Omega Speedmaster Pro. Cal. 321 service...
#1
Hej. Tænker at lade mit Omega sende til Schweiz for service og renovering. Det lyder fra Swatch Group at det får den store tur med nyt glas, polering - evt. renovering af visere & ny krans. Det skulle koste 6200.
Ved godt at nogle vil have patina. Jeg har det som den stolte ejer af en veteranbil der total renovere den så den står som ny. Hvorfor gælder det ikke for ure? Lad mig høre jeres mening inden jeg gør noget “forkert”
VH Peter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#2
Generelt kan man sige at originalitet er det vigtigste at bevare, når vi snakker vintage. Det afhænger selvfølgelig af urets stand, og hvad du ønsker dig, men en komplet renovering med ny skive, visere o.s.v. vil formentlig halvere urets værdi. Her forudsætter jeg, at uret er i fornuftig stand i øjeblikket og ikke allerede er overpoleret.
JK
Svar
#3
Hej Peter.
Kan kun give JK ret. Det at sende et ur ned til Omega koster kassen, både kontanter og værdi mæssigt. Når du nu selv er lidt inde over det med biler, er der jo også der to lejre. 100 % originalt og den anden restaureret med original dele.
Tager du nu bare viserne på netop Speedmasteren, så kigge du selvfølgelig i bogen Moonwach only, og bliver chokeret over hvad der findes bare af visere til Speedmaster.
Skiftes viserne på nogle af de lidt bedre modeller, så kan man nogle gange være i tvivl om ½% forringelse kan gøre det.
Har været nede og hilse på Roy & Sacha Davidoff i Geneve. De har nogle af de modeller man ihvertfald IKKE sender til Omega..... Icon_rolleyes
Det kan undre at Omega kører den service-politik, men det er jo deres valg.
Følger man Davidoff brdr på enten instagram eller deres hjemmeside:  http://www.db1983.com/
Så vil du se hvorfor man skal passe lidt på med at sende sit ur til fabrikken. Husk alle ure har engang været nye.... Icon_blink
Det er nok en god ting at tænke på... Icon_e_biggrin1
Og ja valget er dit.... Icon_Up
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

[-]
  • cfnissen
Svar
#4
(15-02-2019, 04:04 PM)Dammerdreng Skrev: Hej. Tænker at lade mit Omega sende til Schweiz for service og renovering. Det lyder fra  Swatch Group at det får den store tur med nyt glas, polering - evt. renovering af visere & ny krans. Det skulle koste 6200.
Ved godt at nogle vil have patina. Jeg har det som den stolte ejer af en veteranbil der total renovere den så den står som ny. Hvorfor gælder det ikke for ure? Lad mig høre jeres mening inden jeg gør noget “forkert”
VH Peter


Sent from my iPhone using Tapatalk

Omega er meget strenge med deres service politik. Alt skal leve op til deres standarder. Derfor kan de sagens finde på at sige at du skal have en ny lås hvis den er lidt slidt. Vil du ikke det vil de ikke give dit ur service. Du får gamle reservedele med og dermed de gamle visere. De bliver bare ikke behandlet helt godt. Og 6.200 kr kunne ment blive til 8.000 kr med forsendelse og ny lås hvis det kræves.

Men kan man lide det nye look og uret mister lidt værdi og man er ligeglad er det ok. Jeg havde et 5513 Rolex ur for en kunde på et tidspunkt tilbage i 1998 - 2000. Han ville have en helt ny skive til trods får at han ikke måtte få lov til at beholde den gamle.  Uret tabte en del i værdi, me det var han ligeglad med.
[-]
  • cfnissen
Svar
#5
Mange tak til jer alle 3!
Uret er faktisk i rigtigt fin stand. Tror ikke min far der købte det i 67 har fået lavet noget særligt udover service. If. de nye regler må uret ikke serviceres i DK hvis jeg forstår det ret? Er der nogen i DK der kan lave service + skaffe org. reservedele?
İmage

Tak!
VH Peter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#6
Jeg ved ikke om der er regler for det, men 2 steder i Jylland ville jeg prøve. Nemlig Halse i Horsens og M.C. Mortensen i Herning. 
På Sjælland har jeg hørt om Ravnkilde og Mølbak. Du kan også høre Klarlund og bede dem om at lave det for dig og ikke sende det til Swatchgroup hvor de måske sender det til Tyskland. Klarlund sender langt de fleste ure afsted, men det skyldes ofte at de selv er meget lang tid om service tid. Typisk 10 + uger.
Svar
#7
Jeg ved, at Bruun Rasmussen anbefaler Ravnkilde når deres kunder skal have uret serviceret inden auktion.
Du skal ikke have skiftet skive, visere, glas (måske få det poleret), krone, trykknapper, krans så hvis der skal skiftes nogle dele er det udelukkende på selve værket. Og der skulle meget gerne ligge dele rundt omkring plus de må da have noget i gemmerne. Nogle gange kan man selv komme med påkrævede reservedele og dette kan man ikke hos Swatch group.
[-]
  • MichaelA
Svar
#8
Er det nu blevet raket-teknologi at servicere en Speedmaster  Icon_blink Icon_e_biggrin1
P.N.
[-]
  • Lars
Svar
#9
Følg rådet fra dwndler herover. Du må for guds skyld ikke få skiftet de synlige dele. Bare lünetten (kransen) er mange penge værd. Prøv at Google "DON bezel for sale"

DON betyder Dot Over Ninty og er den type lünette du har.

Får du skiftet synlige dele udover glasset, mister uret MEGET i værdi.
[-]
  • cfnissen
Svar
#10
(19-02-2019, 12:08 PM)P.N. Skrev: Er det nu blevet raket-teknologi at servicere en Speedmaster  Icon_blink Icon_e_biggrin1
P.N.

Nej og når vi snakker sådan et fint vintageure ville jeg vælge en god urmager der ikke er AD, da en AD måske vil skifte alle de ydre dele.... som er rigtig mange penge værd.

Personligt ville jeg på Sjælland bruge urmageren fra Vintageure.dk (Frederik) og sørge for at der KUN laves almindeligt service på værket, for ikke at miste værdi. Snakker vi Jylland, ville jeg gå til Poul Halse i Horsens.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)