Køb af drømmen PP
Jeg kan varmt tilslutte mig Claus's anbefaling af Jaeger le Coultre. Det mærke er blandt de meget undervurderede brands i Danmark. I øjeblikket har jeg kun to JLC ure en Reverso Duo og en Master Geographic. Tidligere har jeg haft en Memovox, en Reverso og en Master Grande Taille. Alle meget fine ure, som jeg er og har været glad for.

JK
[-]
  • CB, cfnissen, Larsb
Svar
Jeg eeelsker JLC og alt de står for samt har præsteret
jeg har haft et Master Compressor Memovox (selv deres navne er tekniske Icon_cool )

Hvordan man køber skal være op til en selv dog skal man være klar over at de generelt har en heftigt kantsten afskrivning fra ny,
det går nogle mere op i end andre, for mig er den = at jeg aldrig kommer til at købe et sprit
dertil er jeg opdraget med et for stort købmands gen.

Så på den måde er det en fordel at min drøm inden for dette mærke kom på markedet
for flere år siden, "desværre" er det ikke rigtig faldet i pris. Icon_e_biggrin1

Men god vind med jagten og keep us postet som Claus sagde. Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • CB, cfnissen, Larsb
Svar
Tongue 
Lidt inspiration til CB i jagten på det næste ur. 

https://youtu.be/b6Bl47MZavk

Jeg selv må nøjes med at savle.
Mvh. PHO
[-]
  • cfnissen
Svar
JLC have indeed been called the watchmakers watch.And they have a history of 
making watch calibers,that is unmatched by anyone in the watch industry.
             But they have no longer this position in the industry today.They through
no fault of their own,have been virtually forced to make more watches and make
more profit since they were taken over by Richemont.They are no longer the brand
that supplied calibers to many of the greatest swiss watch brands.

They still make some good watches,but their calibers are not 
leading the field,like they used to.They are not really high end compared to say
Patek-Lange-VC-AP etc etc.Their finishing is good but it is not really what most
would call high end.You have to be careful what you buy from them,many
of their calibers are hopelessly out of date,and with low power reserves.
                      Richemont have screwed up one of the worlds greatest brands
in my humble opinion.I will always have a weak spot for their older models,
and they are a brand i have always have had the greatest respect for.

Today the used prices of their watches,is a true reflection of 
where they are today,and it is sad to see.
                  They are in my opinion in a kind of no mans land.They are not
high end or low end.They are somewhere in between,and they cannot compete
with other brands in this sector in my opinion.These other brands offer newer
calibers and the same ,if not better finishing for a much lower price.
                    I have tried a few of their models from the last 10-15 years and
to say i am not impressed would be an understatement.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • Larsb
Svar
IMHO kan dette godt gå for at være high end:

https://www.hodinkee.com/articles/the-ma...mplication

JK
[-]
  • cfnissen
Svar
(22-02-2021, 11:10 PM)jk Skrev: IMHO kan dette godt gå for at være high end:

https://www.hodinkee.com/articles/the-ma...mplication

JK

Making a few very complicated watches,will not get them out of the slump
they are in.Lots of brands build complication watches as prestige projects,
to try to prove what they can do.Very few are sold,and they lose money
hand over fist in the used market.
                    I would like them to start inventing new types of calibers
again,that are ahead of other brands.But those days are gone,and JLC
are not unique anymore.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • Larsb
Svar
Mens jeg jagter det næste ur, faldet jeg over JLC compressor serie. Den har jeg tidligere kigget meget på men aldrig ejet eller prøvet. Det er lidt fra Patek og Lange, men kunne måske være et hverdags ur....

Hvordan det er med dem? Er service på en compressor i den høje ende i forhold til andre mærker?

Kan se på chrono24 at brugt priserne på et Compressor chrono er okay i forhold til da det kom på marked.

Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
(28-02-2021, 08:53 AM)CB Skrev: Mens jeg jagter det næste ur, faldet jeg over JLC compressor serie. Den har jeg tidligere kigget meget på men aldrig ejet eller prøvet. Det er lidt fra Patek og Lange, men kunne måske være et hverdags ur....

Hvordan det er med dem? Er service på en compressor i den høje ende i forhold til andre mærker?

Kan se på chrono24 at brugt priserne på et Compressor chrono er okay i forhold til da det kom på marked.

Det er i mine øjne en spændende serie af ure med et flot design, der trækker spor tilbage i tiden og så selvfølgelig Compressor-kronerne.

Indholdet er også OK med nogle af de velafprøvede ‘standard-værker’ JLC har brugt i flere af deres modelserier. Eneste anke kan være gangreserven sammenlignet med de nyeste versioner af værkerne brug i Master-serien. Men det er opgraderinger, der er sket i de sidste par år.

Jeg har selv en Compressor Memovox og en Navy Seals Alarm. Begge har kørt upåklageligt i mange år. Købte min Memovox brugt i 2004 og den har ikke været til service

İmage

İmage

Service-priser kan du se på JLC’s side hvis du kender model-referencen. https://www.jaeger-lecoultre.com/ww/en/s...lator.html

Og ellers er der også et par urmagere, der kan kigge på det. Jeg har haft hhv. Horologeek (på Instagram) og Christian Lass til at kigge på to af mine gennem tiderne.

Og ja, i mine øjne er priserne meget rimelige. De ser også ud til at være rimeligt stabile.

Spørg endelig videre, hvis du har flere spørgsmål.

Claus

Sent from my iPhone using Tapatalkİmage

[-]
  • CB, Larsb
Svar
Tak for svar Claus, søgte lidt på Google og kunne se service priser på 800 $ ? hvis uret ellers ikke taber for meget tid og eller kører ser jeg ikke grund til service, men hvis der skal lægge 1/3 af urets værdi til service bliver det lidt voldsomt. Men til JLC compressor chronograph ser ud til at kunne erhverves til en OK pris og synes det er et spændende ur med en god historie.
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
Generelt synes jeg service-priserne er (for) høje, og så har jeg da oplevet ved officelt service derudover at få skiftet andre dele uden mulighed for diskussion, hvilket også gjorde et standard-service en del dyrere.

Det skal man da have i baghovedet - både med hensyn til valg af urmager (brandet selv eller alternativer), men også i valget af service-strategi, dvs. følge de officielle anbefalinger eller fx. bruge ‘if it works, don’t fix it’-tilgangen.

Det er jo nærmest at sidestille med et religions-spørgsmål, så det vil jeg overlade til dit personlige valg.

Jeg har et JLC Polaris fra 1967 som jeg har ejet i snart 17 år. Det har jeg ikke haft til service, da det går OK. Ingen tvivl om at det nok ville have godt af det, men det virker jo hver dag. Jeg er klar over at det måske ender i en større reparation på et tidspunkt, men det er det valg jeg har taget mht. service-strategi.

Claus

[-]
  • CB, Larsb
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)