Breiitlings urværker
Hej alle.

Har et seriøst kig på et Breitling Chronograf 44 B01.

Men! 
Nu har jeg fået frarådet af en bekendt overhovedet at købe et Breitling, da de skulle benytte andre fabrikanters værker og sætte dem i deres egne urkasser.
Jeg har dog lidt svært ved at tro på dette, da jeg også har fået fortalt af en AD Breitling urmager, at værket er startet af Breilingfamilien og intet andet er tilføjet. Altså, Rent In-house værk.

Jeg synes Breitlings ur er virkelig fedt og det er lige min stil, men prisen er over 55000, så derfor vil jeg gerne have be, eller afkræftet påstanden om hvorledes deres værk er en andens.

Er der nogen der kender til Breitlings urvæker og kan give lidt mere info, inden jeg går ud og smider rigtig mange tusind kroner efter klokken?

Venlig hilsen Peter.
Svar

Jeg tror stadig at Breiling får dette værk som basisværk fra ETA og modificerer det kraftigt på deres egen fabrik. Men der er da ingen grund til at blive advaret om det.  Værket er da af super kvalitet og 70 timers gangreserve er da dejligt. 

Det eneste man skal vide er at service er meget dyrt på disse ure, men jeg kan også se at fuld service hos Breitling kan indebære ny skive og visere, så man giver den hele armen.  Jeg ved dog ikke om disse ting bliver skifter hver gang uret kommer til service. Flere og flere ikke autoriserede forhandlere vil ikke give service til disse ure, da delene er svære og svære og svære få fat i. Måske også kroner og trykknapper.
Svar
Hej Peter.
Det er jo noget af en varm kartoffel... Icon_blink
Det med at de ikke laver deres ure in House, er der nu nok lidt om. Det er jo nu nok ret begrænset hvilket mærke der ikke på et eller andet tidspunkt har brugt underleverandører, selv Rolex har gjort det, tag f.eks. bare deres diverse chronografer, det er jo først for ikke så mange år siden de lavede deres eget værk, og jeg vil nok påstå at det er temmelig meget inspireret af El Primero værket som de jo brugte lige op til deres eget værk kom. Så som Nicholas skriver hvad galt er der i det... Icon_Up
Problemet kommer når der skal laves service på urene, vi kan ikke få dele til dem, såfremt vi ikke er service godkendte af Breitling, og hvem er lige det i DK?
Så også der kan jeg kun bekræfte hvad der tidligere er skrevet, service KAN være endog rigtig dyrt, om de skifter skive og visere hver gang ved jeg ikke, men viserne vil jeg tro de skifter hver gang, da de sandsynligvis har den indstilling til at viserne ikke kan afmonteres uden det kan ses, hvilket der ofte er noget om, netop ved chronografer.
I dag er det jo ved at være sådan at de laver deres værker in House, da Swatch ikke vil sælge til andre som underleverandør. Det er dog nok ved at blive lavet lidt om på det, idet de ikke sælger så godt som de har gjort, og derfor nok har lukket dørene op igen for at andre kan købe. Om de så gør det, kan jo være spørgsmålet. Nu har de jo brændt fingrene en gang, ved at være i lommen på Swatch, så om de har lært af det, er der jo kun tiden der kan vise.... Icon_blink
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Breitlings B01 og B04 værker er inhouse værker. Designet og produceret af Breitling. I Breitlings lineup er der også en lang række andre værker, hvor Breitling modtager ETA fremstillede dele, og modificerer disse på fabrikken, så de lever op til de krav, Breitling har til deres værker.

Min erfaring er, at Breitlings værker er pålidelige og robuste. Især B01 og B04 er jeg imponeret over. De går yderst præcist, holder en lang gangreserve og producenten leverer da også 5 års garanti på værkerne. Skulle der blive noget som helst, er du dermed godt hjulpet en del år frem ved ny-køb Icon_Up

Jeg har en enkelt gang haft et ur til fuldt service hos Breitling. Det kostede ca. 4500 DKK, og uret var som nyt da det kom tilbage. Uret havde gået godt og upåklageligt i 8 år, inden det kom til service. Dermed er årsomkostningen, i min optik, ikke voldsom ved et fuldt service. Man har jo så igen garanti på sit ur efter service, skal man lige medtænke.

B01 i min Navitimer:
İmage
De venligste hilsner, John
[-]
  • HG, KimT, pbr
Svar
JoePete og Lars forklarer det super Icon_Up  

Jeg vil dog lige indskyde at det på ingen måde behøver at forringe kvaliteten på et ur at basisværket er fra en anden fabrikant. Det har altid været helt normalt og alle de helt store har gennem tiden arbejdet på denne måde. Du kan f.eks. finde ure fra både Rolex, Omega, PP, AP, VC osv. osv. med værker baseret på grundværker fra andre fabrikanter. Der er dog kommet lidt mere fokus blandt urtosser på begrebet "Inhouse" gennem de senere år, da en del tillægger det en "ekstra" værdi. Jeg har ure både med og uden inhouse værker og i bund og grund betyder det intet for mig at der er samarbejde mellem de forskellige fabrikanter.

I øvrigt har din ven helt ret i at Breitling i flere af deres ure køber værker fra andre fabrikanter, men at fraråde køb pga. dette, er efter min mening helt i skoven Icon_blink Og betyder det alligevel noget, så er der jo - som JoePete nævner - Inhouse i det du kigger på.
Svar
#KimT, hmmm, sidder faktisk og tænker på om Jaeger-leCoultre nogen sinde har brugt underleverandører til værker.
Vil skynde mig at skrive jeg ved ikke om....?
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Der må jeg være svar skyldig, men jeg har aldrig hørt om det. De har dog - som du ved - været leverandør til rigtig mange af de tunge drenge gennem tiden, da værker vel altid har været deres helt store styrke :-)
Svar
JLC har også brugt andre firmaers værker. De første Reverso-ure var med Tavannes værk og i 70'erne brugte man værker fra A. Schild i JLC Club urene, som var billige. Det var under quarts krisen. A. Schild blev senere købt af ETA.
Det skulle undre mig, hvis der ikke er flere eksempler.
JK
[-]
  • Lars
Svar
Tak for info JK :-)

Et spændende emne, som jeg vil prøve at finde lidt mere information om.
Svar
"Deres" Jaeger og LeCoultre klokker fra 40erne og 50erne brugte også UG - Universal Geneve værker i mange af deres chrono'er fra 50'erne...

- bla. UG. cal. 285 - med 2 sub dials og UG cal. 287 med 3 sub dials...

vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
[-]
  • Lars
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)