Historik.
#1
Efter ca. 30 år som mere end "normalt" ur interesseret,
kan jeg til tider finde mig sidde og kigge lidt tilbage på de handler jeg har lavet,
de ure som har været forbi og hvilke som satte deres tydligeste spor.

Min anden handel med et ur var den hvor jeg satte mest til,
og efter den satte jeg en retning for hvordan jeg økonomisk ville tilgå interessen fremadrettet,
Bla. ville jeg som udganspunkt ikke sælge med mindre det som min. gik lige op,
og så gik jeg efter at skulle tjene det jeg havde mistet på nr. 2 handlen ind igen.

Om jeg er der i dag ved jeg ikke 100%
men hvis jeg stadigvæk er i minus så er det meget meget lille og det virker for mig.

Jeg besluttede også at jeg ikke ville fortryde at have solgt når først handlen var gennemført,
og at jeg ikke skulle have en ur samling, ure er for mig også en brugs genstand og jeg har altid solgt hvis købmanden i mig blev stillet tilfreds.

Det har også gjort at jeg har skilt mig af med ure som jeg var glad for,
sjovt nok samme ure som jeg mest husker tilbage på og ville have beholdt,
skulle jeg have lavet en samling, her er hvilke ure det drejer sig om.

Seiko MM600. Jeg kan nok ikke helt beskrive hvad det ur er for mig.
Seiko MM300. Matrialisering af value for money pakket smukt ind.
Citizen Autozilla. Fedt ur som også er skørt på en for mig rigtig måde.
JLC MC Memovox. Første virkelig kærlighed need I say more  Icon_blink
Archimede lim.ed. Lækkert flot sjovt ur som ikke mange andre har.
Seamaster 2594.52. Smukt (inde som ude) fuldendt desig klassisker.
Yema Superman Bronze. Crazy value for money, smukt desig og brugbar "vintage"

Men når døre lukkes åbens nye, så "bevægelser" med bla. disse ure har givet mig 
en masse læring/oplevelser og gjort at jeg kunne købe det Dornbluth jeg i første omgang drømte om,
et ur som på mange fronter er så meget mere end alt andet jeg har ejet, 
og som jeg med sikkerhed kan siger is here to stay.

Nogle andre som sidder og kigger ned af memory lane nogle gange? Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#2
Der har godt nok været nogle ure igennem i løbet af de sidste 20 - specielt 10 - år. Der er ure hvor jeg tænker at de kunne være fede at have igen, men alle som en er sendt videre for at jeg har kunnet prøve noget andet. MEN hvem ville ikke savne :

1) Lange 1 i rødguld med månefase, men den muliggjorde Vacheron 47111 chrono hvilket havde været min gral i en del år ( plus en Vacheron triple date ).
2) JLC master control 37 mm i gult guld, men den "fødte" den Blancpain chrono jeg virkelig havde haft et godt øje til i nogle år.

Tænker ikke at det kan udelukkes at jeg må have en JLC master control igen - der er noget super klassisk og enkelt over udgaven kun med dato. Lange uret bliver ikke aktuelt - har bestemt mig for ikke at have så dyre ure igen.

Har været tæt på at sælge mit IWC mark XII over flere omgange - men det var uret der satte al denne galskab igang ( plus at det er købt i legendariske "Vintage Ure" i København centrum ) og i det store hele får jeg på ingen måde nok penge i hånden, set i forhold til hvor glad jeg er for uret når det kommer på armen.

Så alt i alt ikke meget at fortryde. Hvor det gør ondt, er i stedet der hvor jeg ikke slog til på den gode handel - ikke så meget økonomisk, mere hvor uret nok ikke kommer til salg igen lige med det samme. Havde øje på en fin lille vintage Breitling chrono i guld i super stand med fin rød chronograph sekundviser. Tøvede fordi sælger var fra Schweitz og der ville være bøvl med import/ekstra afgift. En dag var det væk - har ikke set noget lignende igen - hvorfor fan´hoppede jeg ikke bare på og betalte de 25 % moms plus håndtering?????

Jeg er blevet mere large ift at det godt må koste lidt på tabskontoen at få fingre i det rigtige ur - på den lange bane går det nok op.
[-]
  • Miwes
Svar
#3
I have owned roughly about 300 watches in the last fifty years.Keeping them does not
interest me.I like to try them out,and see if the advertising or reviews are true.
This at a guess cost me at least 25-30000dkr every year.It has been an expensive hobby
some might say.But i have had the pleasure of owning many watches,from a Lange & Sohne
to a humble Timex.My aim has always been to learn the reality of many products from
different watch brands.Just trying a watch on for 5 minutes does not cut it for me.
You cannot give an opinion on a car unless you have driven it for a couple of weeks in
my opinion.It is the same with a wristwatch.
Most reviews of watches i read,are not worth the paper they are printed on.I would rather
read the experience of people who have worn the watch for a long time.
So it boils down to this in my opinion.
Watches can cost a lot of money,and learning about them can also cost a lot of money.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)