Zenith ref A273 - gangreserve
#1
Hej 
Jeg har købt et smukt vintage Zenith fra ca 1969-70 - et A273 manuelt chronograf.
Synes dog ikke at gangreserven er overvældende med ca. 28-29 timer?
Er der nogen som har en viden om hvad den normalt skal være ? Måske trænger uret til service? - men er købt nyserviceret....det går helt præcist per døgn men havde nok forventet op til 40 times gangreserve?
Alle gode råd er velkomne?
Bedste hilsner 
Theis
Svar
#2
Jeg mener den ligger på 38/40 timer.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#3
OK - mange tak for hjælpen 

Det skal så nok en tur til service, tænker jeg ?

BH Theis
Svar
#4
Er du sikker uret er trukket helt op når du kontrollerer gangreserven ?
P.N.
Svar
#5
Hej
Jeg er faktisk selv blevet i tvivl om dette - forsøger at teste en gang mere.
Mange tak.
Mvh Theis
Svar
#6
(10-01-2018, 09:06 PM)TBP Skrev: Hej
Jeg er faktisk selv blevet i tvivl om dette - forsøger at teste en gang mere.
Mange tak.
Mvh Theis

Mange er for forsigtige med at trække uret. Hvis det er med manuelt optræk skal der trækkes til man tydeligt mærker et stop, der er ingen risiko for at overbelaste. Hvis det er automatisk optræk vil jeg prøve at dreje kronen nogle omgange før jeg ligger det for at kontrollere gangreserven.
P.N.
Svar
#7
(11-01-2018, 02:33 AM)P.N. Skrev:
(10-01-2018, 09:06 PM)TBP Skrev: Hej
Jeg er faktisk selv blevet i tvivl om dette - forsøger at teste en gang mere.
Mange tak.
Mvh Theis

Mange er for forsigtige med at trække uret. Hvis det er med manuelt optræk skal der trækkes til man tydeligt mærker et stop, der er ingen risiko for at overbelaste. Hvis det er automatisk optræk vil jeg prøve at dreje kronen nogle omgange før jeg ligger det for at kontrollere gangreserven.
P.N.

Jeg har ladet mig fortælle at man blot kan trække et automatisk ur op, der skulle være en mekanisme der blot lader en trække videre når det er fuldt optrukket uden at ødelægge noget. Måske nogen herinde kan be- eller afkræfte?
Mvh
Morten
Svar
#8
Jep, der er en skridkobling. Det betyder du kan blive ved med at trække uden at møde et stop, også selv om uret er trukket helt op.
Svar
#9
Det er et manuelt optrukket værk. Burde gå 38 timer når chronograph ikke er i brug.

Jeg vil sige at går det 28 timer ville jeg nok stille mig tilfreds. Ikke altid ved service bliver alt skiftet. Så skal det måske til en AD forhandler eller direkte på fabrikken hvis man da stadig kan få nye dele til sådan et fint gammelt ur.

İmage
Svar
#10
Mange tak for jeres hjælp - jeg har fået gangreserven op på 34-35 timer ved at trække uret helt op - og uret går med samme præcision som mine automatiske ure - så det er helt perfekt!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)