Polere plexi glas Rolex
Hej urtosser
Vil lige lave en lille tråd for dem der også har et gammelt ur med ridset plexiglas.
Jeg har et gammelt rolex med plexiglas som er blevet lidt overflade ridset. Læste mig frem til at flere har brugt slipol. Jeg synes det var dyrt at købe en hel bøtte med slipol når man skulle bruge så lidt. Så jeg tog hjem og prøvede med lidt autosol jeg havde liggende  Icon_smil
Resultatet blev fremragende og alle ridser blev væk. Jeg prøvede først med en klud som gav et godt resultat og dernæst forsigtig med en dremel med polerskive.
Det blev rigtig godt og det var meget nemt.
Svar
Hverken Dremel eller slipol/autosol, ville jeg bruge eller anbefale andre at bruge på et vintage rolex ur.  Icon_head
Svar
Autosol, Slipol og andre lignende milde slibemidler er fine til glas på vintageure og en helt almindelig og simpel metode som også masser af urmagere bruger. Det er der absolut ingen grund til ikke at anbefale.

Jeg har poleret masser af glas med stor succes og jeg har 10 tommelfingre. Det er sværere at koge pasta, end at polere et plexiglas....
[-]
  • Lars
Svar
Her er et eksempel på hvorledes jeg gjorde det på et Speedmaster http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=...peedmaster
Svar
Jeg har selv brugt Micro-Mesh på en del ældre urer, som er meget, meget fin sand parpir som går fra korn 3000-12.000 denne proces er nem at styre.

Slipol er så vidt jeg husker baseret på terpentin, og her er der tale om et vintage ur der måske ikke er helt tæt, så ville jeg ikke tage nogen risiko, det ville være en katatrofe hvis der siv noget ind på skiven.
Svar
Det er jo meget tyktflydende og er man bare meget meget meget lidt forsigtig, er det absolut ikke noget noget problem. Chancen for at der går noget galt med uret er større ved almindelig brug af uret og det er i min verden helt skørt at fraråde det på det grundlag.

Men når det så er sagt, har jeg selvfølgelig respekt for at du ikke er enig, god aften Icon_smil
[-]
  • jacobzimmer
Svar
Jeg vil ikke påstå at glasset tager skade af det. Så ville man kunne se det med det samme. Glasset er nu fuldstændig ripefrit.
Enig med KimT at de milde slipemidler fint kan bruges. Der er ingen riper i glasset nu overhovedet og det kan ikke ses at det har været "poleret". Tror heller ikke autosol indeholder terpentin, dessuden er det jo til at polere ædle metaller som guld samt stål, så hvis det kommer lidt på uret, er det ikke verdens undergang Icon_smil Icon_blink
Uanset, ville bare dele min erfaring med andre der måske kunne have samme problemstilling som jeg havde Icon_smil
Svar
Hej.
Nu må i lige slå bremsen til, og tænke jer bare lidt om. Med lidt sund fornuft kommer man altså langt, og så som amatør og ure.... Icon_smil
Når vi polerer glas på værkstederne går det ofte betydelig voldsommere til end lidt Brasso, Slipol eller hvilken anden slibemasse man vil bruge, kan gøre skade.
Nu er jeg så gammel at jeg stadig arbejder i sandpapir størrelse 00, aner ikke hvad det svarer til i kornstørrelse. Det er der sikkert et kvikt hoved der kan komme ind med, men altså er der dybe ridser i glasset, slibes det med sandpapir til de er væk, derefter bruges der maskine, der normalt kører med 3000 omdrejninger, så det går lidt tjept.  Her vil jeg nok anbefale, hvis man ikke har prøvet det før, at bruge noget poler middel på en klud, gl. sengetøj er fantastisk til det (ikke satin, eller enden moderne ting), man bruger lige præcis så lidt at det bliver i kluden når man gnubber på glasset. Hemmeligheden ligger i tempoet på fingeren, det lykkes så godt for KimT fordi han kun har tommelfingre, de kan lægge et vist tryk og så er det bare med at køre med fingeren til det bliver temmelig varmt. Så er kraft og hastighed passende, bliver det ikke varmt så er en af tingene ikke i orden. Det der sker er faktisk det at man trækker materialet sammen, samtidig med at man sliber.
Undskyld KimT kunne ikke lade være......du kender mig jo... Icon_e_biggrin1
Prøv evt på et gammelt ur der ikke betyder noget.
Er der rester af polermidlet på uret, skal det fjernes. Dette gøres med rense benzin, vand og sæbe er ikke løsningen, da man ikke er sikker på at få alle de små slibekorn fjernet, det er man med benzin, spar ikke på det, og er uret ikke tæt......SÅ HOLD FINGRENE VÆK, få det gjort tæt i stedet for... Icon_Up
God arbejdslyst.
Mvh
Urmager siden 1976
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Du slår dig bare løs Lars Icon_smil

Det ændrer dog ikke på at jeg har poleret utallige glas på ure uden problemer og alle jeg har snakket med om det , ligeså har haft succes. Men som du også nævner, så er det selvfølgelig kun tænkt til fine overflade ridser og ved brug af en finger, ikke noget maskine eller lignende.
Svar
I øvrigt er det meget få ting jeg selv roder med. Det begrænser sig til rem/lænke skift/tilpasning og polering af glas. Begge dele er så simpelt at selv jeg kan klare det og resten overlader jeg til mine mange bekendte urmagere Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)