Fra markedsføringsafdelingernes overdrev
#1
I gårsdagens Hodinkee ser jeg et af de indlæg, jeg elsker at hade. Og hader at elske. 

Det drejer sig om, at Patriots' quarterback Tom Brady i forbindelse med nattens Superbowl har taget et TAG Heuer på armen. Min kritiske hjerne tænker straks, at han jo nok bærer uret på venstre arm og kaster med højre, og at det derfor nok ikke er denne detalje, der bliver afgørende for udfaldet af verdens største sportsbegivenhed. Men alligevel...

Ved nærlæsning opdager man så, at det altså ikke er under kampen, han vil bære uret. Det er bare på en pressekonference op til kampen, at Tom Brady HAR HAFT uret på armen. Alligevel er begivenheden altså nok til at den ellers så seriøse net-avis kan skrive en stort anlagt historie om det. Og interessant nok til, at jeg gider skrive på urforum.dk om oplevelsen :-o

Opfyldt af forargelse bliver jeg så ekstra meget glad, da jeg surfer videre til dagens ablogtowath.com. Her er forsidenyheden, at man kan møde en rigtig levende urmager fra Grand Seiko. Og han er oven i købet "iwake watch meister af 1. grad"!  Jeg har ikke hørt om titlen før, men tænker at det er vel noget i retning af sort bælte? Han vil tilsyneladende både skille og samle et Grand Seiko, medens der serveres sake, appetizers og infuseret te for publikum.

Desværre foregår det et sted i USA, så det er jo kun drømmerier. Men bare tanken om sådan et arrangement kan altså godt tænde en nyfødt Seiko-fan. Og det er da helt anderledes seriøst end Hodinkees TAG-promovering! 

Men ak... længere nede i ablogtowatch kan man så se, at det er en sponsoreret artikel. Eller på dansk: En af de annoncer, der er forklædt som en redaktionel artikel.

Verden er af lave!!
[-]
  • KimT, longbear
Svar
#2
Hvor har du ret! I en tid hvor nyhedsformidling i vid udstrækning foregår gennem de sociale, utroværdige medier er de etablerede (og i hvert fald engang troværdige) mediers svar "advertorials". Som en medieforsker siger i nedenstående artikel: ”Det tragiske i det her projekt er, at man udnytter den troværdighed, som journalistikken har opbygget gennem 100 år – og får den til at smitte af på annoncevirksomheden. Det gør man for at finansiere journalistikken. Men den journalistik, der kommer ud af det på langt sigt, er en undermineret journalistik, som er befængt med kommercielle budskaber, og som ikke er uafhængig.”

http://journalisten.dk/betalt-indhold-er...alistikken

JK
[-]
  • KimT, longbear
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: