Tissot PR100 Autoquartz - nyt batteri
Hej alle sammen

Mit første dyrere ur var et Tissot PR100 Autoquartz. Mit problem er nu, at batteriet ikke længere virker i det. Jeg har været ved min lokale urmand, og han sagde, at der skulle et helt nyt urværk i, for at få det til at fungere. Dette ville overstige prisen på uret.

Jeg kan ikke helt forene mig med, at jeg skulle skyldes med dette ur, da jeg har haft det i snart 20 år. Samtidigt ville jeg heller ikke proppe et nyt urværk deri.

Nu har jeg søgt lidt på nettet, og batteriet er så vidt jeg kan læse et Renata 920 2.4V. Problemet er, at det ikke rigtigt er til at finde.

Jeg har dog fundet det her, men der står, at det er til et Omega.
https://www.ebay.com/itm/Rechargeable-Ba...3026970654

Jeg har også fundet denne tråd i et andet forum, men der foreslår det et batteri på 1,5v. Dette er vel ikke optimalt?
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?33...-capacitor

Er der nogen herinde, der kan gøre mig lidt klogere?

Sent from my iPad using Tapatalk
Svar
Jeg tror at det batteri, som der står er til Omega måske passer, men prøv at spørge sælger. Nej 1,5 volt vil ikke virke optimalt er jeg sikker på. Men efter 20 år vil det rigtige batteri nok heller ikke få uret til at virke optimalt, men måske få det til at gå mer eller mindre ok. Der er jo ikke meget at tabe ved at prøve et nyt batteri. Husk at batterie måske kommer op på omkring 300 kr med told og moms og især kontrolafgift på 160 kr til post Nord.
[-]
  • ALGJ
Svar
Så er jeg i gang med at åbne uret, så jeg kan se nøjagtigt hvordan batteriet ser ud. Der er åbenbart flere typer af det batteri.

Men det er nu lidt skræmmende, når det er første gang man åbner et ur.

İmage

Mvh.
Anders
Svar
Jeg har nok behov for et godt råd eller et lille hint. Skal jeg løsne de 2 skruer der er ved kl. 2 og 8 på ovenstående billede? Og vil det løsne hele urværket, eller? Jeg kan ikke se andre måder hvorpå, jeg vil kunne komme ind til batteriet.

Mvh.
Anders
Svar
Kan det passe, at der ikke er et eneste klogt hoved herinde, der kan hjælpe?

Mvh.
Anders
Svar
Gå ind og bliv medlem af danske urtosser tekniksiden. Der er nogle urmagere derinde.

https://www.facebook.com/groups/1578939322381352/
[-]
  • ALGJ
Svar
Tak for rådet. Det vil jeg prøve.

Mvh.
Anders
Svar
(08-02-2018, 10:17 PM)ALGJ Skrev: Jeg har nok behov for et godt råd eller et lille hint. Skal jeg løsne de 2 skruer der er ved kl. 2 og 8 på ovenstående billede? Og vil det løsne hele urværket, eller? Jeg kan ikke se andre måder hvorpå, jeg vil kunne komme ind til batteriet.

Mvh.
Anders

De to skruer du nævner holder ur-værket i kassen. Ved siden af de to værkholdere (ca. kl.14.30 og 19.00)sidder der to skruer der skal afmonteres og som gør det muligt at komme ned til en capacitor (batteriet) hedder Panasonic MT 920. På en capacitor er der ofte en speciel minuspol men denne ligner en ganske almindelig knapcelle. God arbejdslyst  Icon_e_biggrin1 
P.N.
[-]
  • ALGJ, Stensbjerg
Svar
(10-02-2018, 02:46 AM)P.N. Skrev:
(08-02-2018, 10:17 PM)ALGJ Skrev: Jeg har nok behov for et godt råd eller et lille hint. Skal jeg løsne de 2 skruer der er ved kl. 2 og 8 på ovenstående billede? Og vil det løsne hele urværket, eller? Jeg kan ikke se andre måder hvorpå, jeg vil kunne komme ind til batteriet.

Mvh.
Anders

De to skruer du nævner holder ur-værket i kassen. Ved siden af de to værkholdere (ca. kl.14.30 og 19.00)sidder der to skruer der skal afmonteres og som gør det muligt at komme ned til en capacitor (batteriet) hedder Panasonic MT 920. På en capacitor er der ofte en speciel minuspol men denne ligner en ganske almindelig knapcelle. God arbejdslyst  Icon_e_biggrin1 
P.N.

Hej P.N.

Nu er jeg endeligt kommet videre. Men jeg kan stadig ikke “åbne” uret mere. Jeg har fjernet skruerne, men det har desværre ikke løsnet noget.

Mvh.
Anders
Svar
(13-02-2018, 07:22 PM)ALGJ Skrev:
(10-02-2018, 02:46 AM)P.N. Skrev:

Mvh.
Anders

P.N.

Hej P.N.

Nu er jeg endeligt kommet videre. Men jeg kan stadig ikke “åbne” uret mere. Jeg har fjernet skruerne, men det har desværre ikke løsnet noget.

Mvh.
Anders
Se mit svar på Facebook
[-]
  • ALGJ
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)