Det klassiske spørgsmål: Grails?
#1
Nå, las os se om vi kan få lidt gang i tingene på en våd og mørk regnvejrsdag, hvor det ikke kan være havearbejdet og strandbesøget, der står i vejen for lidt dialog om det, der trods alt er vigtigst: Dit grail ur.

Jeg har i løbet af ugen delt mine grails på Instagram, men de tåler en gentagelse.

Udfordringen - for mig - er at jeg har sat mig et mål, der hedder nye ure til samlingen skal finansieres af eksisterende ure. Det har taget mig nogle år at gøre det første gang. Nu er jeg igang med at varme op til næste hug.

Men til grails...

Jaeger-LeCoultre ExtremeLAB 2 (det rigtige navn er meget længere...)

En teknisk tour-de-force fra JLC, der pressede teknologien godt fremad i bussen ved lanceringen i 2007 - hele vejen til spændet på remmen og remmene.

Hvorfor grail for mig? Det teknolgiske trækker i mig, jeg kan godt lide det rå look og så er der komforten på armen. Det er et stort ur, men det sidder bare.

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage




En anden grail er - selvfølgelig - A. Lange & Söhnes Datograph. Ikke den seneste Auf/Ab version, men den første, originale udgave, der lammede ur-verdenen da den blev lanceret. Den originale er en anelse mindre (39mm) end den nuværende og romer-tallene gør et eller andet godt for skiven.

Hvorfor grail? Well, vend den om og kig på værket. Det burde være nok, men oveni kommer det tyske look og den høje, høje byggekvalitet og -finish.

İmage
İmage
İmage




En tredie grail er for mig Vacheron Constantins American 1921. Et ualmindeligt smukt ur med manuelt optræk i guld eller platin. Fås nu også i to størrelser, hhv. 40 og 36mm. Modellen er et ‘driver’ ur, hvor skiven er drejet, så man kan se klokken når man har hænderne på rattet.

Hvorfor grail? Den drejede skive kombineret med en smuk pudeformet kasse. Min skal være i guld, ikke platin. Om det skal være den særlige NY udgave med speciel skive eller den normale....hmmm, det kan jeg ikke helt bestemme mig til.

İmage
İmage
İmage




Næste grail er Octa Line Sport fra F. P. Journe. En kunde bad ham engang om et ur, som han kunne bære når han løb sine marathonløb. Mr. Journe, som aldrig går af vejen for en udfordring byggede så et ur i aluminium - dvs. kasse, lænke og så selvfølgelig også urværket. Resultatet var et ur, der vejede ca. 60 gram inkl. lænke. Jeg prøvede det engang på og jeg troede ikke mine egne sanser. At FPJ så senere måtte skifte til titanium til kasse og lænke gjorde uret ca. 10 gram tungere.

Hvorfor grail? Fornemmelsen af uret på armen. Kompromisløsheden i alle detaljer. Og min skal selvfølgelig være den originale i aluminium.

İmage
İmage
İmage




Og den sidste grail i denne omgang er også en Jaeger-LeCoultre, men på et lidt mere jordnært niveau. Det er Grande Reverso GMT med sine to skiver med hhv. tid, måne og (stor) dato på den ene side og tidszonehalløjet på den anden.

Hvorfor grail? Det er en Reverso. Den har tidszoner og trykknapper. Næste spørgsmål, tak.

İmage
İmage
İmage
İmage



Hvad er jeres grails?

Claus

Svar
#2
Altid spændende at høre om andres grails!

For mit vedkommende elsker jeg simple ure, uden alt for meget på skiven, og gerne i lidt "dress" ur kategori.

Og det ændrer sig ikke når jeg skal fantasere om nogle high end ure jeg nok desværre aldrig kommer til at eje. Men man kan jo drømme!

Mit første grail er også et A. Lange & Sohne. Saxonia moon, for at være mere specifik. İmage
Jeg elsker symmetrien I skiven, og jeg har længe haft en forkærlighed for måne fase, selvom det ikke ligefrem er en praktisk komplikation.

Bagsiden fejler heller intet, og jeg elsker kontrasten mellem guld rotoren og de klassiske ALS broer i nysølv.
İmage



Et andet grail, som til trods for hverken dato eller månefase ikke er billigere, er et Grönefeld, enten et automatisk eller et remontoire.
İmage

Super flot ur, og mindste ligeså flot på bagsiden.
İmage
Svar
#3
Altid en sjov leg, jeg skal forsøge at gøre det kort. Icon_blink

De tre første du viser er fast inventar på min most wanted liste,
af stort set de samme årsager som du nævner Icon_Up

Derud over indholder den
Et "stensbjerg custom" Journe, hvorfor? vi taler drømme her så skal man all in Icon_e_biggrin1
men jeg er vild med flere modeller og vil hellere end gerne have det privilegie
bare at eje et af hans ure. Icon_cool

Seiko Space walk: Urenes svar på en Mclaren F1 need I say more Icon_not
GS SBGE033: Der er ikke noget ved det ur som ikke gør mig blød i knæene. Icon_hjerte
JLC tribute to Polaris: URET! på min ur himmel og fast inventar på min listes første plads.
Dornbluth Regulator (inhouse): Udført i guld med mine tilføjelse, I´m hooked  Icon_party

Jeg er ret sikker på at jeg en dag lander en af kandidaterne på listen,
og så kan jeg jo kun være glad for at nr. 1 buy no means er den dyreste  Icon_e_biggrin1

8 stk. blev det til i den korte version. Icon_Up
god weekend til dig og familien. Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
#4
Wow. Den Grönefeld. Smuk.

Svar
#5
Den grønne farve er lavet ud fra/ med inspiration fra det område som
Grand Seiko fabrikken ligger i, det er så diskret blæret GS style det ur. Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
#6
(29-08-2020, 10:41 AM)Stensbjerg Skrev: Altid en sjov leg, jeg skal forsøge at gøre det kort. Icon_blink

De tre første du viser er fast inventar på min most wanted liste,
af stort set de samme årsager som du nævner Icon_Up

Derud over indholder den
Et "stensbjerg custom" Journe, hvorfor? vi taler drømme her så skal man all in Icon_e_biggrin1
men jeg er vild med flere modeller og vil hellere end gerne have det privilegie
bare at eje et af hans ure. Icon_cool

Seiko Space walk: Urenes svar på en Mclaren F1 need I say more Icon_not
GS SBGE033: Der er ikke noget ved det ur som ikke gør mig blød i knæene. Icon_hjerte
JLC tribute to Polaris: URET! på min ur himmel og fast inventar på min listes første plads.
Dornbluth Regulator (inhouse): Udført i guld med mine tilføjelse, I´m hooked  Icon_party

Jeg er ret sikker på at jeg en dag lander en af kandidaterne på listen,
og så kan jeg jo kun være glad for at nr. 1 buy no means er den dyreste  Icon_e_biggrin1

8 stk. blev det til i den korte version. Icon_Up
god weekend til dig og familien. Icon_cool


SBGE033. Yep, den virker

Svar
#7
Sikke et godt emne Claus!

Og et vi urtosser tænker på konstant hver eneste dag!!

Jeg ligger - som sædvanlig - på hospitalet efter endnu et indgreb.. (så har vi vist rundet 30 gange..) så beklager manglende billeder og sådan men orker ikke lige finde dem..


Mine grails er både helt oppe i skyerne ligesom dine Claus fra producenter/mærker som F.P Journe, Grönefeld, A. Lange & Soehne, Glashutte Original, De Bethune osv..


Men når man som mig er en fattig førtidspensionist der aldrig nåede at få en højere niveau uddannelse fordi jeg fik kræft som 19 årig drømmer jeg virkelig allermest om følgende ure:

AP - Royal Oak - den på 37mm ! Perfekt str!!
PP - Nautilus (Nautilus kan bedre bære komplikationer )

VC - Overseas - den nyeste opdatering fra 2018 mener jeg er simpelthen guddommelig og hr ført Overseas op på niveau med de to store tunge drenge ovenover!

Zenith:

El primero 1969!!
Og
Defy El primero (desværre ret stort med 44mm men Fuxk et teknologisk avanceret ur og samtidig mega smukt!! )

JLC - Reverso GMT Grande - præcis ligesom dig Claus! Elsker det ur!
Samt alle JLC’s dress agtige ure


Rolex: GMT Master II Pepsi BLRO , Submariner om det er med eller uden dato er ligegyldigt også ikoniske Datejust! Skal være med riflet lynette og jubilee lænke! Og helst 36mm str! Men i stål og rose guld!

Glashutte Original - SeaQ (den oprindelige på 39,5mm str!!) helst på lænken og enten sort eller blå Skive! lysår forsn rolex kvalitetsmæssigt!


Drømmer også virkelig om et omega seamaster 300 Co-Axial (den på 41mm og vintage design!!) men den er nok for stor til mit lille håndled så trilogi udgaven fra 2017 på 39mm er drømmen!

Ellers er det Tudor Black Bay 58. Foretrækker måske den originale sorte / Faux Patina men den nye blå er ligeså lækker!!

Nomos har også nogle interessante ure..

Glæder mig sådan til at høre om jeres drømme og grails og sådan!

Mvh Malte


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen, Jens
Svar
#8
(29-08-2020, 11:49 AM)maltebrask Skrev: ...

VC - Overseas - den nyeste opdatering fra 2018 mener jeg er simpelthen guddommelig og hr ført Overseas op på niveau med de to store tunge drenge ovenover!

...

Ja, for pokker. Den er altså smuk - og muligheden for at skifte remme er fed - og remmene er utroligt fede.

Godt valg, Malte

Rendte jo på én forleden dag.

İmage


Faldt i gryden som barn. Elsker konsekvenserne. Se mere på Instagram - @cfnissen

Svar
#9
Hvis jeg havde pengene og tiden til at vente ville jeg bestille et ur fra Roger W. Smith, som er elev af George Daniels. Han laver kun en halv snes ure om året I sit atelier på Isle of Man. Det er horologi i topklasse. Her er et billeder af hans Serie 1 ur. İmage


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen, Larsb, willy
Svar
#10
Har ikke længere et grail ur efter jeg fik dette for snart seks år siden.
İmage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)