Bedste køb af Seamaster Aqua Terra
#1
Hej,

Jeg er ved at nærme mig mit første køb af et mere eksklusivt ur. I den forbindelse har jeg set mig lun på et Omega Seamaster Aqua Terra.

Hvis jeg ikke skelnede til prisen, ville jeg kaste mig over et nyt Aqua Terra:
Refnr. 231.10.42.21.03.003
https://www.omegawatches.com/watches/sea...422103003/
Desværre ligger brugtprisen for dette ur på ca. 26.000 kr., hvilket er over mit budget, hvorfor det ikke er relevant.

Derfor har jeg kig på to af følgende modeller, hvor jeg har utroligt svært ved at bedømme, hvilket der er det bedste køb, hvorfor jeg har et par spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på nettet.

Quartz udgave 2016/2017:
Det ene er quartz udgaven, hvilket står i ca. 12.000 kr.
Er der forskel i kvaliteten af quartz uret ift. produktionsår? I så fald hvilke år er no go, og hvilke er go?

Automatisk fra et tidligere produktionsår, 2007/2010 eller lignende
Det andet er en tidligere automatisk model, der har en del år på håndledet. Dette står ifølge chrono24 i ca. 18.000 kr.
http://www.chrono24.dk/omega/seamaster-a...517885.htm

Problemet består i to ting:
(1) Der er et eller andet over mekaniske ure, hvorfor glæden ved et mekanisk ur vil være større for mig end et quartz. Det er prisen dog også, og 18.000 kr. er lidt over min smertegrænse.
(2) Hvordan holder de to ure værdien? Vil quartz udgaven falde væsentlig mere i værdi end den mekaniske udgave?
Jeg ved, at vedligeholdelsen er dyrere for et automatisk ift. quartz, hvorfor at det på sigt vil være dyrere.

Der er flere parametre i dette, hvorfor det kan være svært at give et konkret bud, men det vil være fantastisk med et råd eller to.

Bh
Svar
#2
(17-07-2017, 06:50 PM)HjortenB Skrev: Hej,

Jeg er ved at nærme mig mit første køb af et mere eksklusivt ur. I den forbindelse har jeg set mig lun på et Omega Seamaster Aqua Terra.

Hvis jeg ikke skelnede til prisen, ville jeg kaste mig over et nyt Aqua Terra:
Refnr. 231.10.42.21.03.003
https://www.omegawatches.com/watches/sea...422103003/
Desværre ligger brugtprisen for dette ur på ca. 26.000 kr., hvilket er over mit budget, hvorfor det ikke er relevant.

Derfor har jeg kig på to af følgende modeller, hvor jeg har utroligt svært ved at bedømme, hvilket der er det bedste køb, hvorfor jeg har et par spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på nettet.

Quartz udgave 2016/2017:
Det ene er quartz udgaven, hvilket står i ca. 12.000 kr.
Er der forskel i kvaliteten af quartz uret ift. produktionsår? I så fald hvilke år er no go, og hvilke er go?

Automatisk fra et tidligere produktionsår, 2007/2010 eller lignende
Det andet er en tidligere automatisk model, der har en del år på håndledet. Dette står ifølge chrono24 i ca. 18.000 kr.
http://www.chrono24.dk/omega/seamaster-a...517885.htm

Problemet består i to ting:
(1) Der er et eller andet over mekaniske ure, hvorfor glæden ved et mekanisk ur vil være større for mig end et quartz. Det er prisen dog også, og 18.000 kr. er lidt over min smertegrænse.
(2) Hvordan holder de to ure værdien? Vil quartz udgaven falde væsentlig mere i værdi end den mekaniske udgave?
Jeg ved, at vedligeholdelsen er dyrere for et automatisk ift. quartz, hvorfor at det på sigt vil være dyrere.

Der er flere parametre i dette, hvorfor det kan være svært at give et konkret bud, men det vil være fantastisk med et råd eller to.

Bh


Hej

Nej. Ingen forskel i kvaliteten på quartzmodellerne på dem du kikker på. Jeg tror ikke der har været nogen udvikling på Omegas quartzværker i over 30 år.

Jeg vil ikke mene quartzmodellerne du kikker på taber mere end de mekanikse. Med mindre urerne kun er 1 til 2 år gamle.

Er de over 10 år gamle kan jeg ike se de taber meget mere i værdi end tilfældet er. Det er dog vigtigt at de er velholdte. At det mekankse urværk er velholdt.

HVis du er mere til mekanisk så spar de sidste 5.000 op, men som du allerede ved er der noget til tider mere bøvl med de mekanikse ure. Især når de er oppe i årerne og kun er middel velholdt og kun har 1 - 3 år før servicetid.  Quartzmoddelerne derimod, hvis værket går ja så går det, og præcisionen er superhøj uanset om værket er 1 år gammelt eller 15 år gammelt.
Svar
#3
Hej Stenstrupigen

Tak for svar. Konklusionen er blevet, at jeg for nu dropper quartz, og kigger videre efter det rette Aqua Terra
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)