Tissot indstille dato
#1
Jeg har fået min svigerfars gamle Tissot visodate seastar automatic. Det ser ud til det går som det skal, dog er der en vis skrabe lyd fra rotoren når den drejer rundt. 

Men det jeg ikke kan regne ud er indstillingen af datoen, kronen kan kun trækkes en position ud, jeg kan i hvert faldt ikke mærke flere. 
Stilles datoen ved at dreje værket og for hver 24 timer flytte datoen så en dag?
Hvis ja kan man så uden problemer dreje værket begge veje?

På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Niels B. Henriksen
Svar
#2
Drej viserne tilbage til kl. 20.30 og frem igen til datoen skifter gentag processen indtil datoen passer og vær opmærksom på at stille uret til det korrekte am/pm
P.N.
Svar
#3
Det kan også være en med hurtigskift, ved at du trykker kronen ind imod kassen, når den er optræksposition.
Du kan se det, ved at når kronen er i normal position, så er der ligesom luft imellem krone og kassen, ca 1mm. Det er dog ikke sikkert, så er det måden som Per beskriver.
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#4
(21-11-2016, 12:59 PM)P.N. Skrev: Drej viserne tilbage til kl. 20.30 og frem igen til datoen skifter gentag processen indtil datoen passer og vær opmærksom på at stille uret til det korrekte am/pm
P.N.

Hej P.N.
Jeg har altid haft den tro at man ikke må stile tilbage på viserne, og står derfor troligt og stiller uret op til 23 timer frem for at stille det, og vil da ihvertfald slet ikke stille det baglæns henover et datoskifte. Er det bare mig der er forkert på den?
Mvh
Morten
Svar
#5
(23-11-2016, 05:46 PM)116520 Skrev:
(21-11-2016, 12:59 PM)P.N. Skrev: Drej viserne tilbage til kl. 20.30 og frem igen til datoen skifter gentag processen indtil datoen passer og vær opmærksom på at stille uret til det korrekte am/pm
P.N.

Hej P.N.
Jeg har altid haft den tro at man ikke må stile tilbage på viserne, og står derfor troligt og stiller uret op til 23 timer frem for at stille det, og vil da ihvertfald slet ikke stille det baglæns henover et datoskifte. Er det bare mig der er forkert på den?
Ja det må man sige du er, du kan roligt stille datoen som beskrevet.  Icon_smil Har du kontrolleret om tryk på kronen er en mulighed, det er selvfølgelig en meget hurtigere måde hvis det er muligt.
P.N.
Svar
#6
(24-11-2016, 02:25 AM)P.N. Skrev:
(23-11-2016, 05:46 PM)116520 Skrev:
(21-11-2016, 12:59 PM)P.N. Skrev: Drej viserne tilbage til kl. 20.30 og frem igen til datoen skifter gentag processen indtil datoen passer og vær opmærksom på at stille uret til det korrekte am/pm
P.N.

Hej P.N.
Jeg har altid haft den tro at man ikke må stile tilbage på viserne, og står derfor troligt og stiller uret op til 23 timer frem for at stille det, og vil da ihvertfald slet ikke stille det baglæns henover et datoskifte. Er det bare mig der er forkert på den?
Ja det må man sige du er, du kan roligt stille datoen som beskrevet.  Icon_smil Har du kontrolleret om tryk på kronen er en mulighed, det er selvfølgelig en meget hurtigere måde hvis det er muligt.
P.N.

Jeg er klar over det med quickset af datoen, det er der på de fleste af mine ure. Men jeg troede ikke at man måtte stille tilbage og slet ikke henover midnat, quickset eller ej. Så lærte jeg også noget i dag Icon_smil
Mvh
Morten
Svar
#7
Der findes ure, hvor man ikke maa bruge dato quickset, naar den staar mellem 10 og 2 - det kan oedlaegge datoskift mekanismen. Men omvendt har jeg heller ikke hoert om det. Tissot fra 70erne med dato (altsaa med kaliber 24xx) stilles manuelt som beskrevet ovenpaa. 25xx har quickset ved at trykke kronen, men de er nogenlunde sjaelden. Jeg mener i 60erne var alle Tissot fuld manuel dato - og ja: Saa skal man vaere lidt taalmodigt ;-)
Skift ur, når du står op!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)