Består Urdebattens brugergruppe primært af direktører?
Overskriften er skrevet med et glimt i øjet, men jeg er alligevel nysgerrig: 

Èn bruger har et ur til (ifølge Chrono24) ~ 150.000 der skal sendes til reparation - i en anden brugers signatur står der, at vedkommende (går jeg ud fra) ejer "Bare en flok Rolex'er - plus det løse!", og en tredje bruger havde i en ældre tråd skrevet, at han var gået ind i en butik med (såvidt jeg mindes) 70 eller 80.000 på lommen til køb af et ur. 

Hvad pokker laver I til hverdag, siden I har den slags penge til køb af "blot" ure?  Icon_e_surprised

Det rager naturligvis ikke mig hvad I rent faktisk laver, eller hvor I arbejder, men skulle I have lyst til at komme med et fingerpeg i en eller anden generel retning, synes jeg det kunne være interessant. 

Hvis denne tråd, emnet eller indholdet overtræder retningslinjer af nogen art, skal den naturligvis bare slettes - men i og med at informationen der er inkluderet, kan findes her på siden med lidt søgen, tænkte jeg ikke at det var et problem  Icon_e_biggrin1
Grail: Pequignet Royale Paris Ref: 9010173
[-]
  • cfnissen
Svar
Jeg lægger da gerne for, jeg har gået 10 år i folkeskole,
Derefter tog jeg en håndværker uddannelse på 4 år, som jeg arbejdede inden for ca i 20 år.

I tiden fra jeg var udlært og til i dag hvor jeg er 43 år,
Har jeg alene gået i den skole jeg sætter vægter højest, nemlig livets skole,
I dag arbejder jeg med ejendoms administration.(så ingen direktør her  Icon_blink)

Jeg startede som så mange andre med et sprit nyt luksus ur,
Så lærte jeg at hvis pengene skulle "holde" i urene så skulle jeg købe brugt.

Da jeg også har famile og deraf mange andre forpligtigelser,
Besluttede jeg hurtig at min ur interesse skulle have et fast budget.

På den måde er interessen i niveau med famile økonomien,
Og jeg kommer aldrig ud i panik udsalg.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen, Larsb, MichaelA
Svar
Tak for et sagligt og uddybende svar Icon_e_biggrin1
[-]
  • cfnissen
Svar
Det med "en flok Rolex'er plus det løse" er selvfølgelig skrevet med et glimt i øjet; selvom det reelt er, hvad jeg har. Og det har taget rigtig lang tid, at nå dertil. Jeg har en fornuftig løn - heldigvis uden at være "direktør" eller noget andet med "chef"; men det er altså et spørgsmål om prioritering gennem årene, så der er andre ting, jeg ikke har brugt penge på. Du kan få lidt mere indblik, hvis du klikker på teksten i min signatur, selvom linket er noget outdated.

Jeg har selvfølgelig undervejs i min karriere været heldig. De rigtige jobs på de rigtige tidspunkter osv. Men det er på ingen måde særpræget eller unikt. Jeg arbejder i IT branchen.

/Bjørn
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
Hej Krellef,

Godt spørgsmål. Nogle gange kan det godt virke vildt hvad man læser på forskellige urfora. Og nogle gange får man fornemmelsen af at man er den eneste i verden, der ikke har et ur til to millioner...

Jeg tror det korte svar er, at du har med entusiaster at gøre. Og når man går noget/meget/vildt/overdrevet op i sin hobby, så finder man mange gange en vej til at få fingre i det gode udstyr - om det så er cykling, jagt, biler eller ure.

Selvfølgelig er der også tale om at folk tjener forskelligt og derfor har forskellige muligheder for at prioritere ur-køb eller købe de dyrere produkter.

Det fede ved dette forum synes jeg er bredden i folks samlinger - og historierne bag. Jeg har da fået øjnene op for en række forskellige ting, der ikke var på min radar før jeg beyndte herinde.

For nu at gøre de andre indlæg lidt efter, så kommer der lidt om mig.

Jeg har en cand. polit. eksamen (samfundsvidenskab/nationaløkonomi). Den har jeg brugt til tre ting.

Først arbejdede jeg i Bruxelles i en amerikansk lobbyorganisation, der prøvede at påvirke EU lovgivning til fordel for deres medlemmer.

Derefter brugte jeg små 10 år i danske virksomheder som f.eks. LEGO i forskellige ikke-chef stillinger. Fik også boet i både Billund og Vejle gennem det.

I 2003/4 blev jeg fyret fra LEGO, da de var i en slem krise på det tidspunkt. Det førte til at jeg skiftede til konsulentbranchen, hvor jeg har arbejdet med at gøre virksomheder mere effektive eller i stand til at lave nye ting. Jeg har arbejdet i tre forskellige virksomheder og det førte mig bl.a. til New York i nogle år.

I dag har jeg ansvaret for min virksomheds aktiviteter inden for lægemiddel-branchen i Danmark/Norden.

Denne hobby har sat mig i kontakt med en masse spændende mennesker, der alle havde fundet en interesse i ure på den ene eller anden måde. Bredden af disse menneskers ure er vild - fra Swatch-ure til de mest avancerede ure med evighedkalendere, tourbilloner og ting som jeg stadig arbejder på at forstå.

Udover menneskene, så synes jeg også det er sjovt at der er noget til os alle. Du kan samle på Rolex eller russiske ure fra 70’erne. Du kan fordybe dig i kronografer eller dykkerure. Du kan gå amok i tourbilloner eller arbejde på din samling af ure med sorte skiver. Jeg har mødt så mange forskellige vinkler på det at samle ure - og jeg bliver stadigt overrasket hvor mange forskellige og personlige vinkler der er på det her.

Håber, at det gav lidt svar på dine tanker.

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
Der er nu heller ikke meget direktør over mit liv, men masser af ur-nørderri, som først har taget fart i en sen alder.

Har altid interesseret mig for ure og har heldigvis fået lov at prøve rigtig mange ure og forståelse for min hobby, fra det kære menneske jeg lever sammen med.

Til dagligt arbejder jeg som underviser på en erhvervs-skole og har CNC, IT, og CAD-CAM som mit specielle arbejdsområde og det gennem 30 år.

Tanken har strejfet flere gange...det kunne være fedt at designe sit eget ur, men det er kun blevet ved en tanke.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
Det er fantastisk, at I går så meget op i jeres hobby, og jeg synes at det er endnu mere fantastisk, hvor pænt I tager mit oplæg i #0 - på visse andre fora var jeg blevet svinet til, og havde formentlig fået at vide at sådan noget ikke ragede mig, og at jeg skulle se at få mig et ordentligt arbejde, hvis jeg var nødt til at komme med sådanne oplæg.

Så tak for jeres åbentsindede tilgang til min nysgerrighed Icon_+1
[-]
  • cfnissen, Larsb, mic211
Svar
Jeg arbejder som funktionær (proff intern salg) i en trælast. Betaler ikke topskat

Jeg var så heldig at arve lidt penge fra en klog gammel (101 år) farmor.

Jeg betalte min brugte bil ud og købte lidt drømmeure (Omega Speedmaster og IWC Aquatimer 3536-01)

Min lillebror arvede samme beløb. Han brugte pengene på lidt IKEA møbler, fik malet sin lejlighed og spillede resten op på oddset.

Jeg nyder ure i alle prisklasser. Både automatiske ure og quartz
Mvh Kim 
Svar
(19-02-2018, 06:51 AM)Krellef Skrev: Det er fantastisk, at I går så meget op i jeres hobby, og jeg synes at det er endnu mere fantastisk, hvor pænt I tager mit oplæg i #0 - på visse andre fora var jeg blevet svinet til, og havde formentlig fået at vide at sådan noget ikke ragede mig, og at jeg skulle se at få mig et ordentligt arbejde, hvis jeg var nødt til at komme med sådanne oplæg.

Så tak for jeres åbentsindede tilgang til min nysgerrighed  Icon_+1

Hvad med dig....hvor ligger du henne i det her ur-nørderi og jeg er da også lidt nysgerrig på hvad du laver  Icon_blink
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen
Svar
Jeg er funktionær uden ledelsesansvar, som det hedder. Jeg var heldig at komme med på bølgen, da der var mangel på EDB folk, som det hed dengang, og har arbejdet med IT i lidt over 30 år.

Jeg interesserer mig for mange ting, så det er næsten altid et spørgsmål om at prioriterer, hvad man vil bruge sine penge på. Og så kommer kone, børn og børnebørn jo først, men der bliver da noget til overs til andre ting, heribland ure. Det startede for mange år siden med lommeure, så kom der børn og hus, og så gik det I stå I en del år, indtil at der pludselig var plads I budgettet til at købe et godt armbåndsur, og interessen for ure var vækket igen.

Det er så også lykkedes at få gjort både min kone, min søn og min svigersøn interesseret I ure, så vi får meget god til til at gå med at kigge på de ure, vi gerne vil have en dag.

Jeg kan rigtig godt lide biler og elsker at kigge på dem, men hverken min kone eller jeg selv har nogensinde fået taget et kørekort, så vi har aldrig været nødt til at bruge penge på en bil, hvilket sikkert ville have begrænset urindkøbene betydeligt.

Jeg har for længst opgivet ideen om kun at have et ur, og så bruge hele urbudgettet på det. Derfor kan man jo godt drømme om en dag at få et Lange 1 eller det tidligere omtalte Chronometre Bleu. Lige nu er det dog en del over budgettet, men smertegrænsen flytter sig hele tiden.

Når folk spørger, hvordan jeg kan gå rundt med et ur til 30-40-50 tusind eller det, der er værre, svarre jeg som regel, at de fleste mennesker køre rundt i en bil til flere hundrede tusing kroner, Den holder kun I nogle få år, service koster mange gange den, der skal betales for et ur, og de har den udenpå tøjet og leder den stå ude om natten.

Jeg fandt på et ret tidligt tidspunkt, at det er meget sjovere at være tilfreds med det man har, end at bruge tid på at klage over alt det, man ikke har. Man kan altid drømme, og nogengange går drømme i opfyldelse.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)