Service der er gået (helt) galt - hvem bærer risikoen?
#1
Jeg er den lykkelige ejer af et GMT 116710 fra 2009, som jeg har haft fra nyt, købt hos Klarlund og iøvrigt er rigtig glad for. Jeg går med det dagligt.
I erkendelse af, at uret fyldte ti år tænkte jeg, at jeg hellere måtte få det serviceret, og nu begynder mine kvaler.
Jeg gik til den lokale autoriserede Rolexforhandler og bestilte et service. Det blev aftalt, og jeg fik at vide, at det ville vare ca. 4-6 uger. Fair nok.
Da der er gået ca. 6 uger spørger jeg til uret. Jeg føre at vide, at de er bagud, og at de mangler nogle stumper for at kunne færdiggøre service. Alt ok, jeg afventer. Efter ca. 2,5 måned får jeg så besked om, at der er sket et uheld under service og at bagkassen sidder fast. De kan ikke løsne kassen og er nødsaget til at sende uret til Rolex for at få deres hjælp. Jeg accepterer - hvad kan jeg næste eller gøre. Samtidigt lover de mig, at jeg vil få halv pris på service som følge af generne (forsinkelsen). Nu (3.5 måned efter indlevering til service) bliver jeg så kontaktet (iøvrigt efter jeg selv må rykke for status) og de meddeler mig, at Rolex er kommet frem til den samme konklusion som forhandleren, nemlig at bagkassen har sat sig fast. De vil have min accept på, at de må “tvinge” bagkassen af og med en risiko, at bagkassen går i stykker.
Forhandleren forsikrer mig, at det selvfølgelig ikke kommer til at koste mig ekstra at denne manøvre skal ske, evt. Ekstra reservedele osv.. Nej selvfølgelig ikke.
Min bekymring går nu på - har uret den samme værdi, hvis jeg vil sælge det en dag, hvis der bliver skiftet bagkassen mv? Det er jo ikke et hundrede procent originalt ur. Jeg er klar over at det er Rolex, som laver reparationen, men alligevel? Skal jeg bare acceptere det hændelsesforløb? Jeg håber på nogle gode input, da jeg selvfølgelig er glad for mit ur, men samtidigt vil sikre mig, at ønsker jeg at sælge/bytte det en dag til et andet ur, så har det den samme værdi efter denne operation, som hvis jeg ikke havde haft det til service hos forhandleren bagkassen (måske) skal skiftes.
Jeg hænger ingen ud. Måske er det risikoen ved at indlevere et ur til service, at dette kan ske - men jeg vil gerne høre, hvad jer der har forstand på ure har at byde ind med.
Hvis jeg køber en bil, som har været i et trafikuheld, så giver det sig til udslag i prisen - er det det samme med et ur som det jeg har?
Rasmus
Svar
#2
Umiddelbart vil jeg mene, at det er forhandleren, der har ansvaret. Du kan ikke pålægges ansvaret for noget, der er sket, mens uret har været i deres varetægt. Om der er værdiforringelse kan man nok først sige noget om, når uret kommer tilbage.

Sendt fra min SLA-L22 med Tapatalk
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#3
En ny bagkasse betyder ikke noget ift værdi da den er generisk. Havde det været noget vintage med år og måned graveret på indersiden havde det været lidt ærgerligt. Men i dette tilfælde betyder det ikke noget.

Men selve forløbet er selvfølgelig ærgerlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#4
Er der nogen update?
Svar
#5
(21-09-2019, 02:36 PM)RIMS Skrev: .... Da der er gået ca. 6 uger spørger jeg til uret. Jeg føre at vide, at de er bagud, og at de mangler nogle stumper for at kunne færdiggøre service....

skal man forstå det sådan at de havde haft bagkassen åben og var igang med service "færdiggøre service" - eller at de ikke var startet?

Hvis de har været igang og bagkassen sætter sig fast, så tænker jeg (som tidligere cykelmand) umiddelbart at de smasket gevindet, og så er det jo ikke kun bagkassen men også kassen der har taget skade. Krydser fingre for at jeg tager fejl.

uden at være Rolex ekspert er jeg enig med Keldw; en ny original bagkasse på et nyere ur bør ikke forringe værdien.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)