Rem-skifte tool til BP?
#1
Nogen der har erfaring med hvilket ’redskab’ der bedst benyttes til at skifte rem på BP?

Jeg har på nettet (og her på siden) læst mig frem til at et Burgeon værktøj burde være det rette – men hvilken model vil passe bedst til en BP? Eller er det mere eller mindre ligegyldigt med de forskellige modeller…? Jeg kan se at nogen anbefaler model 6767 mens andre foreslår anden model… Icon_think

Ligeledes tænker jeg at det nok vil være en fordel at købe en mængde springbars til fremtidige skift – men jeg er lidt i tvivl om hvilken størrelse der præcist passer til en BP !? På feks watch-tool.de kan jeg se at der åbenbart findes flere forskellige størrelser og udgaver – så er det bare at bestille alm springbars i den korrekte længde (22mm) Icon_question


Ved lidt søgning på nettet faldt jeg tilfældigt over en ubrugt original IWC BP buffalo rem som den der oprindeligt sidder på IW5002:

İmage
İmage

Selvom remmen på mit nylige 500916 er super lækker tænker jeg at det vil være rart at have lidt at skifte imellem, plus at en klassisk og original 5002 buffalorem burde give uret yderligere karakter…. Icon_drunken Icon_hjerte

Min forståelse er at disse originale buffalo remme vist ikke er helt så let at få fingre i længere, så der var egentligt ikke så meget at betænke sig over Icon_e_confused  Icon_Up
Svar
#2
Tillykke med den nye rem. Om du skal købe en Bergeon 6767 eller en 6111 er lidt smag og behag. Det er et spørgsmål om "gaflens" bredde. Jeg har en 6767, som jeg er tilfreds med. Du skal være opmærksom på, at den meget kraftige rem på BP er svær et trykke sammen, så der bliver plads til værktøjet. Der er stor risiko for et ridse uret, hvis man ikke er meget forsigtig!
JK
Svar
#3
(09-05-2017, 02:50 PM)Kongelunden Skrev: Nogen der har erfaring med hvilket ’redskab’ der bedst benyttes til at skifte rem på BP?

Jeg har på nettet (og her på siden) læst mig frem til at et Burgeon værktøj burde være det rette – men hvilken model vil passe bedst til en BP? Eller er det mere eller mindre ligegyldigt med de forskellige modeller…? Jeg kan se at nogen anbefaler model 6767 mens andre foreslår anden model… Icon_think

Ligeledes tænker jeg at det nok vil være en fordel at købe en mængde springbars til fremtidige skift – men jeg er lidt i tvivl om hvilken størrelse der præcist passer til en BP !? På feks watch-tool.de kan jeg se at der åbenbart findes flere forskellige størrelser og udgaver – så er det bare at bestille alm springbars i den korrekte længde (22mm) Icon_question


Ved lidt søgning på nettet faldt jeg tilfældigt over en ubrugt original IWC BP buffalo rem som den der oprindeligt sidder på IW5002:


Selvom remmen på mit nylige 500916 er super lækker tænker jeg at det vil være rart at have lidt at skifte imellem, plus at en klassisk og original 5002 buffalorem burde give uret yderligere karakter…. Icon_drunken Icon_hjerte

Min forståelse er at disse originale buffalo remme vist ikke er helt så let at få fingre i længere, så der var egentligt ikke så meget at betænke sig over Icon_e_confused  Icon_Up

Jeg havde størst succes med en "cheap-ass" model som denne https://www.amazon.com/GGI-Spring-Bar-To...B005ZEWGSA jeg foretrækker den brede gaffel, da den giver lidt mere "leverage" (aner ikke hvilket ord der dækker på dansk) når den kraftige rem skal komprimeres.
Ang. springbars, så ville jeg ikke umiddelbart købe ekstra. Det er et ur, som formentlig ikke kommer til at se meget vand, og remskiftet bliver ikke en dagligt tilbagevendende begivenhed. Så de originale der sidder på uret kan sagtens holde.

Kamstrup
Svar
#4
(10-05-2017, 12:00 AM)jk Skrev: Tillykke med den nye rem. Om du skal købe en Bergeon 6767 eller en 6111 er lidt smag og behag. Det er et spørgsmål om "gaflens" bredde. Jeg har en 6767, som jeg er tilfreds med. Du skal være opmærksom på, at den meget kraftige rem på BP er svær et trykke sammen, så der bliver plads til værktøjet. Der er stor risiko for et ridse uret, hvis man ikke er meget forsigtig!
JK

(10-05-2017, 08:20 AM)Kamstrup Skrev: Jeg havde størst succes med en "cheap-ass" model som denne https://www.amazon.com/GGI-Spring-Bar-To...B005ZEWGSA jeg foretrækker den brede gaffel, da den giver lidt mere "leverage" (aner ikke hvilket ord der dækker på dansk) når den kraftige rem skal komprimeres.
Ang. springbars, så ville jeg ikke umiddelbart købe ekstra. Det er et ur, som formentlig ikke kommer til at se meget vand, og remskiftet bliver ikke en dagligt tilbagevendende begivenhed. Så de originale der sidder på uret kan sagtens holde.

Kamstrup

Tusind tak til jer begge for super brugbart info Icon_not Icon_Up Icon_party

Det var netop praktisk info som dette (bredden på modellen) som man måske ikke først tager med i betragtning, så ganske enkelt fantastisk med denne ekspert information Icon_Up

Det lyder til gengæld til, at selve rem-skifte proceduren ikke lige er helt så lige til - men i stedet kræver lidt 'fingerspitzengefühl' Icon_e_confused  Jeg ønsker naturligvis ikke at kradse gevaldige mærker i hornene på mit ur, men med lidt forsigtighed, samt det rette redskab plus nærstudering af diverse how-to videoer og hjemmeside burde det vel kunne lade sig gøre...!!

Men umiddelabrt virker det ikke som en straightforward proces a la når jeg skifter rem på mit Panerai Icon_e_confused Icon_diver

Vil det evt være muligt at pakke rem-skifte værktøjet (spring-bar tool) ind i f.eks. tape eller lignende for at beskytte uret - således at der er mindre chance for metal-mod-metal kontakt !? Eller laves disse spring-bar tool modeller ikke i andre udgaver end metal   Icon_exclaim

Hilsen,
Michael
Svar
#5
Der er mere besværligt end et Panerai, men med lidt træning går det forholdsvis nemt. Jeg ville ikke begynde at eksperimentere med tape, eller lign. Pladsen er trang nok i forvejen, så det besværliggør bare processen. Jeg havde et 5002 hvor der blev foretaget mange remskift, og uden nævneværdige ridser. Bare sørg for at der er god kontakt mellem værktøj og springbar. Jeg lagde uret på et håndklæde med glasset ned, og foretog "indgrebet" fra bagsiden. Hvis ikke du har prøvet det før, så find et gammelt/billigt ur og øve dig på.

Kamstrup
Svar
#6
(10-05-2017, 09:06 AM)Kamstrup Skrev: Hvis ikke du har prøvet det før, så find et gammelt/billigt ur og øve dig på.

Kamstrup

Rigtig god pointe Icon_Up

Jeg har faktisk et gammelt ur liggende bagerst i et eller andet skab som kunne bruges som prøveklud. Det ville give rigig god mening at af- og på-montere remmen et par gange på dette inden man kaster sig over at skifte rem på BP.
Svar
#7
Så er der blevet bestilt et Bergeon 6111 redskab - og spørgsmålet er så blot om jeg har følsomme nok fingre til at skifte rem uden de store skader på mit dejlige ur Icon_flag Icon_e_biggrin1 

Øvelse gør jo mester siges der - så lidt remskifte-prøver på et test-ur burde være vejen frem Icon_Up
Svar
#8
Så ankom det nye redskab med posten idag:

İmage

Og selve BP5002 remmen ligger pænt og venter på nærmeste posthus - så weekenden kommer sikkert til at stå i test-af-rem-skifte med nyt tool på gammelt ur Icon_party
Svar
#9
Så ankom min bestilte BP buffalo strap som oprindeligt fulgte med 5002 modellen:

İmage

Efter hurtig udpakning kunne den tages nærmere i besigtigelse. Svært præcist at gengive den "rustikke" kontur som læderet har, hvilket trods alt er en anderledes og mere 'tool'-agtig fremtoning end den lækre Santoni læderrem som følger med min BP LPP:

İmage

İmage

Selve remmen er købt igennem ACE juwelers i Holland, og jeg må sige at de har gjort en del ud af det med tanke på at det blot er en enkelt rem der er blevet bestilt. Ud over selve remmen blev der også fremsendt en 'reklamebog' fra ACE samt en håndskrevet hilsen - god stil må man sige Icon_Up  Icon_not  

İmage
Svar
#10
Tillykke med det gode værktøj og den flotte rem! Ace & Spyer Juwelers i Amsterdam er et kvalitetsfirma. Det er etableret i 1729 og har i dag to forretninger i Amsterdam. Jeg tror, de var de første, som fik lov til at sælge IWC's ure og tilbehør på internettet. 
JK
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)