Omega seamaster vs de ville
#1
Jeg skal købe et ur i gave til min mand. Jeg ved ikke meget om ure selv, og har derfor brug for lidt hjælp af jer. Jeg har kig på et vintage seamaster og et vintage seamaster de ville. Begge er i god stand og koster det samme. Er der et der er bedre end det andet, eller noget jeg skal være i opmærksom på i forhold til at vælge mellem de to?
På forhånd mange tak for jeres hjælp
Svar
#2
(31-05-2018, 08:35 AM)Katharina Skrev: Jeg skal købe et ur i gave til min mand. Jeg ved ikke meget om ure selv, og har derfor brug for lidt hjælp af jer. Jeg har kig på et vintage seamaster og et vintage seamaster de ville. Begge er i god stand og koster det samme. Er der et der er bedre end det andet, eller noget jeg skal være i opmærksom på i forhold til at vælge mellem de to?
På forhånd mange tak for jeres hjælp


Hej Katharina, det bliver han helt sikkert glad for - men det er svært at svare på, når der ikke er billeder af urene. Der er mange faldgruber ved køb af vintage ure, og du risikerer nemt at betale for meget for et ur som måske ser fint ud, men som - fra et samlersynspunkt - er stort set værdiløst, fordi det er kraftigt poleret, har fået skiftet skive eller visere, har fået ny, fluoriserende belægning på visere eller skive, eller hvor der er brugt ikke-periodekorrekte reservedele.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#3
Ja jeg kan virkelig se at jeg er novice på ur området :) det er godt nok noget af en jungle
Svar
#4
Hej igen, Katarina. Du har slået personlige meddelelser fra, så jeg skriver lige mit svar til dig her:

...det var ikke meningen at gøre dig nervøs, vintage ure er en dejlig hobby, men jeg ved af egen erfaring at man skal vide, hvad man har med at gøre, ellers bliver man snydt!

Du er velkommen til sende annoncerne, jeg kigger gerne på dem, men for at bedømme et vintage ur korrekt og kunne se de fejl, der måtte være, kræves skarpe, højopløste nærbilleder af hele uret fra alle sider, og også af værket (meget vigtigt).

Du skal bare bede forretningen om at tage billeder af urene og sende dem til dig. Det gør de gerne, hvis de er professionelle og urene er i orden.

Du bør også spørge, om uret er ny-serviceret, og få dokumentation på det. Ellers løber der nemt et par tusinde kroner oveni prisen til et serviceeftersyn.

Når du får billederne er du også meget velkommen til at sende dem til mig, så kigger jeg på dem. Jeg har selv et par vintage Omega Speedmaster fra '67 og '69, som er et helt andet ur, og er ikke den skarpeste på Seamaster, men ser gerne på dem.

Et lille tip, hvis du vil købe et vintage ur, så prøv f.eks. hos Svejts på Nørrebro, Krognos på Frederiksberg, Mølbak på Østerbro eller Ravnkilde. De ved, hvad de har med at gøre, og kan rådgive dig ordentligt.

Hvis du ender med at købe et af de ure du har set på, så sørg for at du kan få pengene tilbage, og tag det fordi en af de vintage-urmagere jeg har nævnt og bed dem om at checke at det er originalt og periode-korrekt. Det koster normalt ingenting, og giver en god sikkerhed.

Bedste hilsner

Bjørn

Du er velkommen til at maile billederne på bjorn.hove.jensen@gmail.com



Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • MichaelA
Svar
#5
(31-05-2018, 09:13 AM)bhjensen Skrev: Hej Katharina, det bliver han helt sikkert glad for - men det er svært at svare på, når der ikke er billeder af urene. Der er mange faldgruber ved køb af vintage ure, og du risikerer nemt at betale for meget for et ur som måske ser fint ud, men som - fra et samlersynspunkt - er stort set værdiløst, fordi det er kraftigt poleret, har fået skiftet skive eller visere,  har fået ny, fluoriserende belægning på visere eller skive, eller hvor der er brugt ikke-periodekorrekte reservedele.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er dette "rådgivnings" tekst noget du selv har opfundet eller har du kopieret det et eller andet sted fra???
[-]
  • keldw
Svar
#6
Icon_smil Icon_e_confused Icon_lol
P.N.
Svar
#7
(06-06-2018, 01:05 PM)dwndler Skrev:
(31-05-2018, 09:13 AM)bhjensen Skrev: Hej Katharina, det bliver han helt sikkert glad for - men det er svært at svare på, når der ikke er billeder af urene. Der er mange faldgruber ved køb af vintage ure, og du risikerer nemt at betale for meget for et ur som måske ser fint ud, men som - fra et samlersynspunkt - er stort set værdiløst, fordi det er kraftigt poleret, har fået skiftet skive eller visere,  har fået ny, fluoriserende belægning på visere eller skive, eller hvor der er brugt ikke-periodekorrekte reservedele.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er dette "rådgivnings" tekst noget du selv har opfundet eller har du kopieret det et eller andet sted fra???


Det er ikke noget jeg har kopieret nogen steder fra, men udelukkende baseret på egne erfaringer - er du uenig??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#8
I den grad.
Hvorfor rådgive en førstegangs køber ud fra et samlersyn? Hun skulle jo købe et ur til sin mand (og har i øvrigt købt) men Og hvad i alverden er ikke-periodekorrekte reservedele?
Man kan jo ikke putte nogle reservedele i noget andet der ikke passer til. Det er svært, at putte reservedele fra et værk produceret i 50'erne eller 60'erne men et helt andet værk fra. f. esk. 70'erne.
[-]
  • keldw
Svar
#9
Så synes jeg da bare at du skulle være kommet på banen og givet Katharina dine gode råd med på vejen! - jeg synes bare det ville være ærgerligt for hende at købe 'katten i sækken' - uanset om hun er samler eller ej. Jeg tror godt du ved hvad jeg mener med ikke periodekorrekte og uoriginale dele, så lad dog være med at kværulere over det. Ha' en fantastisk dag


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#10
Hun spurgte mig ikke om råd men købte uret af mig :-)
Du forskrækker folk med din "rådgivning". Og jeg havde en anden henvendelse, hvor samme tekst blev brugt og jeg blev spurgt ang. alt muligt, som i princippet var mere end synligt på billeder.
Hvor mange "katte i sæk" har du set, oplevet, annonceret i DK? Og hvordan vil du og din ekspertise kunne skelne om f. eks. en urmager har brugt en uoriginal del i et værk? Hvis del ikke er synligt medmindre man skiller værket ad?
[-]
  • Smilla
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)