Datejust 1601
#11
Og det viser, som en anden super kender skrev, at selv om Rolex daterede alt, så var samlinger af værk og kasse og lænke ikke lige logisk, og det var jo heller ikke nødvendigt. Mit 1603 har Hack, men kassen er fra 1968, og så vidt jeg kan se er lænken fra 1968, men værket er måske produceret i 1972. Jeg har ikke serienummer på værket, men lidt pudsigt hvis der er 4 år imellem kassenummer og værk. Rolex laver ure i batch, altså mange af 1 model af gangen. Måske gjorde de også det for 40 - 50 år siden og så er kassen til mit ur og lænke bare lagt på hylde i flere år inden det blev samlet med et værk med hack. Der var nok ikke dengang, og måske heller ikke nu, en helt naturlig sammensætning af kasseproduktion, lænke og værk. En af delene kunne/kan godt ligge 1 - 3 år inden det bliver sat sammen så uret var/er én enhed klar til salg.
Svar
#12
(09-10-2016, 02:49 PM)stenstrupigen Skrev: Og det viser, som en anden super kender skrev, at selv om Rolex daterede alt, så var samlinger af værk og kasse og lænke ikke lige logisk, og det var jo heller ikke nødvendigt. Mit 1603 har Hack, men kassen er fra 1968, og så vidt jeg kan se er lænken fra 1968, men værket er måske produceret i 1972. Jeg har ikke serienummer på værket, men lidt pudsigt hvis der er 4 år imellem kassenummer og værk. Rolex laver ure i batch, altså mange af 1 model af gangen. Måske gjorde de også det for 40 - 50 år siden og så er kassen til mit ur og lænke bare lagt på hylde i flere år inden det blev samlet med et værk med hack. Der var nok ikke dengang, og måske heller ikke nu, en helt naturlig sammensætning af kasseproduktion, lænke og værk. En af delene kunne/kan godt ligge 1 - 3 år inden det bliver sat sammen så uret var/er én enhed klar til salg.

Jeg ved ikke om du er ene ejer af din 1603 men det vil ikke undre mig, hvis værket blev udskiftet på et eller andet tidspunkt i urets liv til et nyere værk med hack. Alternativ er som du siger, at kassen lå i par år og fik sig et værk med hack.
Svar
#13
Citat:Jeg ved ikke om du er ene ejer af din 1603 men det vil ikke undre mig, hvis værket blev udskiftet på et eller andet tidspunkt i urets liv til et nyere værk med hack. Alternativ er som du siger, at kassen lå i par år og fik sig et værk med hack.



Jeg er ikke eneejer, men når uret skal til service i det nye år vil jeg undersøge om man kan se på værket om uret er født med værket. Det er næsten usandsynligt at værket er blevet skiftet, men man kan ikke udelukke noget 100 %.

Update

Fik fat i Klarlund. Urmager Rolf Hjort siger at der sagens kan være en del år imellem delene bliver produceret og inden de bliver samlet. Der produceres mange tusinder værker og lænker og kasser og så kommer de på hylde og bliver plukket tilfældigt til samling. Mht værker er der nok ingen database, som kan sige hvornår et værk er produceret, så mit værk er med meget stor sandsynlighed fra ca 1971 - 1973, selv om kassen og lænke er fra 1968. Med meget lille sandsynlighed er værket ombyttet langt tid efter 1973, men det kan ikke 100 % udelukkes. Rolexfabrikken vil netop derfor ikke acceptere en årsangivelse på et af deres ure baseret på serienummer. Dog accepteres det at man uofficielt fra forhandleres side tager serienummeret på kassen som reference. Nogle vil helere have salgsdato på orginalpapirer, men da de oftes ikke findes, og der altid er et serienummer i kassen, (med mindre der er fusk bag), så er det sådan at man kommer frem til en årgang på et ur. Men Rolexfabrikken accepterer det ikke på skrift.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)