Patineret ure?
Hej med jer

Hvad syntes i? Skal mit nye ur patineres moderat?

İmage

Eventuelt som mit tidligere Maranez Bangla?

İmage
..
İmage
..
İmage

Her er det eddike som bruges. Æggekuren er også god.

Hvad siger I?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Jeg ville personligt lade det patinere, men naturligt.
[-]
  • runzuk5
Svar
Lad mig være helt ærlig: Jeg har aldrig forstået, hvorfor bronze pludselig er blevet interessant som materiale til at lave ure. Ure og skulpturer skal være hårdføre på hver sin måde. Ure bør laves, så de så vidt muligt ikke ændrer udseende; ligesom med smykker. Smykker laves langt overvejende i guld, og det er jo netop fordi, det er så uforgængeligt et materiale. Det er jo så for dyrt til hovedparten af ure, der så i stedet for laves i stål, som er behandlet så det netop også holder sig uændret - det ser vi jo f.eks. i diskussionen om, hvilken type rustrfri stål, der er det mest egnede til netop ure.

Bronze bliver brugt til skulpturer, der urørt skal stå ude året rundt uanset vejr og vind, og det får ganske langsomt en naturlig patina, samtidig med at de godt kan tåle selv hårde skub og stød, der endda kan lave buler eller ridser eller slå mindre stykker af.

Jeg har godt bemærket, at flere mærker over et stort spand i prisskalaen et begyndt at lave ure i bronze, men det får alstå ikke mig til at ændre holdning. Jeg har selvfølgelig fuld respect for, at der er købere til ure i bronze, men jeg tror, at det er en døgnflue eller måske kan overleve i en lille niche. Og hvis et NOS Tudor Heritage Black Bay Bronze om 10 år kan sælges for €20.000, så må I inderligt gerne grine af mig!

Sorry, jeg fik ikke svaret på dit egenlige spørgsmål....

/Bjørn.
[-]
  • guru1313, Lars
Svar
Nu spørger du direkte og få direkte svar. Jeg har vist kommenteret det en gang før, men siger det gerne igen... tåbelig trend, tæt på latterlig. Ikke med ure i bronze, men fake patina i form af ketchup, remolade, sennep, ristet og rå løg og hvad ved jeg.
Og helt enig med Bjørn.

/Alan
Never argue with an idiot. 
They will only bring you down to their level and beat you with experience
[-]
  • tomsoro
Svar
Jeg elsker netop disse materialer. Bronze og messing. Netop fordi de kan skifte udseende. Men også fordi de tåler at blive brugt. Man ser ikke ridser så nemt som på eksempelvis stål.
Så i min verden er det faktisk det bedste materiale til et dykkerur!
Dette materiale er bestemt ikke en døgnflue.
Hvilket også gør at Panerai og Oris er med på vognen

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Bronze får tommelfingeren op herfra. Om det skal patineres ved jeg ikke, men prøv. Du kan jo fortryde.
[-]
  • runzuk5
Svar
(06-02-2017, 03:18 PM)runzuk5 Skrev: i min verden er det faktisk det bedste materiale til et dykkerur!

Vi bliver jo ikke enige, men hvis bronze virkeligt var det bedste materiale, hvorfor er det så ikke taget i brug for længst?

Lad mig for fuldstændighedens skyld vise nogle eksempler på relevant brug af messing/bronze - også i ure:

Først et relativt moderne ur fra San Diego, vel højst 20 år gammelt, som har nogle broer (hedder de vist) i messing:

İmage

Og så et omkring 100 år gammelt tårnur, hvor flere tandhjul er af messing:

İmage

Og så endelig bronze efter omkring 100 års patinering:

İmage

/Bjørn.
Svar
Bjørn, bronze er det materiale som bedst tåler saltvand. Punktum. Hvorfor det ikke er taget i brug før vides ikke. Men det er ikke pga holdbarhed!

Her er iøvrigt en god artikel :

http://www.watchtime.com/featured/whats-...nze-cases/

Icon_diver
Svar
Runzuk,

Jeg er udmærket klar over bronzes egenskaber, også omkring saltvand; det er jo derfor, det - sammen med messing - har så mange gode anvendelser. Men dykkeruret kommer jo op på et tidspunkt, hvor det så nemt kan skylles, og så holder det i længden udseendet langt bedre i stål. Der er også et par relevant quotes fra artiklen:

Citat:Most are divers’ watches or have a nautical theme; for them, bronze (...) is a way to underline their maritime identity. In other watches, bronze is used simply for its appearance ...

Og det er netop min pointe: Det er for udseendets skyld. Bronze tilføjer ikke noget nyt (og epokegørende). Men lad os tale sammen igen om 10 år, så kan vi se, hvordan udviklingen er gået.

Citat:Bronze will never eclipse steel or gold as a watch-case material, but, given the current popularity of dive and nautically themed watches, we’re likely to see more of it in the coming years.

Enig - det kommer aldrig i nærheden af de sædvanlige materialer. Det skal nok passe, at der kommer flere; der er jo købere til dem, og der produceres kun ting, der kan købes. Men hvor længe? Det ved ingen af os. Det er helt som med modetøj.

/Bjørn.
Svar
Jeg syntes klart det skal have lov at patinere naturligt! Så fortæller det imo en historie.. Din historie! Det syntes jeg er meget fedt!

/insert clever or funny note here\
[-]
  • guru1313, runzuk5
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)