Ure på DR (Brian Lykke, Christian Lass, RedBar mm.) - i aften 13/2, kl 21:00
#21
Mange tak Claus

Ganske spændende løsning Christian har valgt og på den måde gøre det "anderledes" men her er jo også tale om en ur-mager der har set det meste når det kommer til ægte ur-mager-kunst, så kan man tale om et idol, så har Philippe Dufour altid været toppen for mig, men en ny af hans kaliber er på vej i form af Christian Lass skulle jeg mene.....rigtig old school horologi.

Lige en bemærkning omkring hans værksted der jo i den grad er et arbejdende "museum" og så er der langt til CNC-maskinerne og ikke fordi jeg har noget i mod den produktionsform, men for pokker hvor er det fascinerende at gammelt håndværk lever videre.

Jeg elsker det og har kva vores guldsmedeskole fået lov til at opleve lidt af hvert, som f.eks. svendeprøver inden for guldsmede, fatter, ciselering og sølvsmede med korpus arbejde, så har kæmpe respekt for det gamle håndværk.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#22
Tak for begge links Claus. Meget interessant at få mere at vide om det enestående ur Christian Lass har lavet.
TV programmet er da bedre end langt det meste af den slags på dansksproget TV.
JK


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
#23
Selv tak! Er også dybt fascineret af Christian og Peters projekt.

Og helt enig - der var ikke noget af den ellers normale sensationslystne, find-hullet-i-osten tilgang. Skønt!

Jeg var lidt nervøs - har tidligere oplevet at deltage i en avisartikel med et interview, der blev strammet i den helt anden retning.

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar
#24
Fin udsendelse, synes jeg,  alt i alt i balance mellem det poppede og det nørdede. Nød til fulde Christian Lass værksted og hans historie og tilblivelsen af uret kunne for min skyld godt have varet adskillelige  afsnit.

Brian Lykke var god og, fornemmede jeg, faktisk blevet bidt af interessen og valget af et Cartier dejligt personligt.

Auktionerne? Tjo. Måske ikke nær så spændende eller vedkommende som resten.

Jens
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
#25
Med de gravør evner han har adgang til syntes jeg dog godt at f.eks. værkpladerne
kunne have fået noget mere bearbejdning, men så igen ved man ikke hvilke ønsker der har været.

Uanset hvad mener jeg dog at den "kasse" uret bliver overdraget i under udsendelsen,
er for sløj for et ur af den (pris) klasse.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
#26
Jeg tænkte bare at det var en midlertidig kasse han kom med, men her skal man ellers ikke spare, for det betyder i den grad noget at der kommer en ordentlig kasse der matcher, så hvis det var alt, så kunne jeg ikke være mere enig.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
#27
Er ret sikker på at det kun er prototypen. Har talt med Peter om at få lov til at se den her mellem jul og nytår.

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Jens, Larsb, Miwes
Svar
#28
Hej!
Som Claus nævner, så er der her tale om en prototype med værkdele, der endnu ikke har fået finish.

Det var mest af alt et ønske fra produktionsselskabet, at vi fik en overdragelse med i udsendelsen, så det blev lige til en hurtig overhaling ;-)

Ligeledes er skiven i nysølv og kassen i sølv, prototyper. Kronen bliver også en smule anderledes (lidt bredere).

Det endelige ur får ubestrideligt en finish, der kan måle sig med de absolut ypperste fra Schweiz og andre uafhængige urmagere.

Noget som slet ikke er blevet vist endnu, er stillesystemet. Normalt er det ikke noget som bliver vist frem, og derfor sjældent pænt, da det sidder under urskiven, men Christian har designet og bygget et vanvittigt flot system inspireret af et Patek lommeur fra 1800-tallet.
Det får ligeledes fuld finish, selvom det aldrig bliver set. Medmindre uret skilles ad. Men, som han siger: "Peter, vi ved jo, at det er der".
Hold øje med hans Instagram.

Med hensyn til kasse til opbevaring, så er jeg i den grad ligeglad. Det skal alligevel på armen og i bankboksen er der heller ikke plads :-)

Oprindeligt var det faktisk planen, at Christian skulle tage seerne om bag kulisserne i Schweiz, herunder i Pateks museum, hvor han jo har arbejdet i mange år. Lidt ærgerligt, at det ikke kom med.
Med alle de vanskeligheder året har budt på, synes jeg dog resultatet er fint.
Jeg tænker, at fokus på auktioner og det spektakulære i dyre ure er en måde de vil "sælge" programmet på til "almindelige" seere.

Hav et rigtig godt nytår derude.

Mvh Peter

Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk
Svar
#29
(27-12-2020, 09:15 AM)base924 Skrev: Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk


Interessant at se det færdige resultat. 
Godt at Christian har de gamle 100 - 150 årige maskiner. Jeg har et IWC lommeur fra 1914 som skal have 1 - 2 nye dele og Ole Mathisen bruger ham til antikke ure, fordi at sende uret til IWC fabrikken betyder at de bare laver en masse nye dele til 2 - 3 gange prisen. Noget som Ole Mathisen kun anbefaler for antikke ure der skal bruges hele tiden.
[-]
  • base924, cfnissen, Larsb
Svar
#30
Med det jeg hører der er klippet ud, sidder jeg og tænker hvorfor lavede de ikke en tema på 2 timer. Måske der kommer en director's cut udgave på et tidspunkt.

Sendt fra min XQ-AU52 med Tapatalk
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)