Chronograph, bruger vi det..?
#1
Som mange af jer andre  er der en "evige søgen" efter det næste ur og heldigvis er vores præferencer forskellige, men tit når jeg læser om jeres køb eller begejstering så tænker jeg:

Hvor tit bruger I stopur, drejelig bezel, månefase og de andre funktioner..?

Misforstå mig ikke, jeg synes også f.eks Blancpain Fifty Fathoms Bathyscaphe Ceramic og lignende er et smukke ure og forsøger bare at forstå og måske finde et "behov".. Icon_e_surprised
Svar
#2
(25-10-2018, 07:52 PM)aammat Skrev: Som mange af jer andre  er der en "evige søgen" efter det næste ur og heldigvis er vores præferencer forskellige, men tit når jeg læser om jeres køb eller begejstering så tænker jeg:

Hvor tit bruger I stopur, drejelig bezel, månefase og de andre funktioner..?

Jeg bruger tit chronograph fordi jeg kan godt lide at bruge stopurets sekund viser som den "rigtige" sekund viser frem for kun den lille.
Svar
#3
Nej men chrono kan bare gøre noget rigtigt godt for 
Hvor smukt et lækkert kvalitets ur tager sig ud. Icon_Up

I og forlængelse af det kan man jo heldigvis konstatere 
At det at eje/bruge et lækkert kvalitets ur intet har at gøre med behov. Icon_cool

Præcis som med så meget andet vi omgiver/hænger på os selv
I den verden vi lever i, i dag.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#4
Jeg har et ur med chronograf, men jeg bruger den meget sjældent. Faktisk starter jeg den kun, for lige at den skal i bevægelse Icon_e_biggrin1 ,

Jeg har også et dykkerur med dreje krans, den bruger jeg en del, men ikke til noget meget seriøst.

Jeg ved godt at chronograf og dreje krans egentligt er samme funktion, hvis man ikke skal tage tid på sekundet
Svar
#5
(25-10-2018, 07:52 PM)aammat Skrev: Som mange af jer andre  er der en "evige søgen" efter det næste ur og heldigvis er vores præferencer forskellige, men tit når jeg læser om jeres køb eller begejstering så tænker jeg:

Hvor tit bruger I stopur, drejelig bezel, månefase og de andre funktioner..?

Misforstå mig ikke, jeg synes også f.eks Blancpain Fifty Fathoms Bathyscaphe Ceramic og lignende er et smukke ure og forsøger bare at forstå og måske finde et "behov".. Icon_e_surprised

Jeg kan godt se hvad du mener, men for mig er det ikke det at bruge funktionen der giver mig "nydelse", jeg har fx et ur med månefase og da jeg ikke går med det pågældende ur særlig meget, så passer den aldrig, men alligevel så elsker jeg at se på den. Det samme gør sig for sin vis gældende for stort set alle funktioner. Jeg vælger fx ofte at kigge på min telefon når jeg skal vide hvad klokken er, på trods af at have et ur på armen. Det er lidt det samme som at have en hurtig bil, den kan man jo godt nyde uden at køre hurtigt i den..
Svar
#6
Det samme man kan vel sige om tachymeter?
Nok de færreste der sidder og måler mellem to punkter med kendt afstand og tester om bilens speedometer viser korrekt. Specielt i disse GPS tider.
Ellers synes jeg ofte at et ur med for mange funktioner virker rodet og man skal kigge ekstra længe for at se hvad klokken er...….som vel er den primære funktion af et ur. Jeg er mest tilhænger af det enkle elegante design hvor man med et hurtigt blik kan se hvad klokken er. Har dog et Skagen ur i titanium med stopur hvor skiven og de tre små "ure" er mørke og hvor de store visere er hvide så der er god kontrast og det er nemt at se hvad klokken er. Skagen har været gode i design fasen. Deres ure ser ofte ud af meget mere end hvad de er. Nu har det gået i mere end 10 år uden problemer. Lænken er også i titanium og til ca. 1000 kr. ved et ophørsudsalg har det været et godt køb.
Svar
#7
Jeg er begyndt at bruge drejekransen mere, mens alarmen på mit memovox mest bliver brugt for sjov, når jeg lige skal høre den. Jeg har tidligere haft et ur med månefase og elsker komplikationen, men mest for det æstetiske. Jeg stillede den, så man kan se månen, når jeg gik med det. Jeg skal helt sikkert have et ur med månafase igen.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#8
Dejligt med en kronograf på armen, når man koge kartofler
Svar
#9
Det sker jeg bruger det, men lige så ofte tages tid på telefonen.

Når det kommer til at man kan lide at se sekundviseren stille listen rundt på skiven, så er det egentlig ikke praktisk at vælge en kronograf udgave, selv om man kan starte for stopuret og se sekundviseren, men for mig er der noget med design og på nogle ure er det et flottere design med en kronograf-udgave.

Jeg synes også godt om at et ur har flere komplikationer og man ved bare at der ligger noget mere "urmager-kunst" inde i kassen, men ellers tror jeg generelt at det er som med dykkerure, de fleste bruger det ikke, men fedt at det kan og har muligheden.

PS. man kunne også spørge om hvilke komplikationer der betyder mere for dig en en kronograf-funktion...jeg er vild med bigdate-funktion og som lærer bruger jeg ofte uge nummer, så den kunne klart være et ønske også, men månefase har jeg aldrig helt forstået brugen af...det skulle da lige være noget med tidevandets betydning ??
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#10
Spændende og sjovt emne!

Sikkert med lige så mange meninger, som der er mennesker med ure på armen!

Jeg har kun to automatiske ure, og en række quartz ure
... For 12 år siden købte jeg mit første ur, - et Certina med kronograffunktion, som jeg stadig synes er et lækkert ur, men ellers har mine indkøb være “rene” ure uden andre funktioner end sekundviser og datoangivelse.

Hvis økonomien skulle blive til flere indkøb, så bemærker jeg, at når jeg surfer efter ure, så interesserer jeg mig mest for ure med alarmfunktion (jeg er vild med lyden, særligt fra JLC-alarmerne), og derudover tager praktikken over ....... ure med bigdate-funktion (øjnene kan ikke lære almindelig datofunktion mere) og ure med lumien, som er både lækkert og praktisk.

Mvh John
[-]
  • Larsb, Miwes
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)