Jeg tillader mig, at tolke og besvare indlægget i overensstemmelse med:
"I den forbindelse kunne det være interessant at se de forskellige variationer af lænker, læder, Nato og andet som I bruger..."
... hvor jeg også medtager, "og andet som I bruger".
Til håndtering af remstifter og skifte af remme/lænker anvendes enten det klassiske værktøj fra Bergeron, eller et Omega værktøj.
i den mere kuriøse ende er der et "Ur manicure sæt".
Det lille "penalhus" indeholder:
# Lup
# Børste
# Microfiber klud.
Man kan sagtens anvende en tandbørste (brug fortrinsvis konens) til at afbørste snavs mellem hornene og "guf" fra bagkassen.
Til trods for at sættet er tæt på "noget fis", er det alligevel en værdsat gave fra Omega Museet, dengang Værkstedsgruppen besøgte dette.
I den mere seriøse ende findes:
... en TYMC Multi Function Timegrapher. - Et glimrende instrument, når man ønsker indblik i urets mekaniske "sundhedstilstand".
Ved en privat handel, var jeg ude at tjekke en annonceret kronograf, beskrevet som nyserviceret.
Uret var eksteriørmæssigt i orden, og jeg spurgte sælger om jeg måtte måle uret på timegrapheren.
Det var helt i orden med ham. Resultatet var, at uret svingede godt 110⁰ horisontalt og 95⁰ med krone ned.
Det haltede ca. 7 ms og gangkonstansen varierede mellem -0,5 og -1,0 time/døgn.
Det stakkels ur havde faktisk så store hjertekvababbelser, at det havde svært ved at holde sig selv i gang.
Jeg vurderede det annoncerede servicearbejde som påstået, og spurgte om hvem der havde udført service.
... jaeh, det kunne sælger altså ikke liiige huske.
Da tanker er toldfrie, tænkte jeg, "Det er nok smeden. Han har flest kræfter".
Med bemærkningen: "Jeg finder ikke den udførte service tilfredsstillende", forlod jeg scenen uden handel.
Blandt andre effekter i boldgaden: "og andet som I bruger" - findes kasseåbner, skruetrækkere, korntænger, pudsepinde og glasfiberpen.
Hvad remme angår, har jeg altid været meget forbeholden og konservativ.
Principielt har jeg alle mine ure på lænke (helst original), og har som sagt været forbeholden overfor remme.
Det ændrede sig i juni, da jeg måtte erkende, at remmen på min Speedmaster Alaska var "gået af" og helt færdig.
"Fedtsylen" kom op i mig, da jeg fremdrog urets reserverem, anskaffet (2007) samtidigt med uret.
Jeg erindrede klart, at de 2 strimler hvid velcrorem havde stået mig i 1.200 kr. Sikkert endnu mere nu til dags.
Når man begynder at bruge en original Omega rem til 12-15 hundrede kroner, har man jo:
"En dejlig sikkerhed for, at Omega ikke har snydt sig selv"; men jeg kviede mig alligevel ved det.
I stedet kastede jeg mig ud i et (økonomisk) overkommeligt rem-eksperiment, hvor jeg "legede" med forskellige muligheder.
Remmene jeg anskaffede var alle siliconegummiremme.
Her ses uret på den (bekostelige) originalrem.
Her ses en billig substitut for den hvide originalrem. Jeg vurderer den til, "Noget fersk, grænsende til fesen".
Der forsøgtes også med en sort profileret rem. Personlig vurdering, "Ikke helt skeløjet, grænsende til antagelig".
Uret har hele sommeren været monteret på en rød rem. Vurdering, "Antagelig til sommerbrug; men noget overdrevet på nuværende årstid".
Mit Mondaine, Stop-2-go, var oprindeligt monteret på en usyet læderrem, der så ganske godt ud; men som lugtede en anelse for meget af ged.
Den blev så udskiftet med en (uoriginal) mesh-lænke. Personlig vurdering, "Godkendt".
Jeg er som sagt ikke den store ørn til remme, men har fundet eksperimentet spændende, og er oplagt til fortsatte eksperimenter - en kvalitetsklasse højere.
Med venlig hilsen - Geodoc