Breitling Aerospace Evo
Som nævnt i en anden tråd, har jeg besluttet at skifte mit Seamaster 300 ud med et ur, der er i en HELT anden ende af det horologiske spektrum - nemlig et Breitling Aerospace Evo  Icon_smil

Det var ikke fordi, at jeg var utilfreds med Seamaster og jeg ville sådan set ønske, at jeg kunne have beholdt det - men sådan er min ur-virkelighed ikke, desværre. Når noget nyt (bortset fra når vi taler billigere ure) skal ind, så er der noget andet, der må vige pladsen for at financiere det.

Men Aerospace har nogle kvaliteter, som jeg sætter meget højt og nogle funktioner, der er meget anvendelige for mig i dagligdagen. Bl.a. er titaniums ringe vægt, evne til at håndtere temperaturer såvel kolde som varme, samt dets "bløde" matte finish en stor faktor for mig i forhold til komfort og æstetik.

Det tekniske aspekt med et mega præcist (+/- 10-15 sek årligt) thermokompenseret superquartz værk, der indeholder funktioner som visning af ekstra tidszone, chronograf, countdown timer, alarm m.v. er også fascinerende. Alle disse funktioner og mere til, har jeg i mit Garmin Fenix 3, men da dette ur har bluetooth er det ikke muligt at medbringe det i sikrede lokaler, som f.eks. commandorummet i et hovedkvartér m.v. - af samme grund er Breitlings (ellers ret fede) Exospace B55 Connected ikke en option for mig.

Udover Aerospace, var jeg også meget fristet af Breitling Cockpit B50, der ligeledes er i titanium og med de to digitale displays i skiven, som er Breitlings signatur, når vi snakker digi-analoge ure. Det, der dog afholdt mig fra at gå den vej, var størrelsen (46mm bredt og 17,5 mm højt) og det forhold, at uret har et genopladeligt batteri, der alt efter brug, skal oplades hver 1-3 måned. Det er dog et super fedt ur, men pga. hele urets udtryk og dets størrelse, er det ikke så bredt anvendeligt, som Aerospace, der med sine 43mm og 10,8mm i højden, samt dets mere elegante udtryk, sagtens kan gøre sig godt til jeans og t-shirt, samt under en skjortemanchet til pænt brug. (Men måske bliver jeg så bidt af Breitling, at jeg er nødt til at have et B50 en dag - hvem ved !!  :Icon_blink)

Udover Aerospaces brede anvendelighed, når det kommer til størrelse og udtryk, så har det også (sammen med B50) en hæderlig vandtæthed på 100m/10 atm, således at jeg kan beholde det på, når jeg bader eller under bruseren - noget, der rent faktisk ville være en deal-breaker for mig !

Man kunne så sige, at jeg jo kunne have beholdt Seamaster og brugt mit Pingo på arbejde under udsendelser, idet det jo rent faktisk også kan vise en ekstra tidszone i sit display - men selvom Pingo er et dejligt ur på rigtig mange områder, så ville jeg gerne have et lidt mere eksklusivt ur, som jeg også kunne bruge på arbejde. Og her leverede Aerospace så varen.

Her kommer et par (lidt bedre) billeder taget i dagslys:

İmage

İmage

İmage

İmage

Og så får I også lige endnu en gang det første billede, jeg tog med uret på armen - det er taget med iPhone 7plus og er egentlig blevet til et rimeligt godt billede også imho  Icon_smil 

İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Avantismo, guru1313
Svar
Titanium kan altså noget..
[-]
  • pbr
Svar
(08-11-2016, 10:45 AM)KimT Skrev: Titanium kan altså noget..

Helt enig - i mine øjne, er det et perfekt materiale til ure !! (i de fleste tilfælde)  Icon_smil

Solen er tittet frem over gelænderet på min altan, så jeg kunne ikke stå for fristelsen til at tage lidt flere billeder - sorry for billed-spam, men I kender mig jo ............. KAN....IKKE....LADE....VÆRE !!!!  Icon_e_biggrin1

İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • whoa
Svar
Skulle jeg have Breitling så var det også i den retning!!

Har faktisk også overvejet Victorinox Chrono Classic XL - samme udtryk men vist ikke titanium!
Mener det er samme værk

Så det i filmen Source Code

İmageİmageİmage

/insert clever or funny note here\
Svar
(08-11-2016, 11:42 AM)whoa Skrev: Skulle jeg have Breitling så var det også i den retning!!

Har faktisk også overvejet Victorinox Chrono Classic XL - samme udtryk men vist ikke titanium!
Mener det er samme værk

Det er også et lækkert ur, hvis man gerne vil have kombinationen mellem analog og digital - Victorinox er dog 45mm mod Aerospace 43mm. Er heller ikke helt sikker på, om der er tale om samme værk - jeg mener at have læst et sted, at det ETA værk, der ligger i Victorinox er det samme som Breitling bruger som basis for deres cal. 79, der ligger i Aerospace, men hvor Breitling så forbedrer det med thermokompensator m.v., så det bliver et såkaldt "super-quartz"  Icon_smil

Til gengæld 3-dobles prisen så også lige  Icon_blink

Du kan bl.a. læse om Victorinox Chrono Classic XLS her: 
http://www.ablogtowatch.com/now-swiss-ar...igi-watch/

Jeg har lige været på posthuset og hente et "hundehus" til mit Breitling, der desværre kom med papirer, men uden Box, hangtag og manual. Nu har jeg boxen og en hangtag er på vej fra England. Så mangler jeg kun manualen, men mon ikke den er til at finde et sted også :-) 

İmage
/Peter

Svar
(26-11-2016, 01:26 PM)pbr Skrev:
(08-11-2016, 11:42 AM)whoa Skrev: Skulle jeg have Breitling så var det også i den retning!!

Mener det er samme værk

Det er også et lækkert ur, hvis man gerne vil have kombinationen mellem analog og digital - Victorinox er dog 45mm mod Aerospace 43mm. Er heller ikke helt sikker på, om der er tale om samme værk - jeg mener at have læst et sted, at det ETA værk, der ligger i Victorinox er det samme som Breitling bruger som basis for deres cal. 79, der ligger i Aerospace, men hvor Breitling så forbedrer det med thermokompensator m.v., så det bliver et såkaldt "super-quartz"  Icon_smil

Til gengæld 3-dobles prisen så også lige  Icon_blink

Du kan bl.a. læse om Victorinox Chrono Classic XLS her: 
http://www.ablogtowatch.com/now-swiss-ar...igi-watch/

Jeg har lige været på posthuset og hente et "hundehus" til mit Breitling, der desværre kom med papirer, men uden Box, hangtag og manual. Nu har jeg boxen og en hangtag er på vej fra England. Så mangler jeg kun manualen, men mon ikke den er til at finde et sted også :-) 

İmage
Lyder rigtigt nok! Men ja størrelsen er bedre på Breitling! Det er sku en fed klokke!

/insert clever or funny note here\
Svar
Det er seriøst nok et af de mest komfortable ure, jeg nogensinde har haft !!

Og hvis man kan "leve" med, at det "kun" er quartz (men til gengæld ultra præcist), så er der imho ikke mange ure i prisklassen, der kan true det !! Jeg er super glad for mit ! Icon_Up
/Peter

[-]
  • Avantismo, whoa
Svar
Rart at høre at du er glad for det. Jeg savner mit Avantage helt vildt. 

Det er pt til reperation  Icon_computer

Lyset virkede pludseligt kun i halvdelen af det nederste display.

Heldigvis er det købt hos en af de allerbedste forhandlere (Chrono.dk)
Mvh Kim 
Svar
Forhåbentlig får du det snart tilbage, Kim - så godt som nyt ! Icon_smil

Ja, som det nok fremgår, er jeg super glad for det - jeg har droslet lidt ned for min "ur-fetish" og foruden Aerospace, har jeg "kun" automatiske ure, i den lidt billigere prisklasse. Men med 4 stk. automatiske Seiko dykkere, så synes jeg egentlig, at jeg er OK dækket ind - det er utroligt meget ur, man får for pengene i Turtle og Sumo klassen osv. Icon_blink

Derudover har jeg jo også mit trofaste Pingo, der er købt i MOB Price i Helmand, Afghanistan - nok det eneste ur, jeg med bestemthed kan sige, ikke skal nogen steder ! Icon_smil
/Peter

Svar
Det her indlæg fik mig til at genoplive drømmen om et Grand Seiko med super-quartz. De simple versioner (læs "dress-watch") kan fås for en nypris omkring 16.000 kr. Se f.eks. http://www.chrono24.dk/seiko/grand-seiko...154753.htm

Jeg har aldrig set et Grand Seiko i den virkelige verden. Man skal vist ulejlige sig helt til Horsens for den fornøjelse? Men efter hvad jeg kan læse på nettet, har de en helt fantastisk kvalitet og finish. Og hvis man kan undvære Grand Seikos dyre mekaniske værker, er priserne altså inden for det overkommelige. 

Og så er det et eller andet "rigtigt" ved at netop et Seiko har quarts-værk. 

Eneste problem er vist, at der ikke er mange danskere, der kender forskel på et Seiko og et Grand Seiko, så snob-værdien er tæt på nul. Eller sagt positivt: Et Grand Seiko med quarts-værk må være verdens mest underspillede ur.

Findes der i dag andre super-quarts end Breitling og Grand Seiko?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)