Omega 1974 Faldgrube?
#1
Hej 
Jeg er på udkig efter et ur fra 1974.
Hvis jeg finder et med papir og boks (som jeg helst vil) Hvordan kan jeg så tjekke om det har været ved Omega og fået skiftet alt hvad der dateret 1974?
Hvis jeg køber uden papir og boks er det vel næsten lige meget bare det er originalt? 
Kan jeg tjekke årgangen hvis jeg køber uden papirer?  
PS. nu er det et ur til 20-30t så det er ikke et samleobjekter jeg er ude efter.

Mvh. Tomas
Svar
#2
Jeg forstår ikke din indskudte sætning vedr. om det har været hos Omega og fået noget skiftet - er det noget du ønsker eller ikke ønsker?

Omega har en service hvor man kan få et udtræk fra arkivet med de detaljer de har om uret. Det koster noget, det kan du med garanti Google.

Der er vel i og for sig ingen faldgruber hvis det er en almindelig model du leder efter. Omega modellerne er gennem dokumenteret på nettet, og er du i tvivl om noget, kan du poste billeder og info, og du vil få hjælp eller vi kan henvise dig til special fora.

Det er kun (mig bekendt) indenfor de sidste ca 10 at alm ure bliver sendt tilbage til fabrikkerne. Et ur fra 1974 er blevet serviceret lokalt. Det gode ved Omega er at der vist altid har været stumper nok, så der er vist ingen grund til at antage at der ikke skulle være benyttet originale dele.

Hvilken model søger du?

/L
Svar
#3
Papir og boks er ikke normalt til en omega fra 74, du skal hellere se på et "extract from the archive" Der fortæller produktions året. Det er dog ikke det samme som året det blev solgt.

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
Svar
#4
(14-06-2020, 11:05 PM)longbear Skrev: Jeg forstår ikke din indskudte sætning vedr. om det har været hos Omega og fået noget skiftet - er det noget du ønsker eller ikke ønsker?

Omega har en service hvor man kan få et udtræk fra arkivet med de detaljer de har om uret. Det koster noget, det kan du med garanti Google.

Der er vel i og for sig ingen faldgruber hvis det er en almindelig model du leder efter. Omega modellerne er gennem dokumenteret på nettet, og er du i tvivl om noget, kan du poste billeder og info, og du vil få hjælp eller vi kan henvise dig til special fora.

Det er kun (mig bekendt) indenfor de sidste ca 10 at alm ure bliver sendt tilbage til fabrikkerne. Et ur fra 1974 er blevet serviceret lokalt. Det gode ved Omega er at der vist altid har været stumper nok, så der er vist ingen grund til at antage at der ikke skulle være benyttet originale dele.

Hvilken model søger du?

/L


Tanken med den indskudte sætning er, at hvis jeg finder et fedt ur med boks og papirer ville jeg helst, at det hele var fra 1974. 
jeg har ikke låst mig på en bestemt model. men har da lidt modeller jeg ser meget på Icon_smil
https://www.chrono24.dk/omega/speedmaste...272096.htm
https://www.chrono24.dk/omega/speedmaste...278155.htm
men nu må vi se.
Tak for input Icon_Up
Svar
#5
"...at det hele var fra 1974"

Det lyder meget kategorisk, men jeg tænker (håber) vi taler lidt forbi hinanden. På de to ure du linker til håber jeg der er udskiftet forskellige dele. Mest åbenlyst er selvfølgelig alle pakninger, men også forskellige komponenter i værket bør være blevet skiftet hvis urene er blevet brugt jævnligt igennem disse snart 50 år. Forenklet vil jeg mener at alt andet end synlige dele kan skiftes uden at det forringer originaliteten så længe det er originale dele der bruges.

Specielt den Speedmaster auto du viser bør have fået den store tur indtil flere gange idet værket Omega 1045 (Lemania 5100) benytter Delrin (plastik dele) som slides hurtigere end metal. Delrin er så vidt jeg husker selvsmørende, og således et fint valg hvis det skiftes, men mht. holdbarhed et dårligt. Produktionen af Lemania 5100 er stoppet for år tilbage og allerede nu er der problemer med at finde stumper. Idet du specifikt leder efter 1974 tænker jeg det er noget fødeårs-halløj som du måske tænker skal bringe dig eller andre gælde i mange år. I så fald tror jeg ikke jeg vil anbefale en 5100, i hvert fald ikke uden at du har læst op på stoffet og ved hvad du går ind til. Det blev produceret for at være et billigt auto alternativ til Valjoux 7750, og der er intet gjort ud af finish.

værk info: https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Lemania_5100

min personlige erfaring er at auto optrækket er dårligt og dato-set mekanismen er ringe, og med sine 8,2 mm i højden bliver uret ofte højt.

uret med Lemania 861 er mere min kop te - manuelt optræk uden dato - MEN MEN MEN - uret er ikke originalt i mine øjne.
Selvom det har "extract from Archives" så er skive og visere blevet skiftet til Luminova versionen, og så er den i mine øjne gal. Original skive og viser fra 1975 skal være Tritium - og farven skal være patineret hen mod lys espresso crema - ikke neon grøn. "extract from Archives" dækker kun (så vidt jeg husker) værkpladen og kassen, hvorfor alt andet kan være skiftet (en Omega mand må her komme mig til undsætning). Omega har forresten ikke den bedste track record med disse extracts, idet de klokkede i det ved den stort anlagte Omega-mania auktion for nogle (10?) år siden - hvor bla militær Omega 300 fik ok stemper selvom skiverne helt klart var dårlige kopier - tsk tsk tsk.

Originalitet bedømmes bedst gennem personlig research og sparring med Omega/vintage eksperter. De ved nogen gange mere om urenes historie end selv Omega. Så du skal bare poste de ure du kigger på.
[-]
  • cfnissen
Svar
#6
Normalt koster Omega ure fra 1974 ikke mere end 4-6000 kr. men du er jo på jagt efter en Speedmaster som jeg forstår det fra 1974.
Ang. årgang så skal du søge efter ure, hvis værk har serienummer der starter med 38 mil.
Og når du er på jagt efter et ur med b&p skal du jo have i mente, at der som regel altid er par år forskel mellem produktionsår (serienummer) og salgsår (dato på garantibeviset).
Hvis jeg var dig vil jeg helst have at de dele der skulle skiftes var skiftet i urets levetid end at det var fra 1974. Men der er nogle dele der ikke bliver skiftet som f. eks. bro, hvor serienummer fremgår, da denne daterer uret til 1974.
Og når du sigter efter Speedmaster så er muligvis http://www.speedmaster101.com et sted at starte da Speedmastere har i vise årgange specielle serienumre eller rettere sagt de hænger ikke sammen men dem til andre modeller.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)