Et arvestykke..Venus
#1
Hej ur kendere...

Jeg arvede dette Venus ur for over 20 år siden, og det er nu komme ud af gemmerne igen...
Desværre har det set bedre tider, og ser ud til at det har levet et hårdt hverdagsliv. Uret går ikke idag, men jeg kan høre at rotoren kører rundt, og viserne/dato kan bevæges sig via kronen.

Jeg har ikke den store forstand på Venus ure (faktisk var de ret ukendte for mig) og måske er det fra først i 60'erne. Jeg har læst mig til at Breitling og Rolex har benyttet Venus calibre.

Efter at have jagtet rundt på nettet i lang tid fandt jeg nogle billeder, med et Venus ur der ligner mit.. Så jeg gætter på at mit Venus  er et 41 Rubis Routemaster.

Desværre er der spor efter pudsemiddell mellem viserne og i kanten omkring datoøjet, så mit gæt er at en tidligere ejer har for søgt at pudse skriven op, og hermed ødelagt 41 Rubis Routemaster teksten på mit ur  Icon_e_sad

Hvad er jeres mening om restaurering af denne gamle sag?
Er der nogle der ligger inde med viden om dette ur?


Her er billeder af et nydeligt Venus 41 Rubis Routemaster, fundet på nettet.

İmage

İmage


Og her er billeder af mit Venus
İmage
İmage
İmage
Svar
#2
(22-10-2016, 03:06 PM)Seikoman Skrev: Hej ur kendere...

Jeg arvede dette Venus ur for over 20 år siden, og det er nu komme ud af gemmerne igen...
Desværre har det set bedre tider, og ser ud til at det har levet et hårdt hverdagsliv. Uret går ikke idag, men jeg kan høre at rotoren kører rundt, og viserne/dato kan bevæges sig via kronen.



Det er forholdvis dyrt at restaurere, men jeg tror det kan komme til at gå igen. Måse ikke ligefrem perfekt, men trods alt gå. Jeg tror det er et værk fra ETA og en pris på kr. 2.000 - 2.500 ville ikke undre mig. Hvis du er på sjælland ville jeg tage det til Mølbak. Eller prøv dette forums urmager om de har lyst til at lave det.  Andre i forumet kender måske et par stykker på Fyn eller Jylland, som også kan tage sig af det.
Svar
#3
Hej Seikoman.
Ja, den skive har fået et eller andet, det ses jo desværre ofte på vintage-ure.
Jeg kan rense skiven af for dig, og så ville jeg lakke den. Så holder den sig pænere i længere tid.

Værket skal jo nok skilles ad og have et grundigt service.
Man skal være forsigtig med kassen, den er lukket på en lidt speciel måde, tør ikke ud fra billederne komme med et bud på hvilken måde den er lukket. Ved bare at der kan være problemer netop med de kasser, har set flere eksempler på forkert åbning, hvilket har resulteret i store ridser...  Icon_e_confused

Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#4
Hej Nicklas og Lars

Tak for jeres input...

Nicholas, du har fuldstændig ret i at  det med stor sandsynlighed det er et ETA værk der ligger i mit ur. Jeg har fundet en "fætter" til mit på nettet, dog den version med rund urkasse, men dette ur er forsynet med et ETA 2452 41 Rubis værk, så mon ikke der ligger et ligende i mit...

Og til Lars, tak for dit tilbud om at rense det, måske vil jeg benytte mig af din ydelse senere  Icon_smil
Omkring åbning af urkassen, er der andre på nettet der skriver at der skal specialværktøj til at åbne den, men ikke hvad værktøjet er..  Icon_e_surprised

Generelt.. tak for feedback... jeg går i tænkeboks med hvor meget jeg vil ofre på det lige nu.. Men det vil på et tidspunkt være sjovt at se det gående og på mit håndled.
Med 12-15 ure, er der ingen akut mangel på tidsmålingsinstrumenter i husstanden...

Mvh.
André
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)