agree with them,
and it goes from talking about a subject or watch,to personal attacks on the person
who dared give a different point of view.Why they all have to air their discontent
at the same time,and repeat the same argument is a mystery to me.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • En_Nissen
Svar
#9
Jeg lære ikke rigtig nyt ved at læse linket,
Ur verden er en jungen at navigere i som tilfældet er med mange andre områder f.eks. Biler og nej du kan ikke stole på FDM.

Jeg råder altid til at læse ind på stoffet reel viden om hvad du køber er altid en god start, rådføre sig (hvis der et behov) med mennsker som du stoler på og afklare hvad der har værdi for dig.

Jeg har erfaring med Helson af micro mærker et ret fedt ur til prisen, det eneste der reel skuffede mig på uret var lumen, den holdt ikke en nat på almindelig dagslys opladning og var ikke jævn på alle belagte steder, men ok man er også godt vant når man kommer fra en Marinemaster og prisen er en anden

Den nye jeg har fået har Seiko nye lumebrit som ifølge dem selv er endnu skarpere, om det passer skal jeg ikke fastslå men jeg tør godt sige at der ikke findes en bedre lumen på markedet efter sammen løsningsmodel.

Jeg vil ikke skyde micro mærkerne ned eller udelukke at jeg skal have et en anden gang, så længe man ved hvad man reel køber så mener jeg at alt er OK.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • runzuk5
Svar
#10
Det som i sidste ende er interessant når man taler disse små mærker, er alle de dårlige holdninger der er, uden mange reelt har haft et i hånden!
[-]
  • runzuk5
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)